Gå til innhold

Servere ørret som laks

phnx85

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ikke holdt kjeft, jeg skal ha hva jeg bestiller. Vil jeg ha laks bestiller jeg det! Jeg går ofte på resturant, og jeg repeterer meg selv; Jeg SKAL ha hva jeg bestiller.

5155918[/snapback]

Du om det.

Jeg hadde ikke klaget til servitøren om jeg hadde fått et bedre produkt en jeg hadde bestilt.

Man sender ikke tilbake en 400gb HDD om man har bestilt 320gb!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det ikke snakk om samme egenskaper, men bedre egenskaper en originalen.

Tenk dette: En kunde spiser vår fisk som er Ørret. Syns dette var et meget godt måltid. Han går til en annen restaurant og spiser laks. Men har ikke samme positive opplevelse som vår restaurant. oh my god, ja det er dårlig reklame for vår restaurant.

5155909[/snapback]

Men så kommer det merkelige: hvorfor skal den første resturanten i det hele tatt ha laks på menyen? De serverer jo ikke laks der.

Dette handler om prinsipper, og hvis man tillater slikt juks kommer ting til å skli ut helt.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke holdt kjeft, jeg skal ha hva jeg bestiller. Vil jeg ha laks bestiller jeg det! Jeg går ofte på resturant, og jeg repeterer meg selv; Jeg SKAL ha hva jeg bestiller.

5155918[/snapback]

Du om det.

Jeg hadde ikke klaget til servitøren om jeg hadde fått et bedre produkt en jeg hadde bestilt.

5155925[/snapback]

Hva om du hadde bestilt en spesifikk disk på 320gig som du vet oppfyller visse krav du har til ytelse, støynivå, levetid osv. Kanskje RAID-kompatibilitet. Hadde du fortsatt beholdt 400-gigen?

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven paragraf 15:

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Ørret og laks er utvilsomt ikke samme art.  :D

Fra spøk til halvor. Hvis restauranten skriver LAKS på menyen, men serverer ØRRET, har ikke kunden fått det han har betalt for. Hvis du går i matbutikken og ber om LAKS, men de selger deg ØRRET, er dette ok? Det er lureri, uansett om noen mener at ørret er bedre.

Hvem er det som bestemmer hva som er "best"? Vet restauranten hva som er "best" for alle? Neppe. Laks er laks, ørret er ørret.

5155923[/snapback]

Husk en ting klilleng, jeg jobber med mat 10 timer i døgnet. Fagfolk vet hva som er best.

Hele bransjen gjør slike ting. Deal with it. Om du ikke skal ha det slik må du gå til Annen etage, Statholdergaarden, Bagatelle eller andre rest. med stjerner i grillen.

Lenke til kommentar
Husk en ting klilleng, jeg jobber med mat 10 timer i døgnet. Fagfolk vet hva som er best.

Hele bransjen gjør slike ting. Deal with it. Om du ikke skal ha det slik må du gå til Annen etage, Statholdergaarden, Bagatelle eller andre rest. med stjerner i grillen.

5155933[/snapback]

Vel, hvis jeg får det jeg bestiller der, så gjerne det. Bor ikke i Oslo for tiden, men men..

Hvorfor skriver dere ikke bare ørret på menyen? Selv om "alle" jukser, betyr det ikke at det er greit. :thumbdown:

Lenke til kommentar

5155918[/snapback]

Du om det.

5155925[/snapback]

Hva om du hadde bestilt en spesifikk disk på 320gig som du vet oppfyller visse krav du har til ytelse, støynivå, levetid osv. Kanskje RAID-kompatibilitet. Hadde du fortsatt beholdt 400-gigen?

5155930[/snapback]

En om den disken hadde oppfylt kravene bedre en 320gb disken?

5155925[/snapback]

Det kan faktisk være ulemper med store harddisker. Jo større de er dess større sjangse er det for krasj. Sånn generellt iallefall.

5155935[/snapback]

er dette relevant?

Lenke til kommentar

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Fra spøk til halvor. Hvis restauranten skriver LAKS på menyen, men serverer ØRRET, har ikke kunden fått det han har betalt for. Hvis du går i matbutikken og ber om LAKS, men de selger deg ØRRET, er dette ok? Det er lureri, uansett om noen mener at ørret er bedre.

Hvem er det som bestemmer hva som er "best"? Vet restauranten hva som er "best" for alle? Neppe. Laks er laks, ørret er ørret.

5155923[/snapback]

5155933[/snapback]

Feil, og jobbe i en resturant er en service jobb. KUNDEN HAR ALLTID RETT. Uansett hva super kokken skulle tru.

Lenke til kommentar

5155933[/snapback]

Vel, hvis jeg får det jeg bestiller der, så gjerne det. Bor ikke i Oslo for tiden, men men..

Hvorfor skriver dere ikke bare ørret på menyen? Selv om "alle" jukser, betyr det ikke at det er greit. :thumbdown:

5155940[/snapback]

Fordi man vil ha variasjon i meny`en. I dette tilfelle vi serverer Ørret i stede for Laks er en spesial-meny vi er pålagt vår kjede å ha.

På vår A La Carte meny har vi Ørret.

Lenke til kommentar

Det er det isåfall bare én person som skal bedømme: meg selv. Men drit i disken, vi snakker om restaurantnæringen her. Bestiller jeg laks, vil jeg ha laks. Bestiller jeg ørret, vil jeg ha ørret. Bestiller jeg ytrefilet, vil jeg ikke ha indrefilet. Bestiller jeg reinsdyr vil jeg ikke ha okse. Bestiller jeg vaffel, vil jeg ikke ha pannekake, selv om kokken synes pannekake er best.

