Gjest medlem-82119 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 De fleste har vel fått med seg Sony`s bruk av rootkey for å kontrollere/sperre mot piratkopiering. Det viste seg at det blir endel bieffekter, blandt annet så åpnet man opp for virus, man kunne jukse i spill (blandt annet world of warcraft) og man har også vært inne på hva som skjer når maskinen fylles opp med rootkeys. Såvidt jeg skjønner kan man ikke uten videre slette dem, det er vanskelig å avgjøre om det er rootkey, man vet lite om hva som f.eks tilhører windows og hva man ikke bør ha. Har heller ikke sett noe program ennå som blokkerer for innstallasjon av uønsket rootkeys (tilsvarende spyware blaster), blokkerer nedlastingen (tilsvarende et antivirus) eller søk finn og slett (tilsvarende adaware). Har lest at F-secure 2006 kommer med en detektor for rootkeys (betaversjon ligger til gratis nedlasting) og programmer som rotkeyrevealer finner også rootkeys. Problemet er vel her at man ikke kan være sikker på hva man har funnet (hvilken rootkey til hvilket prgram) og man kan heller ikke slette/tilbakestille dem uten videre. Noen som har synspunkter rundt dette? Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Svaret er vel åpenlyst for alle andre enn Sony og andre i platebransjen. Vi får bare håpe at Sony får en så kraftig smekk på fingeren at det skremmer de andre for å forsøke noe lignende. NB, det heter ikke rootkeys men rootkit. Endret 14. november 2005 av kjhanken Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Gikk visst litt fort med key og kit, der.. Når et stort og såkalt seriøst firma som Sony velger slike metoder, med det resultat det ble, så frykter jeg jo hva andre finner på. Det er jo etterhvert endel spillutviklere, programutviklere, plateselskap osv der ute, og hvis flere av dem fortsetter i den banen ser jeg ikke lyst på situasjonen. En annen side med dette er jo at Sony (i dette tilfellet) sager av greina de sitter på når folk nå får enda en grunn til å heller laste ned ulovlig musikk fremfor å få tuklet med maskinen ved at all mulig slags software legges inn i det skjulte fra de lovlig kjøpte cdene. Har lest at endel land, blandt annet Canada, har strenge lover mot det som Sony gjør men jeg vet ikke om det finnes noe tilsvarende i Norge. Det er jo også synd på artistene som blir skydd på grunn av plateselskapets dårlige valg. Det hadde vært greit om noen hadde litt mer info rundt dette og om andre enn Sony driver med det samme. Også intr. i om det finnes software mot dette, som kan gjøre noe mer enn kun å detektere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå