knuthfk Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Min samboers IBM T41 har begynt å svikte henne akkurat i det hun trenger den mest (bruker den til et prosjekt nå..) Saken er at den er generelt treg. Treg i oppstart, treg i å laste programmer, henger når man skal gjøre flere operasjoner samtidig osv. Den har ingen store/tunge programmer installert og er heller ikke brukt til nedlastning e.l. Men mye til surfing. Kan det tenkes at den er full av spyware som forstyrrer? Har installert Spybot, Microsoft Antispyware og Ad-Aware, men det ser ikke ut til å hjelpe. Hva annet kan man vurdere? Takknemlig for forslag! Knut. Lenke til kommentar
Bols Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Har installert Spybot, Microsoft Antispyware og Ad-Aware, men det ser ikke ut til å hjelpe. Installert...men har du KJØRT dem...? Begynner disken å bli full? Hjelper det med en defragmentering? Går harddisken mye når maskina er treg? Hvis dette ikke hjelper, kan du evt. prøve å poste en logg fra windows Task Manager eller tilsvarende. Hvis noen programmer bruker mye minne eller CPU burde det være synlig. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Generelt sett har IBM pcene mye programvare som ikke gjør oppstarten blant de raskeste. Derfor vil jeg egentlig anbefale at hun skrur av verktøy som hun ikke bruker. (Men igjen - IBMer våkner raskt fra hybernate/dvale). Ellers er det nok slik at Windows har en tendens til å tette seg selv, gjerne med mye innstallerte programmer og ad/spy-ware. Dermed er det alltid lurt å laste ned fks. spybot og ad-aware (og så oppdatere definisjonene og kjøre scannen) og ikke minst: Defragmentere og avinnstallere alt tull. Dessuten bør man alltid holde et øye med oppstarts mappen i startmenyen og evt. bruke et program ("Starter o.l.) til å slå av alle unødvendige programmer i oppstarten. Flere PCer lider også av mangelfull ram. Av erfaring fra IBM så vet jeg at 512 gjør maskinen tregere enn den er (selv om du bruker fks. 1 GB virituelt ram fra harddisk - det er tregere) så 1 GB er nesten alltid et must. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå