Gå til innhold

Lesertest av Nokia N70


jevel

Anbefalte innlegg

Skiftet ut min SE K750i her i forrige uke til fordel for en Nokia N70, og tenkte at jeg kunne dele mine erfaringer her sånn i tilfelle noen hadde interesse av det. :)

 

Har lånt oppsettet i testen fra Crazysteps sine tester av 6680 og 3230 for å prøve å gjøre testen så sammenlignbar som mulig med disse.

 

N70_large.jpg

 

Kamera:

 

Hovedkameraet på telefonen er et 2MP kamera med fast fokus. For meg som bytter ut SE K750i så blir dette ett steg ned. Jeg vil allikevel si at kameraet tar brukbare stillbilder, men savner det kraftige fotolyset fra SE K750i. Opplever ofte at bilder kan bli noe blasse og kornete ved bruk innendørs. I tillegg er kameraet ekstremt tregt i bruk, noe som drar helhetsinntrykket av kamerafunksjonen ned for meg. Det tar mellom tre og fire sekunder å starte kameraet uansett hvilken metode du velger. (Via menyer eller deksel på baksiden av telefonen.) I tillegg tar det mellom fem og seks sekunder å lagre bildet etter det er tatt. For meg som sjelden tar bilder uten at det er spontane ting jeg vil dokumentere vil dette bety at kameraet er mer eller mindre ubrukelig. Dette er synd, da selve produktet (bildene) er gode.

 

Sekundærkameraet i fronten som er beregnet for videosamtaler er helt OK, men ikke mer. Det trenger en god del lys for å gi et godt bilde, og tilsvarende kamera på min SE Z1010 er en god del bedre.

 

Når det gjelder videofunksjonen på hovedkameraet kan jeg ikke si annet enn at jeg er imponert. Det gjengir både lyd og bilde på en meget overbevisende måte. Det er nesten så jeg foretrekker å bruke video fremfor foto(!). Dette er absolutt det beste jeg har sett på en mobil hittil. (Nå skal det nevnes at jeg ikke har testet N90...)

 

Terningkast 4

 

Menyer:

 

N70 har de standard S60 menyene som man kjenner fra alle andre S60-telefoner. Ikke noe å hoppe i taket for, men heller ikke noe å bli lei seg av. Jeg synes den nye 5-veis navigasjonstasten fungerer meget godt, og merker liten eller ingen treghet i selve menyene, selv om jeg har valgt å bruke en skin for å sprite det hele litt opp.

 

Som vanlig kan du endre på så godt som alt i menyene slik at de passer deg og din smak, noe som øker navigansjonshastigheten en del for meg i alle fall. For en som ikke har brukt S60 så kan det være litt plunder å finne frem i starten, men dette er kun en tilvenningssak, og jeg lar derfor dette ikke få noen innvirkning på karakteren.

 

Terningkast 5

 

Åpning av applikasjoner:

 

Applikasjoner som følger med telefonen er stort sett raske å åpne. Men jeg føler til tider at telefonen lider av et aldri så lite pusteproblem når jeg kjører flere applikasjoner samtidig, og da spesielt hvis applikasjonene ligger på minnekortet. Jeg vet ikke hva dette skyldes, men regner med at det er en avveiing fra Nokia sin side for å spare batteri. SE K750i oppleves vesentlig raskere til å åpne f.eks. messenger, men om dette er reellt eller om det er vesentlige forskjeller i programmene som utgjør forskjellen vet jeg ikke.

 

Den store fordelene med telefonen er at du stort sett bare åpner applikasjoner du bruker mye en gang. Deretter swapper du mellom dem ved å holde inne menyknappen. Så i det daglige byr det stort sett på mindre problematikk.

 

Terningkast 5

 

Byggekvalitet:

 

Føles veldig solid og ser godt ut synes jeg. Eneste minus er kameradekselet som Nokia har valgt å feste på batteriluken i stedet for på selve telefonen. Dette har en tendens til å knirke litt i bruk, og føles ikke som om det sitter helt godt fast. Ellers har jeg ikke noe å utsette på design / kvalitetsfølelse.

 

Terningkast 5

 

Andre funksjoner og muligheter:

 

Telefonen er basert på Symbian 8.1a og S60 fra Nokia. Dette gjør at du kan legge inn stort sett hva du enn måtte ønske, bare du har plass nok på minnekortet. Telefonen bruker et Dual Voltage Reduced Size MMC kort, noe som kan by på utfordringer å finne, da en del butikker ikke oppgir om kortene de selger støtter Dual Voltage eller ikke. Dette er imidlertid ikke noe problem ved telefonen, da heller ved standarden. Du får for tiden et 512MB kort for litt over 300,- ink. mva.

 

Det finnes en hel mengde gratis programvare for S60 på nett, og N70 kan kjøre mesteparten av dette. Jeg har enda ikke funnet noe jeg ikke kan kjøre, men har lest om problemer med en del spill. Jeg har installert MSN messenger, Putty og VPN i første omgang, da dette er programmer jeg bruker flittig i mitt arbeide. Alle disse programmene fungerer utmerket.

 

UMTS og EDGE. Sammen med den etterhvert godt etablerte GPRS-standarden gir dette deg muligheten til å bruke en hel rekke tjenester som ikke var tilgjengelig tidligere. F.eks. nett-TV og nedlasting av musikk er ting som går vesentlig bedre på denne telefonen enn på en "standard" GSM-telefon. I tillegg kan telefonen brukes som modem for en laptop, og gir deg dermed trådløs tilkobling til nett nesten uansett hvor du enn måtte befinne deg i Norge. På det raskeste vil dette kunne oppleves nesten som bredbånd light, da hastigheten teoretisk kan komme opp mot 400kbps.

 

E-postklienten støtter vedlegg, og telefonen kommer med støtte for å åpne pdf, worddokumenter, exceldokumenter og powerpointpresentasjoner i esken.

 

Høyttaleren på telefonen er veldig kraftig, og dette kombinert med god video og musikkstøtte samt radio gjør at du også kan bruke den som et underholdningssenter når du er ute på tur. Hodesett med handsfree følger med i pakken, og lyden på dette må sies å være godkjent.

 

I tillegg har telefonen blåtannstøtte som fungerer utmerket opp mot Nokia sin programvare som følger med telefonen. Her kan du overføre data både til telefonminnet og til minnebrikken, samt installere programmer, synkronisere avtaler og kontakter, sende tekstmeldinger, sikkerhetskopiere telefonen, etc. etc. I pakken finnes også en USB datakabel for dem som foretrekker dette over blåtann.

 

Da telefonen har en ny type ladeplugg følger det med en overgang mellom gammel nokia-standard og ny plugg i pakken. Dette er veldig bra, da de aller fleste nok har en gammel nokialader liggende. :)

 

Terningkast 6

 

Positive sider ved telefonen:

 

Uendelig mange muligheter ved å kunne installere programmer og utvide minnet på telefonen. Svært mange funksjoner og teknologier bakt inn i en liten og stilig innpakning. God bundle.

 

De negative sidene:

 

Noe treg kameradel, treg i oppstarten av nye applikasjoner.

 

 

 

TERNINGKAST TOTALT - 5

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har tiden kommet for en oppfølging med litt mer "matnyttig" info.

 

Her er et svar jeg la til i tråden med erfaringer under "Åpen Diskusjon". Jeg svarer på noen generelle spørsmål i begynnelsen på posten. Disse spørsmålene kan du finne her.

 

Når det gjelder blåtann, så kan du faktisk velge på telefonen at maskinen din skal være "Autorisert". Dette gjør du under menyen for blåtann, bla til høyre, finn enheten i listen, trykk velg og velg autoriser. Vips så er man kvitt det problemet.

 

Ellers så har jeg det samme problemet med at den "forsvinner" innimellom og trenger en restart før BT igjen kan brukes. Når det er sagt så er dette et problem jeg har hatt med samtlige BT enheter jeg har hatt i mitt liv, det være seg telefoner, bærbare (Mac og PC), handsfree og til og med tastatur.

