phnx85 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg har en kompis som jobber som kokk. På resturanten han jobber har de "laks". Det vil si at på menyen står det laks, mens i virkeligheten er det ørret de serverer. Han rettferdiggjør det med at ørret er et bedre produkt og det blir billigere for kundene siden resturanten slipper å kjøpe inn både laks og ørret. De har både "laks" og ørret på menyen, for å få en bredere meny. Jeg mener det er misvisende at de reklamerer for laks når de ikke har det. Selv om det kanskje er et bedre produket så betyr det ikke at kundene forstår det er bedre. Det er prinsippet bak at det de som provoserer meg. Hvis jeg hadde kjøpt laks og funnet ut i etterkant at det var ørret ville jeg blir irritert. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Smaker ikke laks og ørret forskjellig? Endret 14. november 2005 av Skurupu Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Det er svindel. Hvis du bestiller laks bør du få laks. Men når sant skal sies så er det jo ganske likt. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Skal eg kjøpe Pepsi Cola og selge det som Cola frå Coca-Cola Company? Det går vel ut på det samme. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hehe, dette er jo utvilsomt juks, og direkte svindel. Laks og ørret smaker da heller ikke helt likt? Nå er det mange år siden jeg spiste ørret sist, men.. (dvs, så vidt jeg vet, da.. ) Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei Phoen|x Jeg synes det er helt greit at kompisen din sin restaurant serverer Ørret som laks. Fordi: * Lik smak *Bedre konsistens i Ørret (Finere kjøttstruktur, noe som gir et bedre produkt å arbeide med) * Ørret har mørkere farge en Laks så den ser bedre ut på tallerkenet. * Den er fastere i fisken så man kan servere den mere "hel" * Ørret er billigere fordi det er lettere og holde oppdrett på den. * Ørret er mer eksklusivt en laks fordi den har ikke samme eksport. Jeg skjønner at du blir provosert, men kunden får et bedre produkt en laks... Ingen grunn til å bli provosert.... Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Smaker ikke laks og ørret forskjellig? 5155192[/snapback] Nei, ikke oppdrett fisk. Laks og Ørret er oppdrett. Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Skal eg kjøpe Pepsi Cola og selge det som Cola frå Coca-Cola Company? Det går vel ut på det samme. 5155238[/snapback] Pepsi cola og coca cola har forskjellig smak. Ingen sammenligningsgrunnlag Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Smaker ikke laks og ørret forskjellig? 5155192[/snapback] Nei, ikke oppdrett fisk. Laks og Ørret er oppdrett. 5155274[/snapback] Så du sier at all oppdrett-fisk smaker likt? Det har jeg vanskelig for å tru. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei Phoen|xJeg synes det er helt greit at kompisen din sin restaurant serverer Ørret som laks. Fordi: * Lik smak *Bedre konsistens i Ørret (Finere kjøttstruktur, noe som gir et bedre produkt å arbeide med) * Ørret har mørkere farge en Laks så den ser bedre ut på tallerkenet. * Den er fastere i fisken så man kan servere den mere "hel" * Ørret er billigere fordi det er lettere og holde oppdrett på den. * Ørret er mer eksklusivt en laks fordi den har ikke samme eksport. Jeg skjønner at du blir provosert, men kunden får et bedre produkt en laks... Ingen grunn til å bli provosert.... 5155269[/snapback] Altså, man kjøper og betaler for laks, da bør man også få laks. Selv om ørret kanskje er "bedre". Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hehe, onkelen min hata ørret over alt på jord, etter en dårlig ørretopplevelse, så når ørret ble servert, sa man bare at det var laks, og onkel var like glad. Eller så var det omvendt. Daniel Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Det er vell prinsippet som er problemer her, uansett om det smaker likt. Det er folk som klarer å kjenne forskjell. Personlig har ikke jeg prøvd så mye, siden det som regel går lang tid mellom hver gang og det er da ganske likt. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Helt enig, hvis man bestiller laks så bør man kunne forvente å få laks. For meg betyr det ikke så mye om ørret er et bedre produkt enn laks (finere kontur i kjøttet, osv..) fordi jeg smaker ikke forskjellen. Men det er bare poenget med å reklamere for noe en ikke har. Pepsi cola og coca cola har forskjellig smak.Ingen sammenligningsgrunnlag Det finnes sikkert noen som smake forskjell på ørret og laks, akkurat som det finnes de som ikke smaker forskjell på pepsi og cola. Hvis ørret er et "bedre" produkt, hvorfor ikke skrive at det er ørret? Og hvordan kan ørret være et mer ekslusivt produkt hvis det er billigere? Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Smaker ikke laks og ørret forskjellig? 5155192[/snapback] Nei, ikke oppdrett fisk. Laks og Ørret er oppdrett. 5155274[/snapback] Så du sier at all oppdrett-fisk smaker likt? Det har jeg vanskelig for å tru. 5155299[/snapback] Ding Ding... Det er forskell på oppdrett laks og oppdrett torsk. Ørret er i laksefamilien. Den er billigere å holde i oppdrett pga. arvemateriale er lettere å klone etc. Smaken er lik. Man smaker forskjell på oppdretts laks og vill laks, men det er jo noe helt annet. Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Skal eg kjøpe Pepsi Cola og selge det som Cola frå Coca-Cola Company? Det går vel ut på det samme. 5155238[/snapback] Pepsi cola og coca cola har forskjellig smak. Ingen sammenligningsgrunnlag 5155281[/snapback] Såvidt eg har fått med mej, så smakar laks og ørret ganske forskjellig? Dei er to forskjellige fiskeartar, så eg har så absolutt eit samanlikningsgrunnlag. Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Altså la oss få en ting helt klart. Laks og Ørret i oppdrett er lik smak. Laks og Ørret er ikke to vidt forskjellige fiskearter. Dem er i samme familien med mye av samme arvemateriale. Ørret er et mere eksklusivt produkt fordi det blir ikke eksportert og eksponert i så stor grad som laks. Jeg som kunde ville ikke følt meg lurt om jeg bestillte storfe plomme og fikk storfe yttrefilet f.eks. Smaker likt, men yttrefilet er mørere. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Altså la oss få en ting helt klart. Laks og Ørret i oppdrett er lik smak. Laks og Ørret er ikke to vidt forskjellige fiskearter. Dem er i samme familien med mye av samme arvemateriale. Ørret er et mere eksklusivt produkt fordi det blir ikke eksportert og eksponert i så stor grad som laks. Jeg som kunde ville ikke følt meg lurt om jeg bestillte storfe plomme og fikk storfe yttrefilet f.eks. Smaker likt, men yttrefilet er mørere. 5155383[/snapback] Deg om det.. Jeg ville følt meg lurt dersom jeg fikk noe annet enn bestilt, uansett om det er "bedre". Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Altså la oss få en ting helt klart. Laks og Ørret i oppdrett er lik smak. Laks og Ørret er ikke to vidt forskjellige fiskearter. Dem er i samme familien med mye av samme arvemateriale. Ørret er et mere eksklusivt produkt fordi det blir ikke eksportert og eksponert i så stor grad som laks. Jeg som kunde ville ikke følt meg lurt om jeg bestillte storfe plomme og fikk storfe yttrefilet f.eks. Smaker likt, men yttrefilet er mørere. 5155383[/snapback] Deg om det.. Jeg ville følt meg lurt dersom jeg fikk noe annet enn bestilt, uansett om det er "bedre". 5155400[/snapback] Da er jo du en av de få som ikke liker å få et bedre produkt en det reklamerte produktet. På en restaurant vil man jo servere en kunde et best mulig produkt og du som kunde vil alltid ha lavest mulig pris. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Altså la oss få en ting helt klart. Laks og Ørret i oppdrett er lik smak. Laks og Ørret er ikke to vidt forskjellige fiskearter. Dem er i samme familien med mye av samme arvemateriale. Ørret er et mere eksklusivt produkt fordi det blir ikke eksportert og eksponert i så stor grad som laks. Jeg som kunde ville ikke følt meg lurt om jeg bestillte storfe plomme og fikk storfe yttrefilet f.eks. Smaker likt, men yttrefilet er mørere. 5155383[/snapback] Deg om det.. Jeg ville følt meg lurt dersom jeg fikk noe annet enn bestilt, uansett om det er "bedre". 5155400[/snapback] Da er jo du en av de få som ikke liker å få et bedre produkt en det reklamerte produktet. På en restaurant vil man jo servere en kunde et best mulig produkt og du som kunde vil alltid ha lavest mulig pris. 5155419[/snapback] Servitøren burde isåfall informert om at "dessverre har vi ikke laks i dag, men kanskje vi kan friste med ørret istedet?" eller noe. Ja, kanskje jeg er sær som vil ha det jeg betaler for, og vite hva jeg spiser.. Lenke til kommentar
egilsml Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Det gjøres fordi man vil ha størst mulig variasjon i meny`en. Ikke posjert Ørret, Grillet Ørret, Stekt Ørret, Bakt Ørret osv. Det er så at man ikke får den råvaren man bestiller, men jeg syns det er helt greit så lenge man får en bedre matopplevelse ved å bruke Ørret i stede for Laks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå