Leo_ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg tenkte jeg skulle kaste en av subbene mine i bilen i stedet for å ligge i skapet. For å gjøre det enkelt og greit tenkte jeg bare å kjøre forsterker på sub og la høyttalerne forbli på spilleren. Er det noen som vet hvilken kondensator jeg bør bruke som highpass-filter på høyttalerne og ev. hvor jeg får tak i 4 stk som ikke koster skjorta? Jeg vet slike var å få kjøpt i stereobutikker før, men om de enda finnes vet jeg ikke. Uansett koster de sikkert femti ganger mer enn å kjøpe dem som delefilter enn å kjøpe samme kondensatorene som vanlige elektronikkdeler. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Eltek har masse forskjellige filter til bruk i bil. Billig og bra. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Takker! Her fant jeg masse interessant! Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Jeg kjører 1500W RMS inn på 12" Mds subber, å har et 6,5" Mds komponentsett som drives av cdspilleren... fungerer utmerket det! Merker ikke noe ulyd annet enn at komponentsettet skulle hatt litt mere strøm på de litt mer ekstreme volumer! Så i bunn å grunn trenger du ikke delefilter egentlig... (Har 4 kanalsforsterker men har bare ikke giddet å koble den til...) NB: 4 kanaleren er den til venstre bakom subbene på bildet! Endret 16. november 2005 av vincent_vega Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 1500w sub og 20w høytalere, i fullrange... Blir ikke det LITT feilproposjonert? Jeg har bygd noen anlegg før, men nå skal jeg vare ha litt mer lyd en gammel Caravelle jeg har. Det står fire gamle billige høyttalere i den fra før som jeg driver med en gammel Sony spiller. Poenget er at det ikke skal koste noe. Siden jeg har seks subber liggende, tenkte jeg å kaste en av dem i bilen. Siden verken høyttalerne eller spilleren er av nyere dato, vil nok passive høypassfiltre gjøre underverker. Sånn fikser man litt lyd til køkjøringa uten å bruke mer enn et par hundringser. Lenke til kommentar
vincent_vega Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 1500w sub og 20w høytalere, i fullrange... Blir ikke det LITT feilproposjonert? Mitt komponentsett er på 100W rms, går helt fint å drive det med spilleren! Folk som hører anlegget på ikke helt full guffe tror fremdeles at 4 kanaleren driver de... Den har for det meste vært til "pynt", men jeg skal kjøpe nye pluss og jordingskabler for å koble den å en kondensator til... Da blir det greier! Men fra spøk til revolver: min erfaring er nå det at det går fint an å ha komponentsett som kjører alle frekvenser uansett om du har sub... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Og min erfaring er at de kan spille betydelig høyere før de vrenger om man bruker highpass... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå