Gå til innhold

Kan jeg kreve at butikken retter feilen?


Anbefalte innlegg

Hei,

Nikon har sendt ut pressemelding om at mange av deres batterier er brannfarlige. Proessen tar de seg av

 

2 uker vent +/- post gang. Kunde må registrere seg og sende inn (altså betale selv tror jeg)

 

forhandleren min nekter å gjøre noe for meg selv om jeg trenger batteriet. De vil ikke gi ut nytt selv om de da får nytt, de vil ikke låne meg batteri heller.

 

 

jeg er litt irritert for dagen og vurderer sak bare av prinsippet av at de sa "ja, du kan jo bare kjøpe deg ekstra"

 

noen meninger om jeg burde/kan eller ikke burde gå videre?

 

husk; er fest for prinsippet jeg gjør dette her. Eksamen begynner snart, en oslo tur er langt bedre for meg enn å stresse med tur ned på posten og så ned igjen osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre blir det vel bare opp til butikken, om de vil tilby deg å låne et batteri, kun av service-grunner. Synes dog Nikon kunne hatt en bedre løsning på dette, ved å sende batterier ut til bedriften, som så byttet for deg. Men det er en helt annen sak.

 

Edit; Så det også gjaldt D70. Kom litt dårlig frem på nikon sine sider. Når kjøpte du ditt kamera? Bitt batteri lyder batch; 32Y, men jeg har veldig lyst på nytt batteri =)

Endret av Lorang-Dahl
Lenke til kommentar

Feil på enkeltindivider er noe annet enn feil på en hel produksjonsperiode. I slike tilfeller ville det blitt urimelige kostnader for butikkene dersom de skulle håndtert alle feilene på egenhånd. Butikkene har lagt opp servicerutinene sine til å ta seg av sporadiske feil på noen få enheter, som er normalen, ikke på samtlige produsert innenfor en viss periode. At kunden selv må ta kontakt med produsent her er greit og helt vanlig, jfr f.eks Sony og de defekte strømforsyningene. Butikken har uansett alltid noe tid på seg til å rette mangelen, du har nok ikke krav på noe låneprodukt før en uke har gått, og selv da kan butikken stille visse betingelser, les her: http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30

Lenke til kommentar

Fra Lov om forbrukerkjøp, §30

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Lenke til kommentar

Det er vel Nikon som må ta seg av å bytte batteri, for deres regning. Tror ikke du kan gå videre å kreve noe av butikken.

 

Men jeg mener du har krav på å få nytt batteri + frankert kovolutt e.l. for å returnere det gamle batteriet i, dersom du kontakter produsenten.

 

Altså, jeg tror ikke du kommer noen vei med å gå til sak mot butikken.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at butikken burde i dette tilfellet, med mindre de er tom på lager, bare bytte batteriet med en gang.

Kan ikke tenke meg at gutta på Nikon er noe vanskeligere enn at de bytter det for butikken umiddelbart uansett. Her er det ikke snakk om forbrukerkjøpslov eller noe annet, men alminnelig god service.

Og det sier jeg av erfaring, jeg har jobba i fotobransjen i over 10 år.

 

edit; oops, så først nå at det var Japan Foto.. Da får du ha lykke til... :D

Endret av gorber
Lenke til kommentar

batteri for søren :p

Det er ikke en mobil, og det er defintivt IKKE en stor kostnad å bytte batteriet for noen kunder. Jeg undres hvor mange kunder har kjøpt D70 til 12 000 kr hos dem med batch nummer osv. Forsvinnende lite til at de en gang kan hevde vesentlig kostnad. Besides har allerde høyestrett sagt at vesentlig kostnad er en del mer enn noen kroner som butikken uansett får dekket.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Fra Lov om forbrukerkjøp, §30
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

5159068[/snapback]

 

 

mener du ærlig talt at et batteri som byttes til nytt uansett er en vesentlig kostnad?