 

Knapper for volum / play og pause på "fjernkontrollen" fungerer desverre ikke. Jeg fikk erstattet det originale headsettet med den nye typen som har disse knappene, men det virker ikke, til tross for at det står at headsettet er støttet av N70. (Tar forbehold om at dette er softwaren på telefonen min som er gammel, da jeg kjøpte den rett etter at telefonen var i butikkene.)

 

Hos meg fungerer numeriske shortcuts utmerket. Jeg har sortert alle menyer slik at jeg har maks 9 ikoner i gangen, og da er det bare å trykke ut fra følgende oppsett:

 

123

456

789

 

Når du da har organisert menyen slik du vil er det lett å finne frem dit du vil.

 

I tillegg vil jeg legge til litt om min egen erfaring.

 

Jeg var tidligere 100% SonyEricsson. Det startet med Ericsson T68 som var milevis foran det andre produsenter hadde på den tiden. Batterikapasiteten, skjermen og den generelle brukervennligheten var bare så drastisk mye bedre enn noe annet på den tiden. I tillegg må jeg innrømme at jeg synes designet var utmerket.

 

Etter denne har jeg hatt de fleste SE modeller i tilsvarende segment (T610, T630, K700i og K750i), og jeg har også hatt P800 og P900. Og de to siste var det som gjør at jeg i dag har en N70 som min hovedtelefon, samtidig som jeg venter på en N80 som er på vei i posten... PX00 serien til SE var rett og slett ikke pålitelig. Jeg brukte mye tid på feilsøking, oppsett av synkronisering og knoting med oppdateringer. Jeg er en middels krevende bruker som bruker telefonen mye til samtaler, SMS, MMS og noen enkle applikasjoner. (MSN, WWW, mail og terminalklient.) Etter at jeg byttet ut SE i fjor har jeg ikke angret i det hele tatt.

 

N70 har vært utrolig stabil. Det samme har synkroniseringssoftwaren vært. Det hele er barnslig enkelt (når man blir vant til Nokia sin menyfilosofi), og det bare virker. Det har hendt seg at telefonen trenger en restart, men da er det slike feil som at jeg får meldingsvarsel to ganger når jeg får en SMS, eller at nettleseren får telefonen til å bli ulidelig treg etter en times bruk, eller den nevnte BT bugen som jeg ikke tillegger telefonen.

 

Når det gjelder design og utforming så er min telefon av den første revisjonen. Det vil si at den er veldig "knirkete" i forhold til de nyere telefonene, uten at jeg plages nevneverdig av dette. I tillegg ser metallrammen rundt skjermen ut som jeg har latt telefonen ligge i lomma sammen med småmynt eller nøkler (noe jeg ikke har...), men skjermen har kun små riper som ikke er synlig i daglig bruk. Tastene synes jeg er utmerket. Det er lett å bruke telefonen med kun en hånd, og "klipp og lim" tasten sparer meg MYE tasting i jobben min. En ekstra pluss for navigasjonstasten som det er så godt som umulig å taste feil med. (I motsetning til mange andre telefoner jeg har hatt...)

 

Når det gjelder batteriet på telefonen, så var dette et ankepunkt jeg leste mye om før jeg kjøpte telefonen min, og som gjorde at jeg var litt skeptisk til telefonen. Men etter å ha hatt telefonen en god stund, så synes jeg at batteriet absolutt er brukbart. I stille perioder på jobb så varer telefonen lett tre dager. Når man i tillegg kan legge til at den lader helt full på under en time, samt at et nytt batteri koster under 100,- kroner, da er det ikke mye problemer med batteriet synes jeg.

 

Alt i alt vil jeg si at denne telefonen har vært et svært positivt bekjentskap for min del. Nå håper jeg bare at N80 innhear de samme egenskapene, bare med litt ekstra funksjonalitet... (WLAN og bedre skjerm/kamera.)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Tusen takk for flott og oversiktlig test!

 

La meg få lov å komme med noen egne erfaringer til N70.

 

Kjøpte en N70 for et par dager siden, og er meget godt fornøyd med den.

 

Jeg hadde også en K750i, men syntes den var et h****** å ta bilder med. Først skulle det fokuseres og så skulle man knipse. Kameraknappen var tung, og flere bilder gikk i dass fordi kameraet beveget seg i det avgjørende øyeblikk.

