ponnihest Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Brukt før ordet "linse" da jeg maste om at jeg skulle kjøpe med nytt objektiv. Fikk "tilsnakk" av en enda mer fotointeressert bekjent som mente at "linse" var en avsporing fra engelsk (lense). Linse er kanskje noe inni objektivet? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Noen er svært så nøye med å si det korrekte 'objektiv' som gjerne består av flere linser (linseelementer). Du kan lese en artikkel om 'Optikk og linser' her. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Og det finnes linser du kan skru på foran et objektiv. Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Det engelske ordet lens betyr objektiv og ikke linse Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Det engelske ordet lens betyr objektiv og ikke linse 5160414[/snapback] Det var egentlig det jeg mente selv Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Det engelske ordet lens betyr objektiv og ikke linse 5160414[/snapback] Det betyr linse... Og så heter objektiv "objective", eller "objective lens", men av enkelhets skyld eller noe sier de bare "lens"... Lenke til kommentar
HotShotChicken Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ved å skrive "det betyr" mente jeg det i den forstand som en oversettelse av hva som menes når man sier lens, og det er objektiv og ikke linse. Når normenn sier de skal kjøpe seg en ny linse til kameraet sitt er ikke dette korrekt norsk, et objektiv består av mange linser eller linseelementer. Så hvis man skal kjøpe seg en ny linse (kamera relatert) må det i så fall være et filter man snakker om. Dette er selvfølgelig svært presis omtale, man har jo ikke akkurat problemer med å forstå hva folk mener når de bruker ordet linse, men objektiv vil være korrekt ordbruk. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Har hørt "nærlinse" flere ganger, både her i forumet og andre steder. De fleste forstår det vel som snakk om ei linse og ikke et objektiv. Eller? Spranget er jo ikke så stort mellom nærlinse og makrolinse, så man vet jo aldri. Stort sett vet man hva folk mener, men dèt er jo ikke noen god grunn til å si linse.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå