haglemann Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Noen som har erfaringer med kabinettet Dign X11? Er det samme kabinett som X15e bare uten displayet? Lurte på å bygge en stue-pc med Dign X11 og en vifteløs psu (Silverstone ST30NF 300w). Vil jeg få problemer med temperaturen i det kabinettet? Har også lyst på et skjermkort med passiv kjøler, men er litt redd for at jeg får problemer med temperaturen. Noen synspunkter? Noen som har sett en test av Dign X11, evt testet det selv? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Noen som har erfaringer med kabinettet Dign X11? Er det samme kabinett som X15e bare uten displayet? Lurte på å bygge en stue-pc med Dign X11 og en vifteløs psu (Silverstone ST30NF 300w). Vil jeg få problemer med temperaturen i det kabinettet? Har også lyst på et skjermkort med passiv kjøler, men er litt redd for at jeg får problemer med temperaturen. Noen synspunkter? Noen som har sett en test av Dign X11, evt testet det selv? 5157624[/snapback] Jeg vurderte den kassen men valgte en lc16 fordi jeg likte utseendet bedre :-) Jeg har sett tester men har ikke linken klart for meg. Generelt er det noen punkter å tenke på: 1. Hvor mye varme kommer jeg til å generere? Intel p4 prescott og Nvidia geforce 7800GTX genererer MYE mer varme enn f.eks AMD 3000+ Venice og geforce 6200. 2. Hvordan leverer jeg varmen til kassen? Store kjøleribber, store kjølevifter, heatpipes er ting å tenke på. Passive kjølere er mindre effektive enn store bråkete viftekjølte. 3. Hvordan kommer varmen seg ut av kassen? Hvis du har passiv PSU vil du i de fleste tilfeller trenge en kassevifte for å bytte ut varm kasseluft. Fordelen er at en slik vifte lar seg styre av software/hardware slik at du får optimalt forhold mellom varme og bråk. Jeg kjører speedfan (www.almico.com) for å styre vifte-hastighet ut fra varme lest fra sensorer på hovedkort og CPU. På denne måten bråker PC-en mer når jeg kjører den hardt. Dette gir mening for meg, jeg synes det er helt på trynet å ha en bråkete kasse i stua når den bare viser windows desktoppen. Jeg har et oppsett på soverommet (vanlig kontor-pc) med midi-tower, AMD A64 3000+ "venice" med Zalman cnps 7000Cu styrt av speedfan og NorthQ 120mm PSU. I vanlig bruk stopper CPU vifta helt opp slik at det er bare støy fra harddisk og PSU som høres. Oppsettet på stua består av Silverstone lc16m med intel p4 2.8 "northwood" s478 med XP120 kjøleribbe med heatpipes. Denne er kjølt med Papst 120mm 4412Gl2 (eller no sånt...) som er satt til laveste hastighet med en Zalman speedmate (ca 5 V?). Videre er den ene kabinettvifta satt til +5V tatt fra en Molex-kontakt, mens den andre kabinett-vifta er software-styrt vha speedfan. Jeg har satt denne opp slik at den prøver å holde CPU på 50 grader og alt annet (system, HD etc) på 40 grader. Hvis noen komponenter blir varmere, øker vifte-hastigheten, hvis alle er kaldere senkes vifte-hastigheten. Du kan kikke på: for kjøling/støy-fjerning: www.silentpcreview.com high-end htpc/hjemmekino: www.avsforum.com norsk relevant forum: www.avforum.no www.hjemmekino.no mvh Knut Inge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå