Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Endelig fiberoptisk bredbånd i Oslo?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Viken Fibernett i samarbeid med Lyse Tele skal levere fiber i oslo!

Jepp, det har vært et par tråder om dette allerede. De skal visst starte utbygging på nordstrand etter hva jeg har lest. De skriver også at de kommer til å bygge ut først og fremst der det er størst interesse. Jeg er skeptisk og vil gjerne se hva de legger i "størst interesse". Jeg ser for meg at legging av fiber kommer til å skje med sneglefart, men godt at det i det minste skjer noe :)

Lenke til kommentar
Jeg ser for meg at legging av fiber kommer til å skje med sneglefart, men godt at det i det minste skjer noe :)

5160392[/snapback]

Man selger da linjer så det griner etter andre stede så hvorfor skulle Oslofolk være så veldig anderledes?

5160597[/snapback]

Først og fremst fordi graving i oslo er en helt annen affære enn å gjøre det i mindre befolkede strøk (ingen regel uten unntak selvfølgelig). Tidligere har jo BBB stoppet all utbygging i oslo fordi kostnadene ble for høye. Det begynner riktignok å bli noen år siden, mulig at markedet er mer modent nå.

I tillegg har Oslo ganske bra dekning når det kommer til "bredbånd" over kabel og ADSL. Jeg kan se for meg at mannen/damen i gata ikke helt vet hva man skal gjøre med en 10 - 100Mbit symmetrisk linje. Heldigvis kommer triple-play inn i bildet her, det kan muligens være et godt salgsargument. Men jeg er veldig spent på om borettslag som allerede har kabel fra UPC/Telenor kommer til å slenge seg på etter hvert. Her kan det fort bli kjepper i hjulene da det ofte sitter mange oldinger i styrer rundt omkring.

Hovedargumentet mitt for at det vil gå sakte er mangelen på konkurranse. Med flere aktører ville det sikkert ha blitt fart på sakene.

Bare så det er sagt, jeg håper at min synsing blir gjort grundig til skamme, men jeg er pessimist av natur ;)

Lenke til kommentar
Først og fremst fordi graving i oslo er en helt annen affære enn å gjøre det i mindre befolkede strøk (ingen regel uten unntak selvfølgelig). Tidligere har jo BBB stoppet all utbygging i oslo fordi kostnadene ble for høye. Det begynner riktignok å bli noen år siden, mulig at markedet er mer modent nå.

5160994[/snapback]

Men folk bor tettere så har man funnet en vei med fiberen så kan man dekke mange kunder i blokker, rekkehus o.l.

Kan hende det ligger endel kapasitet i for av trekkerør, man har snakket om og bruke kloakken til og trekke kabler osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er en av de heldige som tilfeldigvis bor akkurat midt oppi der hvor de planlegger første utbygging i oslo så vi har selvfølgelig meldt oss som interresserte, har også hørt om noen andre naboer som har meldt seg på, men har ikke fått endelig bekreftelse på om det blir noe av eller ei ennå.

Uka som slutter i dag er vistnok siste frist for påmelding så jeg håper på svar ganske snart om hvorvidt de fikk med nok folk eller ei.

Lenke til kommentar

Jeg bor i et borettslag med mange "oldinger" riktig nok i Sandefjord.

Vi ble tilbudt om å koble oss mot Sandefjord Bredbånd/Lyse.

Selgeren fra sfjbb klarte å overbevise flertallet og nå får vi kanskje fiber til jul! Dvs fiber er lagt, oppkobling er snart i gang.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
da var det endelig på plass :)

herlig med 20 / 5 rett i veggen, men må vist skaffe meg en ny ruter da min wrt55ag av en snodig grunn kutter linja til ca 10/5...

6230662[/snapback]

Sikkert fordi den ikke støtter mer en 10Mb half duplex....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...