Lenke til kommentar

Jøss, synes begrepene (u) vesentlig, urimelig etc. blir misbrukt i post etter post. Det skal mye til for at noe er (u)vesentlig, enda mer ved urimelig.

 

Å bytte et batteri er ikke en vesentlig kostnad, hvis du kjøpte batteriet separat så krev omlevering, det har du rett til hvis det er på den lista og kan eksplodere.

Lenke til kommentar

Helt enig med deg KVTL; nå er det slik at Nikon har en ordning for bytting av disse batteriene, og Japan fotobutikken er rett og slett bare vrang og gir elendig service.

 

Der jeg jobba, hadde vi alltid 5-10 slike batterier på lager, 100-vis 2 dager unna(maks), flere kamera på lager, og i ei knipe mitt eget batteri. Så at den der butikken ikke kan bare bytte eller låne ut et til Christian er egentlig bare hårreisende.

 

Men tilbake til saken; Christian, har du noen gang kjøpt et produkt det ikke har vært feil på, og som du ikke har måttet krangle med en eller annen selger for å få orden på?

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Jøss, synes begrepene (u) vesentlig, urimelig etc. blir misbrukt i post etter post. Det skal mye til for at noe er (u)vesentlig, enda mer ved urimelig.

 

Å bytte et batteri er ikke en vesentlig kostnad, hvis du kjøpte batteriet separat så krev omlevering, det har du rett til hvis det er på den lista og kan eksplodere.

5159463[/snapback]

 

Han får jo det, butikken har allerede bestilt batteriet til han... :roll:

Lenke til kommentar

Fra Nikon sine sider:

 

Mitt batteri EN-EL3 har et av de berørte batch-numrene. Hvordan går jeg frem for å bytte det inn?

 

Gå inn på www.europe-nikon.com/support og følg online-prosedyren. Registreringsprosedyren tar kun få minutter. Pass på at du har serienummeret til kameraet tilgjengelig. Etter at du har gått gjennom prosedyren, vil Nikon sende deg en forhåndsbetalt postpakke som du kan returnere EN-EL3-batteriet i. Pakken må inneholde referansenummeret fra registreringen og din adresse. Når vi mottar pakken undersøker vi batteriet, kontrollerer at det er berørt og sender et gratis erstatningsbatteri av den nye typen EN-EL3a eller EN-EL3e til den adressen du oppga under registreringen.

 

Det vil altså ikke koste en krone å få batteriet fra Nikon.

Lenke til kommentar

Det er jo flott og fint det fra Nikon sin side. Men mange er avhengige av disse batteriene sine, og man kan ikke som forhandler innta holdninga om at du istedet får kjøpe deg et nytt batteri enn å faktisk yte god service overfor de kundene som faktisk har kjøpt batteriet eller kamera hos deg.

Noe annet blir bare tåpelig..

Lenke til kommentar
mener du ærlig talt at et batteri som byttes til nytt uansett er en vesentlig kostnad?

5159420[/snapback]

 

Selvfølgelig ikke. Jeg sa bare at visse betingelser likevel kan stilles, hvordan ting forholder seg i denne spesielle saken utelatt. Tviler meget sterkt på at du ville vunnet fram i en sak mot butikken når produsent har ordnet opp slik de har her. Dette er dog snakk om service, det burde definitivt vært mulig for butikken å ordne opp i dette for deg, men hverken du eller jeg kan vite hvordan Nikon er å ha med å gjøre. Kan godt hende de nekter å betale butikken, fordi de har gitt kundene såpass god anledning i å ordne opp selv, uten at jeg skal si noe som helst helt sikkert.

Lenke til kommentar

gorber: Les poster nøyere du! Og forhandleren må ikke gi ut noe batteri, de er ikke forpliktet til det, hva gjør man når datamaskinen skal inn på rep for defekt hovedkort? Skal butikken gi deg et nytt et for de får jo dekt det av leverandøren uten å ha testet hovedkortet først? Tenk deg butikkens situasjon du, ikke alle butikker liker å ha røde tall.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...