Gå til innhold

Hvorfor lages alle skjermkort "oppned"?

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så lurer jeg på hvorfor alle skjermkort lages "oppned". :hmm:

Da mener jeg det at gpu'en er på undersiden av kortet, når man putter kortet inn i maskinen.

Det er jo ganske idiotisk i tanke på at varm luft stiger.

Det gjør det også ganske meningsløst å ha en "fancy" kjøler på skjermkorte, når den er på under siden der ingen ser den. :dontgetit:

Hadde det hvert så vanskelig å lage de nye kortene med gpu'en på den andre siden?

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det er sånn?

(Håper ikke bare det er jeg som har lurt på dette :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lurt på det selv.

En grunn kan være at produsenten ønsker å blåse "kald" luft på GPU.

I de fleste tilfeller er luften litt kaldere under skjermkortet enn over. Ikke mye, noen få grader kanskje, men alle monner drar.

En fordel er jo som man ser på enkelte skjermkort at de kommer med dobbel bakplate der man blåser ut luften fra GPU via en sprekk i bakplate nr 2.

Det kan jo være at de har tenkt at det skulle bli slik senere når de laget standarden, men det er heller usikkert trur jeg.

Bortsett fra dette så aner jeg ikke. Har aldri funnet noe som forklarer akkurat det du lurer på. Men kanskje noen andre har?

Lenke til kommentar

It is also notable that PCI slots are "rotated" compared to their ISA counterparts—PCI cards were essentially inserted "upside-down," allowing ISA and PCI connectors to squeeze together on the motherboard. Only one of the two connectors can be used in each slot at a time, but this allowed for greater flexibility.

Lenke til kommentar
Det gjør det også ganske meningsløst å ha en "fancy" kjøler på skjermkorte, når den er på under siden der ingen ser den. :dontgetit:

5155820[/snapback]

Personlig har jeg ikke det problemet da folk uansett må skru av sidedøra for å få sett inni maskinen. ;)

5183914[/snapback]

Haha, credit :thumbup:

Lenke til kommentar

5155820[/snapback]

Personlig har jeg ikke det problemet da folk uansett må skru av sidedøra for å få sett inni maskinen. ;)

5183914[/snapback]

Haha, credit :thumbup:

5184788[/snapback]

Hehe, har heller ikke det problemet :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...