Gå til innhold

Hvordan legge permanent text på divx,xvid,mpeg fil

Anbefalte innlegg

Hvordan legge tekst på divx,xvid,mpeg filmer

Det du trenger:

VirtualDubMod Her er link

Divx Codec Her er link

Xvid Codec Her er link

Subtitle Workshop Her er link

Subtile Plug-in til VirtualDubMod her er link

Eventuelt : GSpot Her er link

Punkt 1: Gjør texten klar

Som regel er de textene til filmer/serier i srt format, men for at du kan legge texten på en film må du gjør den om til ssa format(sub station alpha). Så først åpner du srt fila i subtile workshop, også trykker du på innstilinger og instillinger en gang til på menyen som kommer opp. Så trykker på lagre som er der, også på innstilinger for utformat. Velg SubStation Alpha(*.ssa)

utformat0hh.jpg

Her kan du bestemme selv hvilken font du vil har og farge osv, første gang du går inn på denne menyer stå skygge på grå trur jeg og da blir ikke texten så veldig bra så jeg bruker og ha den på svart. Vis du trykker på annet så kan du velge hvor langt ned texten kan være osv, men den er bra som den er synes jeg i hvert fall :)

PS. Du slipper og gjøre dette for vær ny sub instillingene blir lagret første gang du gjør det.

Også etter du er ferdig med de instillingene trykker du på fil-lagre som og velger Sub station alpha formatet.

utformat0pw.jpg

Punkt 2: Legge texten på filmen

Åpne VirtualDubMod, trykk på file-open video file og velg den filmen du skal ha

feilmelding5uj.jpg

text på og da vil sannsynelig denne meldingen komme opp

da trykker du bare på nei vis du ikke gjør det blir lyden hengene lenge etter bilde. Også trykker du på video-filters-add og velger subtitle og trykk ok.

addfilter5bg.jpg

Også trykker du på den knappen med tre prikker på og velger fila du lagret på punkt 1, vis du vil være sikker på at texten blir vist på filmen kan du

trykke på show preview da ser du i gjennom filmen.

sconfig3jh.jpg

Nå er det klar for og velg utformatet på filmen din, da trykker du på video-compression her kan du velg hvilket format filmen blir på, du kan velge mellom divx eller xvid eller et annet format vis du har noen annen codec innstallert på pc'en. Vis du vil ha samme kvalitet/format på filmen slik den var uten text er det lurt og bruke et program som heter Gspot

gspot3et.jpg

her ser du hvilet format det er på hvor mange bitrate filmen er på

hvis du velger xvid så trykker du på target quantizer og da kommer det opp hvor mye bitrate du vil ha på filmen. Også er det bare og trykk ok og gå til file-save as da velger du bare hvor du vil ha fila og trykk på lagre, da starte prossesen som vil da ca 45 min eller mer spørs hvilen codec du har brukt, hvor bye bitrate osv :)

xvid0zi.jpg

Nå kan du f.eks brenne denne filmen ut på dvd og se den på dvd spilleren da bruker du nero vision express.Da er jobben gjort vanskeligre var det ikke, hvis det har problemer så bare kontakt meg på forumet så kan jeg hjelpe deg

Edit: fikset litt skrive feil

Skrevet av: Mads Kristensen aka MKej

Endret av MKej
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du Xvid kan er det vel like greit å kjøre twopass.

Under video, compression, xvid velger du "twopass - 1st pass", trykker F7, skriver f.eks 1stpass.avi som filnavn og krysser av for å legge jobben i kø. Så går du tilbake til video, compression, xvid og velger "twopass - 2nd pass", velger ønsket bitrate, trykker F7, skriver inn navnet du vil ha på den ferdige fila og krysser også av for å legge den inn i køen. Så trykker du F4 for å få frem kølista og trykker "Start".

En annen ting er at selv om du vha Gspot ser hvilken codec/bitrate den orginale filen er så vil du ikke få samme kvalitet når du reencoder den. Tap i kvalitet blir det uansett, og mest sannsynligvis merkbart.

Lenke til kommentar
Bruker du Xvid kan er det vel like greit å kjøre twopass.

Under video, compression, xvid velger du "twopass - 1st pass", trykker F7, skriver f.eks 1stpass.avi som filnavn og krysser av for å legge jobben i kø. Så går du tilbake til video, compression, xvid og velger "twopass - 2nd pass", velger ønsket bitrate, trykker F7, skriver inn navnet du vil ha på den ferdige fila og krysser også av for å legge den inn i køen. Så trykker du F4 for å få frem kølista og trykker "Start".

En annen ting er at selv om du vha Gspot ser hvilken codec/bitrate den orginale filen er så vil du ikke få samme kvalitet når du reencoder den. Tap i kvalitet blir det uansett, og mest sannsynligvis merkbart.

5159024[/snapback]

ja den går og ann :thumbup: , jeg har ikke merket noe tap i kvalitet på mine filmer. når jeg bruker divx codec på insane kvalitet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...