 

Synes bildene på N70 er meget bra, selv om de blir noe kornete innendørs. Prøvde også videokameraet, og det er langt bedre enn jeg noen gang har opplevd på en mobil! Det blir video, ikke ei farge-suppe.

 

Når jeg tar bilder, blir filnavnene generert med dato og deretter henges det på billednummer, f.eks 17112005003 (17.11.2005 bilde 003). Det blir noe à la slik Siemens gjør det. Flott!

 

Telefonen er ikke akkurat lynrask, men det duger. Det finnes måter å bruke og opprette snarveier på, som forenkler betjeningen.

 

Flere har klaget på dårlig batteritid på N70. Men dersom man har Bluetooth avslått og kjører GSM i stedet for 3G, sparer man jo en del på det. Hvorvidt det er ønskelig å ha disse avskrudd, er jo opp til den enkelte. I tillegg kan man justere lysstyrken i displayet.

 

Skjermen skuffer, selv om den ikke er direkte dårlig, akkurat. Fordømt at skriften i Aktiv-standby lett blir uleselig når man bruker bakgrunnsbilde. Da er liksom en del av vitsen borte. Lurer på om skriftfargen kan endres, uten å måtte bytte skin/fargetema?

 

Noe som irriterte meg grenseløst på 6680, var at dersom jeg valgte varsel for SMS uten lyd, men kun vibrasjon, vibrerte det kort, og kun én gang. Flere ganger merket jeg ikke at det kom meldinger. Det samme var det på N70. Men så fant jeg ut at jeg kunne velge tonen "Beep". Da kommer det kun et lite bip, men telefonen vibrerer såpass lenge at jeg merker det godt. Puh... så var det problemet løst.

 

Et problem som ikke er løst, er vekkerklokka. Problemet er at man ikke kan stille den inn til å vekke på valgte ukedager. I stedet må man stille den inn på ny hver dag. Og glemmer man det, ja da kan det hende de ringer fra jobb og etterlyser deg. Ser ut som denne funksjonen er mangelvare på Symbiantelefoner, eller er det kun hos Nokia?

 

Prøvde Lifeblog for første gang med denne telefonen. Det vil si, jeg har kun brukt PC-programmet, og har ikke prøvd Lifeblog på mobilen. Lifeblog er virkelig bra. Og enda bedre: Som eier av en telefon i N-serien, kan man gratis få registreringsnøkkel, slik at man gratis kan bruke programmet uten begrensninger (som på demo-utgaven).

 

Endelig radio!! Ok, etter å ha prøvd RDS-radio i SE K750i og W550i, er alt annet en nedtur, men det er nå så. N70 har i alle fall radio.

 

Programvaren Noka PC Suite er normalt meget bra, og med N70 er det ikke noe unntak. Nytt er at man kan klippe ut filer fra telefonen, ikke bare kopiere dem. At N70 leveres med USB-kabel er flott. Å sette det hele opp pleier å fungere utmerket ved første forsøk. Flott, Nokia!

 

Firmwaren (programvaren i telefonen) er jeg ikke så fornøyd med. Telefonen låste seg da jeg skulle slå på radioen. Den måtte restartes. Har bare skjedd en gang, men jeg har bare brukt radioen tre-fire ganger. Videre kan man i wap-leseren endre skriftstørrelse i flere trinn. Pleier å velge den minste, men på denne telefonen var da teksten så liten at den var helt uleselig. Jeg måtte faktisk velge den største skriften, og da var skriften alt annet enn stor.

 

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med N70. Den er mye penere enn 6680, men dessverre ikke så mye mindre. Den er en drøm å holde i, og inneholder det meste.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som jevel sier: Rett inn.

 

Og med gullkontaktene opp, og skråhjørnet til venstre. Fant ut det beste var å holde telefonen med bunnen opp, og så trykke kortet inn til det sier klikk.

 

Beklager så mye denne trippelpostingen!! Tror jeg skal bruke Internet Explorer når jeg skal poste på amobil. Har hatt litt trøbbel når jeg bruker Firefox.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...