Gå til innhold

hva er grei "kjøretempratur" på en p4 cpu?

sylten

Anbefalte innlegg

heisann folkens

jeg lurer på hva som er en grei tempratur på en p4 3ghz cpu?

Når jeg spiller kommer den for opp imellom 55-60 grader og da begynner jeg å svette litt :ermm: er dette en grei temp eller??

Når jeg ikke gjør noe på maskinen så holder den seg stabilt på 46-47 grader noe jeg antar er greit eller??

jeg har i maskinen asusp5p800mb, p4 3ghz, 1024 twinmos pc3200 ddr-dimm

550w psu gainword fx5900xt skjermokort

Sylten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en både grei og normal temperatur du har der, og ingen grunn til å svette annet enn at det jo riktignok blir godt og varmt i et lite rom med en P4 på full load...

Cpu begynner og sette i gang nedkjølingsprosesser ved ca 72 grader, og kommer man dit begynner det å gå ut over ytelsen. Om den så er 50 eller 60 grader spiller i grunn ingen rolle så lenge det ikke er snakk om å nå langt i klokking ol.

Lenke til kommentar

hei igjen

det var godt å lese at temp ikke er for høy, men jeg syns å huske at jeg har sett tempen nede på 39-40grader og opp i mot 55grader ved spilling.. jeg har nettopp byttet kabinett og satt på ny kjølepasta kan det være at det er det som har gjort at jeg har fått forhøyet tempen på cpuen?

sylten

Lenke til kommentar

Ja ny kjølepasta yter ikke sitt beste før etter en viss tids bruk, men har ikke selv opplevd at det utgjør særlig mange grader i praksis. Svingninger i romtemp utgjør nok gjerne mer enn forskjellen på ny vs gammel pasta. Men jeg forutsetter at du da har montert det skikkelig da.

Men kabinett/psu/vifter har jo alt å si, gikk faktisk selv ned hele 10 grader bare ved kun å bytte psu med en lik cpu som du har. Den første psu'en var da av en dårlig type som trakk luften i forkant av selve psu, mens den nye hadde viften under og dro dermed luften ut rett over cpu kjøleren. Siden P4 produserer så mye varme som den gjør, er det viktig å få varmen ut, dvs det viktige er at cpu viften blir tilført kaldest mulig luft.

Så kabinettets utforming, luftgjennomstrømning vil påvirke tempen i stor grad ja. Men som sagt, 55-60 grader load er uansett ikke noe unormalt eller farlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...