Gå til innhold

Problemer med skjermkort ved vifteløst kabinett

haugl2000

Anbefalte innlegg

Heisan..

Jeg har nylig montert vifteløs strømforsyning og vannkjøling på CPU.

Etter dette har jeg fått en del problemer med skjermkortet.

Jeg har et 6600gt uten vifte (kun kjøleribbe). Dette har begynt å "hakke" ved stor belastning. Det hender også at det henger seg helt under spilling ved høy ytelse.

Kan dette ha en sammenheng med at luftsirkulasjonen i kabinettet har blitt så og si fraværende som følge av min overgang til vifteløs ordning og at skjermkortet dermed blir overopphetet?

Vil det muligens hjelpe med en slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du vil ha en stille pc med det utstyret du har innsatllert, ville uten tvil gått for vannkjøling også på gpu istedet for kabinettvifter.

Denne for eksempel

Hvilket vannkjølingssett har du, kan jo være at det klarer å kjøle gpu også!

Endret av Fixit
Lenke til kommentar

Sikkert mulig, du trenger ekstra slanger. Det jeg ikke er sikker på er om pumpa er sterk nok. Søk på nettet etter erfaringer, evt vent på at noen her svarer.

Meninger på dtter vil fra meg være kun synsing og det er vel ikke akkurat det du trenger....

Lenke til kommentar

Det er garantert at problemet ditt er mangel på luftsirkulasjon. Gjorde noen forsøk selv for et par år siden med de første vifteløse strømforsyningene og fant ut at det ikke passet meg.

Hvorfor montere en vifteløs strømforsyning bare for å oppdage at det må monteres et par kabinettvifter for å bli kvitt varmen som produseres av den vifteløse strømforsyningen?

De kjøleribber som kommer fabrikkmontert på de vifteløse strømforsyningene er ikke i nærheten av å klare å holde varmeutviklingen fra strømforsyningen utenfor kabinettet. Det gjør selvfølgelig ikke saken noe bedre at du kjører med passiv kjøling på skjermkortet.

Så lenge det er komponenter som utvikler varme i drift inne i boksen må man regne med å på en eller annen måte kjøle disse og bli kvitt overskuddsvarme dersom det brukes passiv kjøling.

Etter mye frem og tilbake har jeg endt opp med at de maskinene jeg har stående (HTPC, MP3 boks og MCE2005) kjører med en stillegående vifte på prosessorkjøler (P4 2.4 og 3.0), passiv kjøling på skjermkort (GF6600GT/Radeon 9800) og en strømforsyning med en stille 120mm eller 140mm vifte. Ingen komponenter er overklokket, og ved normal bruk holder dette normale temperaturer. Støynivået er også meget lavt.

Må innrømme at jeg ikke har tatt steget over til vannkjøling da jeg ikke har behov for de ekstreme ytelsene og har enda ikke funnet en vannkjølingsløsning som støyer mindre enn de maskinene jeg allerede har. Stort sett har radiatorvifter og pumper også gitt fra seg nok lyd til at de er hørbare og dermed er jeg like langt. Jeg har ingen problemer med å se at dersom kjølebehovet er større en det min skisserte løsning over kan gi vil vannkjøling være en vei å gå.

En helt annen sak er en maskin som skal benyttes til spill eller overklokkes (eller noe annet som krever mer effekt og følgelig varme). Må innrømme at min spillmaskin kunne ha trengt hjelp med litt mindre støy på kjøleløsningen. Slik det er i dag bråker den som en middels støvsuger for å klare å holde temperaturen nede. Men så lenge dette overdøves av lyden fra spillet er det ikke noe stort problem, men jeg blir litt skremt noen ganger når jeg tar en pause for å ta telefonen eller annet. Skulle tro boksen var i ferd med å ta av:-)

Den enkleste løsningen på problemet ditt er å montere vifter i kabinettet for å bli kvitt overskuddsvarmen, men det kan hende at støynivået da blir så høyt at du ikke kan leve med det. Da har du etter min mening to muligheter: vannkjøling av GPU eller bytt til en strømforsyning med 120mm eller 140mm vifte.

Om du uheldig vil varmen fra den vifteløse strømforsyningen din avgi så mye varme i kabinettet at du uansett må inn med en vifte. Ta en kontroll på temperaturen rundt strømforsyningen. Jeg har opplevd at kabinettet rett over en vifteløs strømforsyning var så varmt ikke var mulig å ta på!

Gøran

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...