CMOTDibbler Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Jeg driver med en matteoppgave 3MX hvor jeg skal finne skjæringslinjen mellom to plan i rommet. Jeg har fått vite at jeg må bruke vektorprodukt for å finne linjen. Det går ut på å gange sammen to vektorer. Det står ikke om vektorprodukter i boka, så jeg brukte google til å finne formelen: [x1,y1,z1] * [x2,y2,z2] = [y1*z2- z1*y2, z1*x2- x1*z2, x1*y2-y1*x2] (Kilde) Men dette stemmer ikke helt med resultatet jeg får, og heller ikke med eksempelet jeg fant på siden. De to første koordinatene, x og y, får feil fortegn. Er det noen som kan rettlede meg? Endret 14. november 2005 av CMOTDibbler Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Husk at du må representere linjer i rommet som en parameterfremstilling. Prøv å sett planene opp som et ligningssett med tre ukjente og to ligninger, du vil da få en fri variabel, t, som er variabelen i paramterfremstillingen. Vektorprodukt i seg selv gir ikke mye mening. Kanskje det er dotprodukt eller kryssprodukt? Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Kryssprodukt Dette skulle være enklere enn å sette opp en likning med tre ukjente. Nederst på denne siden står det instrukser for hvordan det gjøres, uten at jeg helt er med på utregningene. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Vektorprodukt = vektor x vektor = kryssprodukt Skalarprodukt = vektor * vektor = prikkprodukt/dotprodukt ^^Dette er de definisjonene man bruker i den videregående skolen i dag. Skjæringslinjen mellom plan skal jeg ta fatt på selv om noen dager, så da kanskje jeg kan gi en mer utfyllende forklaring Foreløpig har vi kun hatt om skjæringspunkt linje/plan, eller avstand punkt/plan, så jeg er litt blank. Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Jeg har innlevering og prøve i morgen om vektorer i rommet, så en utfyllende forklaring senere kan du slippe å skrive Uansett har jeg kommet til der jeg skal sette vektoren inn i de to likningene og få en parameterfremstilling, men er ikke helt sikker. Vektor for skjæringslinje = [4, -3, 0] Likning for plan 1: z = 0 Likning for plan 2: 3x + 4y - z = 6 Hva nå? Fasiten sier x = 2 - 4t y = 3t z = 0 Endret 14. november 2005 av CMOTDibbler Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Du har: z = 0 3x + 4y - z = 6. Siden z = 0, er dette særdeles lett å løse. Sett inn z = 0 i den andre ligningen, da har vi 3x + 4y = 6. Vi ser at vi trenger en fri variabel. Siden x-koeffisienten og konstantleddet begge er delelige på 3, vil y = 3t være en lur metode. Da får vi: 3x + 12t = 6 3x = 6 - 12t Altså: x = 2 - 4t y = 3t z = 0. Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Ah, tusen takk Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Du kan vel også merke at den parameterfremstillingen er punktene hvor det ene planet skjærer xy-planet. Vi kan derfor skrive linjen på "vanlig" form, altså 3x + 4y = 6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå