Bertelsen Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Jeg har en batteri opplader, men jeg har kun 1 oppladbart batteri for øyeblikket. Men den laderen kan kun lade når det er 2 stykk batteri koblet til. Hva skjer hvis jeg putter det ene ikke-oppladbare batteriet inn? Vil det andre batteriet overleve? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 i verste fall risikerer du at det ikke-oppladebare batteriet eksploderer, er en grunn til at de ikke skal settes i ladere vet du... Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Jeg prøvde litt nå, det ikke oppladbare batteriet ble faktisk ladet opp! Det funket på MP3 spilleren i ca 1 time. Lot begge batteriene stå i laderen i 1 time. Så kanskje man kan lade opp vanlige batterier til en viss grad? Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 ta og kjøp deg noen oppladdbare batteri du....... ikke verd å eksprementere med å drivr å ladde opp vanlige batterier. Jeg har sett sanne sprekke av varme før, griseri av dimensjoner Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Altså.. det er en grunn til at alkaliske batterier regnes som ikke-oppladbare. For at et batteri skal være oppladbart må den kjemiske reaksjonen som utføres på elektrodene på batteriet være reverserbart. Normalt når man lar strøm strømme fra batteriet vil reaksjonen bestå av at det frigis elektroner fra minuspolen på batteriet (derfor den er negativ, elektroner er negativt ladet). Samtidig utføres det en reaksjon på pluss-polen, som krever et elektron for å kunne utføres, og elektroner trekkes fra minuspolen til plusspolen. (derfor er den positiv; den har for lite elektroner, og vil gjerne ha flere). Når man lader et batteri må dette reverseres. De stoffene som blir omdannet i polene på batteriet må kunne gå tilbake til den opprinnelige form. (dette krever ekstern spenning, høyere spenning enn cellespenningen). Dersom du lader et alkalisk batteri og et vanlig oppladbart batteri vil du få akkurat det samme som du får i en vanlig seriekobling. Om jeg ikke tar så veldig feil har oppladbare batterier langt lavere intern resistans enn alkaliske batterier, noe som gjør at det meste av spenningen vil bli liggende over det alkaliske batteriet. Du vil, enkelt sagt, tørrkoke batteriet og stoffer i batteriet vil flytte litt på seg, noe som gjør at batteriet kan fungere litt lengre. Det andre batteriet, det oppladbare, vil normalt få en lavere spenning, noe som gjør at dette, om det lades i det hele tatt, så lades det svært sakte. Det kan nok også stemme at man, til en viss grad, kan lade alkaliske batterier, da jeg ikke kjenner til denne kjemien, men sansynligheten for du klarer å få et slikt batteri til å eksplodere er ikke noe særlig liten dersom du gjør dette ofte. Vær også klar over at jeg ikke har noen dokumentasjon på resistansen i Ni-MH vs. alkaliske. Jeg kun baserer dette på en måling jeg utførte. Det er fullt mulig at det alkaliske batteriet jeg testet med var utladet. Dersom det faktisk er slik at alikaliske batterier har mindre resistans enn Ni-MH, vil Ni-MH-batteriet få svært høy spenning. Dersom det er en Ni-CD-lader du bruker (og lader Ni-MH), så bare legg en spiker eller noe lignende der det andre batteriet skulle stå, siden Ni-MH tåler, og skal ha, langt høyere spenning enn Ni-CD. (det er derfor man ikke putter Ni-CD inn i en Ni-MH-lader) Endret 16. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Jo, er vel kanskje ikke så lurt nei. Skulle bare teste en gang. Men det du sa om og erstatte det vanlige batteriet med spiker har jeg ikke tenkt på.. På laderen står det Plug in: NI-MH & Ni-Cd.. Så da kan jeg prøve og putte noe strøm førende der da eller? Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 tenkte jeg bare skulle føye til hvorfor et batteri kan eksplodere. ikke-oppladbare batterier har en normalt ikke reverserbar prosess (som sagt over). hvis du påtrykker de spenning betyr ikke det at de ikke vil lade, men du kan i samme omgang ende opp med å lage andre stoffer i batteriet enn de som opprinnelig var der. dette trenger ikke å være så bra. et problem er at det kan dannes gasser under en slik oppladning inne i batteriet, disse gassene slipper ikke ut da batteriet er lukket. Trykket inne i batteriet øker, og blir det stort nok eksploderer batteriet, og du har et alvorlig søl som ikke er moro å rydde opp. (les om redoks-reaksjoner om du vil vite mer om kjemien) som også nevnt over, forskjellige typer oppladbare batterier krever forskjellig type lader, og det er også viktig å lade batteriene på rett måte (noen skal lades helt ut hver gang, på andre bør det gjøres av og til osv. for å ikke miste kapasitet på batteriene). og bare sånn til slutt, selv om det ikke er spurt etter det her: vær forsiktige med Li-ion batterier og ladning, bare bruk ladere beregnet for akkurat det batteriet (spenning og strøm), da disse batteriene har samme sprengkraft som TNT om de skulle eksplodere (som jeg har blitt fortalt). De aller fleste slike batterier (av god kvalitet) har innebygget elektronikk for å overvåke ladningen for å ungå eksplosjon. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Jo, er vel kanskje ikke så lurt nei. Skulle bare teste en gang.Men det du sa om og erstatte det vanlige batteriet med spiker har jeg ikke tenkt på.. På laderen står det Plug in: NI-MH & Ni-Cd.. Så da kan jeg prøve og putte noe strøm førende der da eller? 5164111[/snapback] Hvis du har et voltmeter tilgjengelig hadde det vært greit.. da kan du sjekke spenningen til laderen. Dersom det er et Ni-MH-batteri du har, prøv dette, dersom batteriet blir merkbart varmt under lading stopper du ladingen med en gang. Merk: Jeg tar ikke ansvar for skader på personer/ting som følge av dette. Du KAN risikere at batteriet eksploderer dersom du ikke følger med og sjekker temperaturen, men sjansen er nok langt mindre enn dersom du kobler inn et alkalisk batteri i kretsen. Endret 16. november 2005 av jonepet Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Jeg har en batteri opplader, men jeg har kun 1 oppladbart batteri for øyeblikket. Men den laderen kan kun lade når det er 2 stykk batteri koblet til. Hva skjer hvis jeg putter det ene ikke-oppladbare batteriet inn? Vil det andre batteriet overleve? 5159123[/snapback] For det første, batteriene i laderen kan være koblet i serie eller parallell kretsmessig. Dette kan føre til for høy ladestrøm som kan knerte begge batteriene. Det finnes alkaliske oppladbare batterier. Alkaliske batterier utvikler hydrogengas ved lading. Dersom de ikke er ventilerte kan de eksplodere, men som regel bare internt. Veggene mellom materialene i alkaliske batterier er veldig tynne og kan derfor lett skades. Nesten alle alkaliske batterier kan lades (kjemisk sett), men pga overnevnte årsak må man bruke lav ladestrøm. Om det er vits eller fornuftig er en annen ting. De tar lading ihvertfall, og det har du jo selv sett. Jeg tar selvsagt intet ansvar for skader du påfører deg selv med å prøve dette ut. Ta det som et hint at ting kan fort gå galt. Lenke til kommentar
Bertelsen Skrevet 17. november 2005 Forfatter Del Skrevet 17. november 2005 Hehe, jeg prøver i vei jeg. Går det til helvete har det gått til helvete.. Har satt noen stål plater rundt laderen i tilfelle noe skulle gå galt..Og brannsluknings apparat er 10 meter unda.. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 Husker for noen år siden at de reklamerte for en lader som kunne lade alkaliske batterier opptil 10 ganger eller noe slikt, men ved lav spenning så det tok nok mellom 12 og 24 timer. Men jeg har ikke hørt om dette etterpå, kanskje det ikke fungerte så bra, eller at folk ikke var interreserte, smart synes nå jeg, hadde spart miljøet for mye tortur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå