Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdi på Golf II 92' Turbodiesel?


albe

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal slå til på et tilbud jeg har fått på en VW Golf II turbodiesel (60 hester?) 92-modell som er registrert i '91. Den har akkurat passert periodisk kontroll.

 

Men jeg aner ikke hva som er saklig å gi for denne (privat-kjøp). Jeg kjenner selger, så det er nok ikke noe fare for at jeg blir "lurt" på det tekniske. Men hva som bør være korrekt pris aner jeg ikke. Finnes det noe oppslagsverk for listepris på bruktbiler tilgjengelig noe sted?

 

Mer om bilen:

Modellen heter visst Pasadena eller noe. Den har sentral-lås og takluke og servo.

 

Den har gått langt. 350.000km. Men tidligere eier har passet godt på den, så den framstår meget pen og i god teknisk stand. Motoren virker fin og kvikk (så kvikk som en 60-hester kan bli da ;) ), og bilen virket kompakt og uten slark og unoter.

Slitedeler som bremser, klutch og støtdempere er byttet/overhalt for mindre enn et år siden.

 

Den hadde noe rust, men alt er nå pusset ned og og nylakkert. Og den har fått ny understellsbehandling, så jeg tror ikke det skal bli noe rust-problemer de nærmeste årene.

 

Hva slags levetid kan man egentlig forvente av en godt pleid motor? Jeg syntes 350.000 km i utgangspunktet høres vel mye ut på en småbil, men det er vel kanskje ikke noe problem ved en godt vedlikeholdt bil?

 

Jeg har blitt forespeilet en pris på omtrent 25 tusen (endelig pris avhenger litt av hvor mye bilen blir shinet opp før et eventuelt salg). Hva tror dere er riktig pris for en tilnærmet strøkent eksemplar av sorten som har gått såpass langt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... husk at er bilen nylakkert så kan den muligens skjule mye rust

5156987[/snapback]

 

Har sett bilder av bilen i "nedpusset" variant. Tror nok det er en god pusse/lakkjobb med tanke på rust.

 

 

Noen som har et slikt oppslagsverk med bruktpriser liggende?

Lenke til kommentar

ville generelt ikke anbefalle diesel biler som har godt langt eller ikke fullt opp service, hvis du har lavt budsjett.

hvis f.eks diesel pumpa ryker koster det like mye i reprasjon som å en helt ny bensin motor, samt at det er to register reimer som er dyre å bytte,,, ++++

 

dessuten har jeg personlig dårlig inntrykk av tyske biler generelt og spesiellt med diesel, har selv hatt en transporter med 2.4d å gudene veit hvor mye problem det er på de bilene. samt at fatters har en 93 100 2,5 tdi som er titt og ofte på verksted og det nå er det slik at synkroniseringa i girkassa er herpa slik at det omtrent umulig å få den i 4 gir, (verkstedet hørte med de som selger ny overhalte kasser, de har solgt urovekkanes mange slike kasser, skjedde jo seff akkurat når den ble lagt ut til salgs).

Men splitter nye tyske biler er digg

har selv erfaring med 02 a6 2,4 avant(brukte syyykt mye bensin til bare å være 170hk, samt at det skrangla i bagasjen) og en 04 a4 1,9 tdi avant(ganske grei egentlig)

 

Så jeg ville heller sett om du fant en mitshu, nissan eller toyota, de bilene blir ganske fete med noen fine felger samt litt senking. og det er jo streng tatt ikke noen hemmelighet at det er mye mindre problemer med de bilene

ellersså støtter jeg Marvil med at det er lurt å ta en NAF test

Endret av freddy85
Lenke til kommentar

Flyr selv rundt i en '91 Golf 2 1,6 TDI. Bilen har nå gått ca 354000km, og den er feilfri. Ingenting rust heller. Men nå skal det sies at den bilen har vært godt vedlikeholdt gjennom årene.

 

Men som sagt, du har en potensiellt veldig god bil på handen den. Og en veldig drivstofføkonomisk bil. Bruker ca 0,45l på langkjøring, og ca 0,55l på bykjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...