Gå til innhold

Eit enkelt css spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kva gjer denne kommandoen når den ligg i <body> ?

onload="window.defaultStatus=''

5155688[/snapback]

går ut ifra at du har den inne i en <script> block, da tømmer den vell statuslinja nederst ja...

Syntax

sMsg = window.defaultStatus

window.defaultStatus = sMsg

Parameters

sMsg is a string containing the text to be displayed by default in the statusbar.
Example

<html>

<body onload="window.defaultStatus='hello!';"/>

<button onclick="window.confirm('Are you sure you want to quit?');">confirm</button>

</body>

</htm>

Lenke til kommentar

5155688[/snapback]

Er dette CSS? :confused:

eller er jeg helt på jordet?

For å få boksen under til å ligge på linje med andre boksen kan du vel legge til samme parametere på boksen under som på boksen over? Tenker på "margin-left:xpx" osv.

Lenke til kommentar
Ingen som kan hjelpe meg?

5160470[/snapback]

Prøv å sette inn dette i stylesheetet ditt:

#boks-v {
background: #fff;
border: solid 1px;
margin: 10px;
padding: 3px;
height: 400px;
width: 200px;
float: left;
}

#boks-h {
background: #fff;
border: solid 1px;
width: 200px;
height: 400px;
margin: 10px;
padding: 3px;
float: left;
}

Bakdelen med å gjøre det på denne måten er at #boks-h vil bli presset ned under #boks-v dersom vinduet blir skalert ned smalere enn bredden på begge boksene til sammen. Dette er ikke nødvendigvis noe stort problem ettersom de er såpass smale som de er. (Ikke så mange som surfer med 4-500px brede vinduer..)

Lenke til kommentar

5155688[/snapback]

Er dette CSS? :confused:

eller er jeg helt på jordet?

5161281[/snapback]

Nei, du er ikke helt på jordet. Det er ikke CSS, det er JavaScript (JS). Hvis denne koden ligger innenfor en script-tag, så vil den tømme statuslinjen for informasjon. Tilsvarende kan du godt skrive window.defaultStatus='Heisann, velkommen til min side', og informasjonen i statuslinjen vil da bli dette. Det anbefales ikke å endre innholdet i statuslinjen, det er både irriterende og unødvendig.

Lenke til kommentar

du får leke deg litt med position:absolute, position:relative, float:left/right, med mer (nb: bruk ikke både position og float på samme element, ei heller flere ulike positions/floats på ett og samme element).

Jeg ville løst problemet med 3 bokser ved siden av hvernadre slik:

boks1{ float:left; }

boks2{ float:right; }

boks3{ } (ikke angi noe ang. positionering)

husk at du i html-dokumentet da må skrive inn koden for boks 3 etter html-koden for de andre. (Først skrive inn float-elementene, så de de skal floates mot, om du forstår.)

Nå er jeg ikke så altfor god på css, men jeg har lært masse av w3schools: http://www.w3schools.com/

Edit:

Notis til problemet Winged Monkey nevnte:

man kan unngå at boksene havner under hverandre ved f.eks. å sette en minimums-bredde på hele sida. Eks (her med 100px): body{min-width:100px;}

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Her er det som eg ikkje får til no:

Boksen i midten skal ligge 10px i frå boksen til høgre og boksen til venstre, uansett kva slags oppløysning du køyre. Er det nokon som kan hjelpe meg med dette?

5168475[/snapback]

Hva med margin-right:10px; på den venstre boksen, og margin-left:10px; på den høyre boksen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...