masma Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Tenker å kjøpe meg litt ekstrautstyr til min canon eos 20d. Har ikke direkte for mye penger, men vil ha nogenlunde bra utstyr. Tenker telelinse, vidvinkel/fisheye og en blitz. Skal ha alt til sportsfotografering. Noen gode tips? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Tenker å kjøpe meg litt ekstrautstyr til min canon eos 20d. Har ikke direkte for mye penger, men vil ha nogenlunde bra utstyr. Tenker telelinse, vidvinkel/fisheye og en blitz. Skal ha alt til sportsfotografering. Noen gode tips? 5155103[/snapback] Det er litt vrient å komme med blankoanbefalninger hvis du ikke angir omtrentlig hvor mye penger du har tenkt å bruke på det hele. Men når det gjelder billigst mulig men fungerende blitz, så har Sigma flere varianter som er billigere i forhold til ytelse enn Canon. Du finner dem i prisguiden. Når det gjelder tele er vel Canon EF 70-200mm f/4L USM ikke et dumt valg, ei heller Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG/HSM, men husk at når det gjelder optikk finnes det også mye godt brukt. Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Ved valg av blitz vil jeg anbefale deg Sigma EF 500 DG Super. Da får du en god pris til nesten halvparten av prisen til Canon 580. Da har du litt penger til penger til objektiv. Et objektiv som får litt skryt er den nye Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Med den koster 4760,- Blir ette litt i dyreste laget så prøv å finn et Sigma objektiv som er mer passe til din lommebok. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Tenker å kjøpe meg litt ekstrautstyr til min canon eos 20d. Har ikke direkte for mye penger, men vil ha nogenlunde bra utstyr. Tenker telelinse, vidvinkel/fisheye og en blitz. Skal ha alt til sportsfotografering. Noen gode tips? 5155103[/snapback] Hvis du skal ta sportsbilder innendørs så må du ha et lyssterkt objektiv (eller bruke blitz). Jeg vil anbefale et f2.8 objektiv som minimum. I tillegg så bør objektivet ha innbygget motor for rask autofokus (USM hos Canon, HSM hos Sigma, EF-S hos Nikon). Så desverre snakker vi om en del penger her. Jeg bruker et Sigma 70-200 f2.8 HSM objektiv som jeg er godt fornøyd med (dette er på et Nikon D70). Regner med at Canon har tilsvarende, men antagelig er vel det mye dyrere (Nikon sitt er ihvertfall svinedyrt). Husk at bildestabilisator ikke er særlig nyttig for sportsfotografering, da du i stor grad er avhengig av å følge eller fryse bevegelser. En annen investering jeg absolutt vil anbefale er en monopod (ettbensstativ) med et godt "hode". Jeg bruker en Manfrotto monopod med et 486 RC kulehode, det er antagelig den beste fotoekstrautstyrinvesteringen jeg har gjort. Lykke til! Håkon Endret 16. november 2005 av haakonts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå