Gå til innhold

Oppgradering av CPU

Babelfisken

Anbefalte innlegg

Ser etter en ny/nyere bærbar og lurer i den sammenheng på oppgraderingsmuligheter. Trenger en PC med god skjerm men foreløpig ikke så mye cpu-kraft og er på budsjett. Da kunne det være fristende å gå for en billig celeron eller sempron modell og opgradere til centrino/turion senere. Er det noe i veien for å gjøre dette? Vil det være CPUer tilgjengelig om et år eller 2 for oppgradering og i hvilke hastigheter. Kikket litt på AMDs road map og det var jo temmelig verdiløst for informasjon. Hva annet bør jeg se etter for at maskinen skal fungere best mulig i fremtiden, minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette kommer vell ann på hva du ska bruke pcn til.

Sempron f.eks er god til å takle flere oppgaver på en gang.

Men et minimums krav er vell kanskje 512 RAM og litt over en Ghz cpu.

:) skriv hva du skal bruke den til så er det vell flere som kan hjelpe deg ;)

Lenke til kommentar
Alt dette kommer vell ann på hva du ska bruke pcn til.

Sempron f.eks er god til å takle flere oppgaver på en gang.

Men et minimums krav er vell kanskje 512 RAM og litt over en Ghz cpu.

:) skriv hva du skal bruke den til så er det vell flere som kan hjelpe deg ;)

5156296[/snapback]

Jeg har jo langt på vei definert rammene. Jeg spør ikke om hva jeg trenger nå men hva jeg bør velge nå for å kunne oppgradere i fremtiden. Dersom man kan få en bra grunnpakke nå ser jeg ikke bort i fra at det kan bli atraktivt å oppgradere cpu med en 100% raskere i fremtiden. Forutsettningen er jo at jeg kan regne med at det kommer på kompatibel sokkel osv. Vil f.eks mobile dobbeletkjerne cpuer gå på dagens sokler?

Men siden du spør, den skal brukes hovedsaklig til web design og php programering i et enkeltmannsforetak. Mest krevende er sansynligvis manipulering av relativt små bilder i Photo shop.

Som minimum i dag vil jeg tippe ca 1000 x 1600 skjerm, 512 Mb ram, 60GB HD 5200rpm.

Lenke til kommentar

Det du sier da er at du vil ha en sockel i dag som ved senere framtid når du skal oppgradere CPU med 100% kraft, bruke samme socket ?

Vet ikke helt hvordan det der funker, men en ting er vell at cpu og socket utvikles nesten i samme takt.

Men så er ikke jeg den rette å spørre slikt om da, håper flere leser topic`n din å med riktig kunnskap hjelper deg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...