Gå til innhold

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]:

Anbefalte innlegg

Her er et par feilmeldinger som jeg lurer på hvordan og få fjernet.

Tenker spesielt på den øverste. For den har jeg fått på alt det jeg har opprettet av php sider og databaser. Ingenting vil funke og jeg tror at den feilmeldinga der er en av hovedårsakene til der.

Er det noen som kan gi meg T-Skje tips om hvordan å få løst denne floken, ettersom jeg er nybegynner i PHP og fikk såvidt til å legge inn Apache 2.0.55, PHP 5.0.5 og deretter få MySQL 5.0 opp å gå.

=======================================================

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 7

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Warning: mysql_select_db(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 8

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Warning: mysql_query(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 17

Er svært takknemmelig for svar som fører til at PHP'n og databasen min funker:)

MVH Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 7

Warning: mysql_select_db(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 8

Warning: mysql_query(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 17

Den første feilen forteller deg at du ikke har noen bruker 'ODBC' på mysql serveren din som har tilgang uten passord.... du må opprette brukeren og gi den tilgang uten å bruke passord....

de 2 andre feilmeldingene er bare følgefeil pga den første feilen....

anbefaler deg å legge inn phpmyadmin..... der er det lett å administrere brukere og hele databasen ellers...

Lenke til kommentar

<VIDARV> : Jeg har brukerkontoen 'root' og har opprettet et passord. Så hvorfor kom da feilen? Foresten så gjorde jeg nå om litt i scriptet eng innlogging. PHPmyAdmin er nå ordnet .. må se innpå der imorgen. (gonatt)

Her er noen søte som jeg fikk etter og ha endret tilkoblingsvariablene istad.

her er "to" feilmld. til:

===============================================

Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Unknown column 'fornavn' in 'field list' in C:\www\ovelser\vis_kontaktpersoner.php on line 16

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\www\ovelser\vis_kontaktpersoner.php on line 19

Notice: Undefined index: kontakperson in C:\www\ovelser\nytt_prosjekt_registrer.php on line 8

Notice: Undefined index: prosjektnavn in C:\www\ovelser\nytt_prosjekt_registrer.php on line 12

Notice: Undefined index: prosjektBeskrivelse in

C:\www\ovelser\nytt_prosjekt_registrer.php on line 13

Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Out of range value adjusted for column 'personid' at row 1 in C:\www\ovelser\nytt_prosjekt_registrer.php on line 24

Warning: Unknown: 1 result set(s) not freed. Use mysql_free_result to free result sets which were requested using mysql_query() in Unknown on line 0

================================================

Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,navn VARCHAR( 20 ) NOT NULL ,beskrivelse VARCHAR( 250' at line 1 in C:\www\ovelser\lag_prosjekttabell.php on line 17

================================================

MVH Vegard

Endret av ve_gard
Lenke til kommentar

Jeg fikk samme feilmeldingen uten [function.mysql_connect] men det var på 'ODBC' brukeren. da hadde jeg bare satt feil passord til root kontoen på sidene som skulle bruke den.

Warning: mysql_query() [http://www.mysql.com/doc]: Unknown column 'fornavn' in 'field list' in C:\www\ovelser\vis_kontaktpersoner.php on line 16

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in C:\www\ovelser\vis_kontaktpersoner.php on line 19

Warning: mysql_query() er nok den som lager problemer for deg. du burde gå igjennom $sql'en som du bruker å sjekke at alt legges inn i rette tabeller.

Endret av LateFot
Lenke til kommentar
Det at feilmeldingen sier OBDEC brukern er fordi du ikke har definert hvilken bruker du logger inn med i mysql_connect();

http://php.net/mysqL_connect

5156672[/snapback]

Utdrag fra en av php-filene:

-----------------------------------

$tilkobling = mysql_connect("localhost", "root", "xxxxxxxxx");

mysql_select_db("prosjekt_database", $tilkobling);

$sql = "

INSERT INTO prosjekt

(navn, beskrivelse, personid)

VALUES

('$prosjektNavn', '$mer', '$kontaktid')

";

mysql_query($sql, $tilkobling);

SQL'en:

-----------------------------------

DROP DATABASE prosjekt_database;

CREATE DATABASE prosjekt_database;

USE prosjekt_database;

CREATE TABLE prosjekt (

prosjektid INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY,

navn VARCHAR( 20 ) NOT NULL ,

beskrivelse VARCHAR( 250 ) ,

personid INT NOT NULL //Fremmednøkkel fra TblKontaktp.

);

CREATE TABLE kontaktperson (

personid INT PRIMARY KEY AUTO_INCREMENT,

fornavn varchar(20) not null,

etternavn varchar(25) not null,

epost varchar(50),

telefon varchar(8)

);

ALTER TABLE prosjekt

ADD CONSTRAINT kontaktperson_fk FOREIGN KEY(personid) REFERENCES prosjekt(personid);

---------------------------------------------------------------------------------------------

====================================================

---------------------------------------------------------------------------------------------

I PHP-MyAdmin kommer denne feilen opp nederst på siden:

"Warning: Unknown: 1 result set(s) not freed. Use mysql_free_result to free result sets which were requested using mysql_query() in Unknown on line 0

"

Noen som vet hva den betyr?

MvH Vegard

Endret av ve_gard
Lenke til kommentar
I PHP-MyAdmin kommer denne feilen opp nederst på siden:

"Warning: Unknown: 1 result set(s) not freed. Use mysql_free_result to free result sets which were requested using mysql_query() in Unknown on line 0

"

Noen som vet hva den betyr?

betyr at du har kjørt en spørring og ikkje kjørt mysql_free_result($res)....

eks

$res = mysql_query("....en spørring...");

...

.. hent ut data fra $res

..

mysql_free_result($res);

du har tydligvis oppnådd max antall åpne resultset

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...