Gå til innhold

Hvilken er den raskeste cpuen jeg kan kjøpe?

medlem-57480

Anbefalte innlegg

hei..

Har tenkt å sette inn ny prosessor slik at pc'n går MYE fortere. Dette er den jeg har. Hva er den raskeste jeg kan kjøpe. evnt. linker..

Som mange vet er ikke jeg noe god med pc generelst og håpet da at noen kunne hjelpe meg, slik at jeg får noe av det raskeste som er.

Felt Verdi

CPU egenskaper

CPU type Intel Pentium 4, 2800 MHz (14 x 200)

Prosessor alias Northwood HyperThreading

CPU stepping D1

Instruksjons sett x86, MMX, SSE, SSE2

Oprinnelig klokkehastighet 2800 MHz

Min / Max CPU Multipliserer 14x / 14x

Engineering Sample Nei

L1 sporings hurtigbuffer 12K Instructions

L1 data hurtigbuffer 8 Kb

L2 hurtigbuffer 512 Kb (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Multi CPU

Hovedkort ID ASUSTek

CPU #0 Intel® Pentium® 4 CPU 2.80GHz, 2798 MHz

CPU #1 Intel® Pentium® 4 CPU 2.80GHz, 2798 MHz

CPU fysisk informasjon

Pakke type 478 Pin uPGA

Pakke størrelse 3.50 cm x 3.50 cm

Transistorer 55 million

Prosess teknologi 6M, 0.13 um, CMOS, Cu, Low-K

Teknologi 131 mm2

Kjerne spenning 1.475 - 1.55 V

I/O spenning 1.475 - 1.55 V

Typisk effektforbruk 38.7 - 89.0 W (avhengig av klokkehastighet)

Maksimalt effektforbruk 49 - 109 W (avhengig av klokkehastighet)

CPU produsent

Firmanavn Intel Corporation

Produkt informasjon http://www.intel.com/products/browse/processor.htm

CPU utnyttelsesgrad

CPU #1 / HTT Unit #1 1 %

CPU #1 / HTT Unit #2 1 %

Takker og bukker..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er forresten hovedkortet mitt om det skulle ha betydning:

Felt Verdi

Hovedkort egenskaper

Hovedkort ID 63-1400-000096-00101111-112103-I875P$P4C81096_BIOS DATE: 11/21/03 11:25:49 VER: 08.

Hovedkort Asus P4C800 Deluxe

Front side buss egenskaper

Bus type Intel NetBurst

Bus bredde 64-bit

Virkelig klokkehastighet 200 MHz (QDR)

Effektiv klokkehastighet 800 MHz

Båndbredde 6400 MB/s

Minne buss egenskaper

Bus type Dual DDR SDRAM

Bus bredde 128-bit

Virkelig klokkehastighet 200 MHz (DDR)

Effektiv klokkehastighet 400 MHz

Båndbredde 6400 MB/s

Chipset buss egenskaper

Bus type Intel Hub Interface

Bus bredde 8-bit

Virkelig klokkehastighet 67 MHz (QDR)

Effektiv klokkehastighet 267 MHz

Båndbredde 267 MB/s

Hovedkort fysisk informasjon

CPU sokler 1 Socket 478

Ekspansjons sokler 5 PCI, 1 AGP Pro, 1 WiFi

RAM sokler 4 DDR DIMM

Integrerte Enheter Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394

Form faktor ATX

Hovedkort størrelse 240 mm x 300 mm

Hovedkort chipset i875P

Ekstra egenskaper/kjennetegn Asus Intelligence, Q-Fan, SATA, RAID

Hovedkort produsent

Firmanavn ASUSTeK Computer Inc.

Produkt informasjon http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3

BIOS nedlasting http://www.asus.com/support/download/download.aspx

Lenke til kommentar

Ser at du har en god gammel Northwood og et Asus P4C800 Deluxe hovedkort. Det enkleste er egentlig å overklokke litt. Selv med standard kjøling så kjører de fleste Northwood prosessorer fint på 3.1-3.2Ghz++, og det finnes egentlig ingen cpu i dag som vil oppleves som "MYE" raskere enn dette.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Northwood og den har jeg overklokket fra 2,4 til 2,7 med boxed-kjøling. . .

Jeg er sikker på at jeg kan gå lenger, men har ikke så mye tid pga. lekser og sånt :cry:

så den prosessorn der er god som gull! jeg tror du skal klare å få den opp til minst 3,0ghz uten å fikse på volten! og så kan du begynne å ta den litt opp og få farten opp enda litt til ;)

Lenke til kommentar

Dette er ikke stygt ment, du kan selvsagt lære det, men om ikke du engang kan finne ut hvilke parametre du skal stille i BIOS for å overklokke, bør du lese endel mer om det før du prøver deg. Det er veldig lett å gjøre slik at maskinen ikke vil starte, og i verste fall svir seg. Begynn med å lese nybegynnertråden i overklokkingsforumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=143800

For en nybegynner vil jeg si det er spesielt viktig at du ikke overklokker for mye, og at PCI-bussen ikke blir overklokket. Overklokker du PCI-bussen noe særlig er risikoen for diskkrasj nokså stor. Finn ut om det er mulig å låse PCI-bussen på hovedkortet du har til 33 MHz. Du vil også lese om at man kan overklokke mer ved å øke voltstyrken, men vent med det til du er litt mer dreven. Akkurat hva parameterene du må stille på for å overklokke heter i BIOSen din vet jeg ikke, men vanligvis er det front side bus (FSB) og CPU multiplier eller liknende. FSB kan du nokså trygt øke med et par MHz av gangen, boote i Windows, prøve at spill og slikt virker (kjør dem i minst 10 minutter), før du øker et par MHz til. Multiplier er ofte låst, og et steg tilsvarer ganske mange MHz, så det bør du vente med til du har testet at prosessoren tåler endel FSB-overklokking.

Lenke til kommentar

Du har en P4 2.8 Northwood, og som de andre sier her så lønner det seg for deg om du overklokker den. Hadde selv samme oppsett som deg engang, og kjørte min på 3.5 Ghz. Men bedre kjøling vil du da trenge. Dette er den mest økonomiske løsninga som ikke koster deg masse penger. Å kjøpe en ny CPU til ditt hovedkort vil ikke gi deg mye raskere PC.

Skal du merke særlig stor forskjell, så må du nok oppgradere HELE PC'n, og det tror jeg du ikke har tenkt å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hva du ønsker å forbedre ytelsen på?

Om det er spillyteslen som skal forbedres, så vil det være viktigere å se på hva slags skjermkort du har og kan bytte til.

Om det er ytelsen i videoredigering, tallknusing eller photoshopping som skal forbedres, vil det være fornuftig å gjøre som foreslått. Med enkel overklokking som ikke koster ei krone, vil du trolig kunne hente ut 10-30% ytelsesforbedring. Bruker du noen hundrelapper på en god luftkjøler, vil du bedre mulighetene for god overklokk, og samtidig redusere støyen.

Ellers kunne det være interessant å høre hvor mye og hva slags minne du har.

R.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...