Å servere noe annet enn det kunde bestiller er juks. EOD!

Lenke til kommentar

5155923[/snapback]

5155933[/snapback]

Feil, og jobbe i en resturant er en service jobb. KUNDEN HAR ALLTID RETT. Uansett hva super kokken skulle tru.

5155942[/snapback]

Det er kunder som prøver og svindle seg til gratis dessert, gratis mat osv.

Så kunden har ikke alltid rett. Thats life. Men hei, bra at du sier ifra. Jeg kan garantere deg du hadde ikke smaket forskjell på vår Ørret om du egentli skulle hatt laks og det var jeg som tilberedet den. Du hadde sett forskjell. Laks er mye lysere i fargen og har en grovere kjøttstruktur. 99% av befolkningen vet ikke dette.

Hei, det er 60% storfe kjøtt i joika-boller men selges som reinsdyrsboller!! :)

Lenke til kommentar

5155963[/snapback]

Men dette opplyses vel om på utsiden av boksen? Nå har jeg ikke noen boks med joikaboller foran meg for å sjekke, men jeg antar at det er slik. Hvis ikke: juks. Sett en * på menyen, og helt nederst: *) Laks = Ørret. :tease:

Lenke til kommentar

Det er det isåfall bare én person som skal bedømme: meg selv. Men drit i disken, vi snakker om restaurantnæringen her. Bestiller jeg laks, vil jeg ha laks. Bestiller jeg ørret, vil jeg ha ørret. Bestiller jeg ytrefilet, vil jeg ikke ha indrefilet. Bestiller jeg reinsdyr vil jeg ikke ha okse. Bestiller jeg vaffel, vil jeg ikke ha pannekake, selv om kokken synes pannekake er best.

Å servere noe annet enn det kunde bestiller er juks. EOD!

5155956[/snapback]

Nå er det ikke hva kokken synes er best, men at restauranten vil gi kunden den best mulige matopplevelsen ved besøk.

Kan du forskjellen på yttrefilet, plomme, indrefilet og entrecote?

Lenke til kommentar

5155925[/snapback]

Det kan faktisk være ulemper med store harddisker. Jo større de er dess større sjangse er det for krasj. Sånn generellt iallefall.

5155935[/snapback]

er dette relevant?

5155941[/snapback]

Jeg mener det er det, for det er flere elementer som spiller inn ved valg av mat. Kunden har helt sikkert en grunn til at han valgte laks, og ikke ørret.

Det kunne være uvitenhet, men isåfall ser jeg ingen grunn til ikke å komme med litt folkeopplysning.

Det var uansett ikke jeg som trakk inn harddisker :)

Endret av premium
Lenke til kommentar

5155925[/snapback]

5155935[/snapback]

er dette relevant?

5155941[/snapback]

Jeg mener det er det, for det er flere elementer som spiller inn ved valg av mat. Kunden har helt sikkert en grunn til at han valgte laks, og ikke ørret.

Det kunne være uvitenhet, men isåfall ser jeg ingen grunn til ikke å komme med litt folkeopplysning.

Det var uansett ikke jeg som trakk inn harddisker :)

5155968[/snapback]

Kunden valgte sikkert Laks fordi dette er den billigste retten vi har på meny`en. Også fordi vi tilbereder denne anneledes en Ørreten.

Lenke til kommentar

5155923[/snapback]

5155933[/snapback]

5155942[/snapback]

Det er kunder som prøver og svindle seg til gratis dessert, gratis mat osv.

Så kunden har ikke alltid rett. Thats life. Men hei, bra at du sier ifra. Jeg kan garantere deg du hadde ikke smaket forskjell på vår Ørret om du egentli skulle hatt laks og det var jeg som tilberedet den. Du hadde sett forskjell. Laks er mye lysere i fargen og har en grovere kjøttstruktur. 99% av befolkningen vet ikke dette.

5155963[/snapback]

Jo, jeg vet forskjell på laks og ørret. Er lærlinge på hotell jeg, avd. kjøkken.

Men uansett, alle har vel ulike meninger om den saken. God natt! :tease:

Lenke til kommentar
Nå er det ikke hva kokken synes er best, men at restauranten vil gi kunden den best mulige matopplevelsen ved besøk.

Kan du forskjellen på yttrefilet, plomme, indrefilet og entrecote?

5155967[/snapback]

Jeg tror jeg skulle klart å smake forskjellen på ytrefilet og entrecote, ja. Plomme høres fancy ut, men vet ikke hva det er.

Men dette er jo ikke poenget.. hvis kunden bestiller Plomme, så forventer han å få Plomme! Hvis ikke kan han be om kokkens spesial, eller whatever.

Lenke til kommentar

Quote: "Jo, jeg vet forskjell på laks og ørret. Er lærlinge på hotell jeg, avd. kjøkken.

Men uansett, alle har vel ulike meninger om den saken."

Ja da burde jo du av alle vite at Ørret er et bedre produkt å servere kunden en Laks, og at ting er ikke alltid det man utgir det for å være.

Quote: "Men dette er jo ikke poenget.. hvis kunden bestiller Plomme, så forventer han å få Plomme! Hvis ikke kan han be om kokkens spesial, eller whatever."

Om man får bestilling på plomme og man ikke har det inne brukes yttrefilet. Dyrere produkt og bedre. Du smaker aldri forskjell, men tror plommen er extra bra på denne restauranten. Thats life.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...