Gå til innhold

For oss som kjøpte 7800gtx 512 xxx xfx

simalarion

Anbefalte innlegg

Du trenger bare en vanlig strømforsyning på minst 350W, det stod det hvertfall på en/noen av testene av det.

5159802[/snapback]

Jeg har en 305W med 12V/18A. Hadde håpet få slippe å bytte power, har tidligere lest her at 7800GTX 256MB burde gå greit... Så det vil si at hvis jeg går for 512MB så må jeg ihvertfall bytte power?

5169795[/snapback]

18A er i det minste laget, tror neppe psu'en din vil dra 7800gtx 512. Vil tro at den kommer til å slite med 7800gtx 256 også.

5169904[/snapback]

Mmmm..kanskje jeg skulle gått for en ny power da. Hvis jeg kjøper en MIST 500 watt strømforsyning burde jeg kunne kjøre 7800gtx 512 også ihvertfall?? Vil ha en som er så støysvak som mulig.

Stock cooleren på 7800GTX 256MB er mer stille i forhold til 7800GT, støyer 7800GTX 512MB mer enn 7800GTX 256MB?

Endret av Milzit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en P4 650 HT 3.4 ghz, 800 mhz fsb, 2mb cache. Har bare en gig minne nå, men skal sette i mer. Spiller for det meste BT2 for tiden...

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe 7800 GTX 256 MB, vil CPU'en bli flaskehals for meg hvis jeg heller kjøper 512MB?

Lenke til kommentar
Jeg har en P4 650 HT 3.4 ghz, 800 mhz fsb, 2mb cache. Har bare en gig minne nå, men skal sette i mer. Spiller for det meste BT2 for tiden...

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe 7800 GTX 256 MB, vil CPU'en bli flaskehals for meg hvis jeg heller kjøper 512MB?

5171119[/snapback]

Tror at cpu'en din skal klare jobben. Hvis ikke går det alltid an å klokke p4 din litt. Men som sagt er ikke p4 gamercpu. Men 3.4 ghz er sikkert nok.

Lenke til kommentar
Mmmm..kanskje jeg skulle gått for en ny power da. Hvis jeg kjøper en MIST 500 watt strømforsyning burde jeg kunne kjøre 7800gtx 512 også ihvertfall?? Vil ha en som er så støysvak som mulig.

Jeg har den misten selv, helt grei strømforsyning, men jeg bytter den ut med en Tagan. Bestilte XFX 512MB kortet i helga, og tok med en Tagan 530W Easycon i samme slengen.

Har kun god erfaring med Tagan fra før, så det er ikke på grunn av at Misten ikke gjør jobben sin jeg bytter den.

Lenke til kommentar

Til Simalarion:Prøv å overklokke litt mer systematisk. Finn først ut hvor høy HTT (FSB) hovedkortet klarer. For å unngå at CPU, minne eller HTT bussen begrenser dette setter du ned CPU-multiplikator, minnehastigheten (ved bruk av divider) og HTT-multiplikator (standard er 5, 3 burde holde lenge. Cluet er at HTT-frekvens ganger HTT-multiplikator = HTT busshastighet skal være under 1000 MHz.).

Så kan du finne ut hvor høyt CPU'en din går. Hold fortsatt lav minnehastighet og pass på at HTT frekvensen er under det du fant i forrige punkt. I startfasen pleier jeg å øke CPU hastighet med kanskje 50 MHz om gangen (vi vet jo at de fleste Venice klarer minimum 2500 MHz så jeg ser ikke helt poenget i å gå den lange veien via 2210 MHz, 2220 MHz 2230 MHz osv). Test stabilitet med f.eks prime 95. Er den ustabil så øker du Vcore litt og tester igjen. Etter det jeg har lest og har prøvd selv så liker ikke Venice så veldig høy spenning eller temperaturer så ikke overdriv. Har du bra luftkjøling så kan du tillate deg ca 1,6 V og 50-55 grader. Kanskje litt mer hvis du har vært heldig med CPU'en.

Deretter kan du finne ut hvor høy minnehastighet brikkene dine klarer (la CPU'en ha standard hastighet). Start med standard timings. Når det blir ustabilt kan du først øke minnespenning og se om det hjelper. Hvis det ikke gjør det kan du løsne på minnetimingsene. Bruk benchmarks til å finne ut hvilken kombinasjon av minnehastighet og timings som gir best ytelse (dette er best å gjøre til slutt når du også har høy CPU hastighet).

Nå som du vet hvor mye hver enkelt komponent tåler er det lettere å finne maks overklokk/ytelse på hele systemet. Bare husk at ytelsen til AMD64 systemer er mer avhengig av høy CPU hastighet pga interne minnekontrollere enn høy minnehastighet slik at det ikke gjør så veldig mye om du bruker minnedivider. Slik var det ikke på gode gamle socket A.

Sjekk f.eks http://i4memory.com/showthread.php?t=327 for flere tips.

Lykke til

PS: Før du i det hele tatt begynner med overklokkingen bør du google litt for å finne en bra BIOS og skru av ting som "spread spectrum" osv. Regner med det finnes et eget forum for hovedkortet ditt hvor slike ting står.

Lenke til kommentar

Jeg har den misten selv, helt grei strømforsyning, men jeg bytter den ut med en Tagan. Bestilte XFX 512MB kortet i helga, og tok med en Tagan 530W Easycon i samme slengen.

Har kun god erfaring med Tagan fra før, så det er ikke på grunn av at Misten ikke gjør jobben sin jeg bytter den.

5171317[/snapback]

Vet du hvordan Taga er i forhold på Mist på støy?

Lenke til kommentar
Blir det med begg kortene med du kommer uansett til å få en bedre score med 7800gtx 512 - så har du mye å gå på også vett!

Klarte selv stock scoren på 9750 i 05 med 3500 vencie overklokket.

multicom får in pov 7800gtx 512 til 4800kr - løp å kjøp hehe

5171171[/snapback]

Sikker på at det er riktig? Ser du får den opp i prisguiden, men hvis du går inn via multicom.no får du opp denne:

PointOfView GeForce 7800GTX 512MB PCI-E 5,795.00 02.01.2006

1000 kr mer..

Endret av Milzit
Lenke til kommentar
Hei

PointOfView GeForce 7800GTX 512MB PCI-E 4.795,00

Dette ventes inn om 2-3 uker.

Fikk dette som svar på mail, hehe de har feilpriset! er sikker på at prisen dems i går også lå på 4700kr, de som har bestilt og betalt med visa må jo få det hehe

Takk for en flott overklokkings tråd kavorka, skall helt klart teste dette når jeg kommer hjem!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg har som dere alle vet to 7800 gtx 512 fra xfx i sli

Sjekka i går kveld det meste...... det som skjer er faktisk at jeg velger å kjøre i SLI scorer jeg fattigsle 7000 i 03. Slår jeg av SLI så får jeg 19500 i 03...

Noen har sett eller lest eller vet noe om hvorfor?

Jeg som leser å leser men blir ikke klokere :cry:

Endret av Nightmare[NAF]
Lenke til kommentar

Nå har du et kort som nettop er kommet på markedet, kortene du har kjøpt er konge kort uten tvil, der et kort har klart å skore over 11000 i 3dmark 05 på luft, så her er det ikke snakk om noen få fps forbedringer med faktisk en helt egen liga.

Mulig det er et driver problem osv du må bare ta tiden til hjelp, systemet ditt er i alle fall oppe å går nå, det kan jo også feks være driver problemer med xp 64 bit versjonen osv.

Uansett - driver er nokk nøkkel ordet her.

Du kan jo prøve å skrive inn til xfx support evtn nvidia support og høre.

Hvorfor ikke prøve 32 xp?

Edit: Kan du ikke skrive ned dine spec i maskinvare profilen din?

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

5171460[/snapback]

Ja.. hvorfor er det så om å gjøre å bruke 64-bits Windows?

Kan ikke se noe fornuftig i å svi av x antall kroner for kort som skal kjøre SLI.. og da vil jeg tro det er spilling det er snakk om... ikke videoredigering i profesjonell øyemed.

Når jeg tenker meg om..:

Fornuft er vel ikke det vi er så opptatt av her nei... :)

Lenke til kommentar
Blir det med begg kortene med du kommer uansett til å få en bedre score med 7800gtx 512 - så har du mye å gå på også vett!

Klarte selv stock scoren på 9750 i 05 med 3500 vencie overklokket.

multicom får in pov 7800gtx 512 til 4800kr - løp å kjøp hehe

5171171[/snapback]

Sikker på at det er riktig? Ser du får den opp i prisguiden, men hvis du går inn via multicom.no får du opp denne:

PointOfView GeForce 7800GTX 512MB PCI-E 5,795.00 02.01.2006

1000 kr mer..

5171396[/snapback]

Ja, det var visst meg som gjorde dem oppmerksomme på dette. Siden jeg allerede har bestillt fikk jeg en svært god pris på dette kortet. Forsto jeg innkjøpsannsvarlig rett, kommer disse kortene allerede til uken (samtidig med netshop, og de har akkurat bekreftet at det kommer til uken). Med en god bundle og 580/1730 samt god erfaring med PoV 7800, mener jeg at selv med 5700,- er dette et godt kjøp. I allefall når man sammenligner prisen med de andre som selger dette kortet.

Men det er jo viktig at kortet mitt kommer til uken da, ellers blir det et brukt 7800GTX 256mb, siden jeg allerede har solgt mitt 7800GT.

Lenke til kommentar
Nå har du et kort som nettop er kommet på markedet, kortene du har kjøpt er konge kort uten tvil, der et kort har klart å skore over 11000 i 3dmark 05 på luft, så her er det ikke snakk om noen få fps forbedringer med faktisk en helt egen liga.

Mulig det er et driver problem osv du må bare ta tiden til hjelp, systemet ditt er i alle fall oppe å går nå, det kan jo også feks være driver problemer med xp 64 bit versjonen osv.

Uansett - driver er nokk nøkkel ordet her.

Du kan jo prøve å skrive inn til xfx support evtn nvidia support og høre.

Edit: Kan du ikke skrive ned dine spec i maskinvare profilen din?

5171460[/snapback]

Maskinen er satt opp med xp 32 nå sim.......

Ikke helt så jeg men men tar det senere :blush:

Ble profilen min bedre tro?

Sjefen maser :ermm:

Endret av Nightmare[NAF]
Lenke til kommentar

hehe slapp av bruk tiden ikke stress, med det spec der får du lett rekord på dette forumet i alle fall :D

Uansett - jeg prøver å sette meg inn i klokkingen a venice. Får å få effektiv 2500 må jeg ha 250*11 ikke sant?, men da booter det ikke så hva setter jeg htt frekvensen på da for at den skall holdet seg under

legger ved bildet av default setting

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg har som dere alle vet to 7800 gtx 512 fra xfx i sli

Sjekka i går kveld det meste......  det som skjer er faktisk at jeg velger å kjøre i SLI scorer jeg fattigsle 7000 i 03. Slår jeg av SLI så får jeg 19500 i 03...

Noen har sett eller lest eller vet noe om hvorfor?

Jeg som leser å leser men blir ikke klokere  :cry:

5171438[/snapback]

Har du prøvd å sette profil i driverinnstillingene etter du enablet SLi?

Lenke til kommentar

heheh seff ikke rart det ikke ville boote, litt i meste laget - 2750 blir det

:hmm: så hva ville du satt min cpu på exact i biosen jeg har linket til?, om jeg kan slippe en cmos til haddet det vært bra'

Edit: må enable sli i bios også, men dette har du nokk seff gjort, men bare minner på det.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

5171317[/snapback]

Vet du hvordan Taga er i forhold på Mist på støy?

5171389[/snapback]

Misten er kanskje mer stillegående enn Tagan, men jeg kan ikke si Tagan er noen distinkt støykilde i oppsettet mitt heller. Har en Tagan på serveren min som harddiskene overdøver.

Når det gjelder Tagan vs Mist for min del, så virker Tagan så kvalitetsmessig overlegen helt fra du får esken i hendene, til du har gått over kablene og koblingene. Egne skjermede 12v kabler dedikert for skjermkort, perfekt tilpassing på kontaktene. Dønn stabil og regnet som høy kvalitets-psu. I det hele tatt en vinner i mine øyne.

Misten gjør absolutt jobben sin, men jeg likte ikke løsningen på kontaktene, kablene kunne vært gjort bedre også. Men jeg blir å fortsette å bruke den på en HTPC jeg planlegger på nyåret, så den er verd pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...