TomasK Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Skal få ordnet meg et objektiv med skikkelig vidvinkel nå og jeg står mellom disse to (andre merker er ikke aktuelt, jeg har kun disse å velge mellom - ikke spør...). Sigma sin 12-24mm EX DG er rundt 1500,- dyrere enn Sigma 10-20mm EX DC, og veier dessuten litt mer - uten at jeg helt kan se den store forskjellen. Noen som har hands on erfaring med en av disse, eventuelt begge to? Lenke til kommentar
berland Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Skal få ordnet meg et objektiv med skikkelig vidvinkel nå og jeg står mellom disse to (andre merker er ikke aktuelt, jeg har kun disse å velge mellom - ikke spør...). Sigma sin 12-24mm EX DG er rundt 1500,- dyrere enn Sigma 10-20mm EX DC, og veier dessuten litt mer - uten at jeg helt kan se den store forskjellen. Jeg skal kjøpe til D70s, og det står mellom Sigma 10-22 og Tokina 12-24 (20 dollar forskjell). Etter hva jeg har skjønt, så er Sigma 12-24 for Nikon ikke noe som helst å samle på. Foreløpig heller jeg mot Sigma 10-22, mest basert på testen http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ngles_shootout/. Endret 14. november 2005 av berland Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Skal få ordnet meg et objektiv med skikkelig vidvinkel nå og jeg står mellom disse to (andre merker er ikke aktuelt, jeg har kun disse å velge mellom - ikke spør...). Sigma sin 12-24mm EX DG er rundt 1500,- dyrere enn Sigma 10-20mm EX DC, og veier dessuten litt mer - uten at jeg helt kan se den store forskjellen. Noen som har hands on erfaring med en av disse, eventuelt begge to? 5154093[/snapback] Forskjeller å tenke på: 12-24mm er fullformat, dvs du kan bruke det på et filmkamera eller et Canon 5D (hvis det er det du har). Det er derimot ikke egnet til å ha filter på foran (man kan ha det bak) på grunn av den bulete fronten. 10-20mm er 2 mm videre (noe som er mye når du kommer ned i denne brennvidden). Det er et DC objektiv, dvs kun for APS størrelse sensorer (Canon 350/20D etc, Nikon, Sigma). Det er lettere og mindre. Begge er svært rettegnede og har HSM (motor til autofokus) som gi rask og presis autofokus. Personlig har jeg 12-24mm på et Nikon D70 som jeg kjøpte før 10-20mm kom ut. Supervidvinkellinser som disse er ikke de enkleste å beherske og det vil nok ta noe tid for de fleste å få konsistent gode resultater (jeg er ikke der ennå). Hvis du er interessert i mange og sprikende meninger så kan du lese på forumene på dpreview.com, på Nikon forumene får disse stort sett bra kritikk, men etter det jeg forstår er Canon brukerne mer lunkne (det har med autofokus å gjøre etter det jeg forstår). Jeg hadde nok valgt 10-20 hvis jeg skulle kjøpe i dag, først og fremst for å få de ekstra 2 mm (dvs tilsvarende 3mm på Nikon). Uansett så tror jeg du blir fornøyd Håkon Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Ah.. glemte å nevne at det er til et EOS 10D kamera. Er ytterst tvilsomt at jeg kommer til å bytte ut det huset med det første. Går utifra det passer til 10D også, slik jeg har forstått det, så kjører ikke de andre produsentene EF-S objektiver. Korrekt? Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ah.. glemte å nevne at det er til et EOS 10D kamera. Er ytterst tvilsomt at jeg kommer til å bytte ut det huset med det første. Går utifra det passer til 10D også, slik jeg har forstått det, så kjører ikke de andre produsentene EF-S objektiver. Korrekt? 5154594[/snapback] Tror nok begge disse skulle passe til 10D. Håkon Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Hm... Et nytt objektiv har dukket opp og må taes med i betrakningen: Tokina AT-X 12-24mm f/4 PRO DX. Leste litt rundt på tester og den får generelt mye skryt for bildekvaliteten. Noe å vurdere ovenfor Sigma kanskje? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 Tokina har samtidig en ulempe ved at dette merket ikke importeres til Norge. Behøver ikke representere noe problem, men kan være det mht. evt. garantisaker o.l. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. november 2005 Del Skrevet 23. november 2005 For de som tenker å kjøpe Sigma 12-24mm, les denne artikkelen. Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 23. november 2005 Forfatter Del Skrevet 23. november 2005 Tokina har samtidig en ulempe ved at dette merket ikke importeres til Norge. Behøver ikke representere noe problem, men kan være det mht. evt. garantisaker o.l. 5194332[/snapback] Både Komplett og PC Utstyr har den i sortimentet, så det byr vel ikke på noe problem da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå