Sir_Arcus Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Siden jeg på fredag hadde et diskras av dimensjoner (les: raid 0 med fire disker) Så lurte jeg på om noen her inne har sett IDE RAID kontrollere med støtte for RAID 5? Har sett litt rundt selv men finner bare de high-end korta til 6-7000 noe som seff ikke er så veldig interresant. Om det er ATA 100 eller 133 spiller ingen rolle. edit: trykkleif [ Denne Melding var redigert av: Sir_Arcus på 2002-08-28 16:15 ] Lenke til kommentar
Borf Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 kva skal du med raid5? det er treigere enn raid0, du sløser vekk ein disk på partier oppegg (det bruker 1/3 av disken viss du har oppsett med 3 disker) har du behov for at maskina automatiks bygger oppigjenn disken viss den går sund, og er den eineste som støtter hot-swap fult ut. det er noko som brukes på store server som ikkje kan ha nede tid, men er ingen vits i på ein vanleg arbeidstasjon Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 RAID 5 koster penger! Punktum. Lenke til kommentar
jorlille Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Promise Raid SuperTrack SX-6000 til 3700 http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...pID=2&t=897&l=2 Adaptec Raid-2400A ATA100 til 3800 http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=2&s=pl Lenke til kommentar
SuperFly Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Quote: Den 2002-08-29 15:33, Borf skrev:kva skal du med raid5?det er treigere enn raid0, du sløser vekk ein disk på partier oppegg (det bruker 1/3 av disken viss du har oppsett med 3 disker) har du behov for at maskina automatiks bygger oppigjenn disken viss den går sund, og er den eineste som støtter hot-swap fult ut. det er noko som brukes på store server som ikkje kan ha nede tid, men er ingen vits i på ein vanleg arbeidstasjon Deffiner tregere.. tregere på skriving til disk tja, en god del RASKERE når det gjelder lesing (mer disker => raskere lesing) Desuten vil jo skriving til disker går raskere, desto mer disker du har også. Hvor har du det fra at: "eineste som støtter hot-swap fult ut"? Det finnes rimelige raid 5 kontrollere som ikke støtter hotswap "halvt" ut engang. Med andre ord.. ikke i det hele tatt. "sløse" disk...., vell noe må du betale for redundans. ****************************** Her er det (etter min oppfatning) en fornuftig fyr som vil ha raid 5 for å beskytte data. Så får han bare "pels", om at det er dyrt, og hva han skal med det. Til sammenlikning er det mange på dette forumet som bruker 1000 vis av kroner på vannkjøling og kabinett modding. Og det er ikke å legge sjul på at RAID 5 er ett ypperlig kompromi mellom RAID 1 og RAID 0. Hvis du absolutt vil ha hardware raid 5 så ka du ta en titt på "Adaptec Raid-2400A ATA100" Dette fungerer utmerket. Og koster under 4000 kr på komplett. Men for å kutte budsjettet kan du jo kjøpe noen rimeligere ATA konroller kort og sette opp sofware raid 5. Dette raid settet kan ikke være system/boot partisjon, men fungere ypperlig som en diger "dump" plass til filmer og musikk som du ikke har lyst å miste. Hva med 10 stk 60 gb disker. (For å bruke "Borf" sitt utrykk) _mister_ du da bare 10% av plassen? Som du sikkert vet vil du miste en del hastighet med software raid, men du vil komme billigere ut fra det. Og til dere som har tenkt å kritisere software raid uten å ha prøvd det selv.... det fungerer bra. Stå på, og ikke la noen forvirrede personer fortelle deg at du ikke trenger det, det vet du best selv :razz: Husk han "lurte jeg på om noen her inne hadde sett IDE RAID kontrollere med støtte for RAID 5?" Ikke om hva andre synes han trenger eller ei. Sorry, ble en smule provosert av personer som bare kritisere og ungår å komme med konstruktive inspill! Lenke til kommentar
virac Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Enig med superfly. Jeg er selv på jakt etter RAID 5 løsning da jeg er lei av å miste data grunnet hardware feil/crash. Har selv mista 650 GB volumet mitt to ganger. Nå er det nok, og RAID 5 er nok den ene løsningen. Raid 5 gir like god lese hastighet som raid 0. Skrivehastigheten går noe ned på grunn av paritetsinformasjonen som skrives. Men dette er ikke så mye at man kan snakke om 'treigt'... Det er betryggende med ett stort volum du kan dumpe ting trygt. Disker kneler altfor ofte. Promise har gitt en fin kontroller til folket. Denne støtter 48bit LBA også.. altså store disker. Den er også ATA 133 les og ATA 100 skriv. Støtter raid 5. 66Mhz PCI også. Husk at for noen så går datasikkerhet foran ytelse. http://www.promise.com/product/datasheet_l...p?product_id=94 Lenke til kommentar
Snask Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 de fleste lowend raidkontrollerne støtter jo 0+1 ? dette kan jo kanskje være en mulighet når du har 4 disker... Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 0+1 gir 50% overhead på 3 disker, RAID 5 gir 25% på 4 disker og 12% overhead på 8 disker... Kjører selv RAID5 på min server - optimal blend av sikkerhet og pris. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-08-29 15:33, skrev Borf:kva skal du med raid5?det er treigere enn raid0, du sløser vekk ein disk på partier oppegg (det bruker 1/3 av disken viss du har oppsett med 3 disker) har du behov for at maskina automatiks bygger oppigjenn disken viss den går sund, og er den eineste som støtter hot-swap fult ut. det er noko som brukes på store server som ikkje kan ha nede tid, men er ingen vits i på ein vanleg arbeidstasjon Quote: Den 2002-08-28 16:09, skrev Sir_Arcus:Siden jeg på fredag hadde et diskras av dimensjoner (les: raid 0 med fire disker) that says it all? Lenke til kommentar
Howie Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg vil nok anbefale 3Ware fremfor Promise. Adaptec har ikke så stor satsning på IDE RAID, men dersom du har plass til en longboard PCI kontroller til 4000 uten noen bedre ytelse enn et vanlig Promise/3Ware kort så be my guest :wink: Ut ifra forumene til 2cpu.com og storagereview.com virker det for meg om at det er et litt abnormalt høyt antall folk som opplever problemer med Promise, men det er en tross alt en billigere løsning så det er vel forventet. Det er i alle fall ikke mange som lenger anbefaler Promise på disse forumene. Vet ikke om mange som selger 3Ware her til lands, men Quad.no er en av dem. Har selv hatt både Adaptec (1200/2400), Promise og 3Ware, og min erfaring er at det er mindre problemer med 3Ware, samt at ytelsen er et ørlite hakk bedre. Kan jo alltids gå for 3W-7410 om du bare skal ha fire disker i RAID5; 2744,- hos Quad. Støtter hot-swap og hot-spare, skjønt det siste er rimelig poengløst i en 4 disk konfig, da kan man nesten gå for RAID10 (eller 0+1 for de som kaller det det). Lenke til kommentar
Howie Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 14:13, skrev Dollar:0+1 gir 50% overhead på 3 disker... Du mener vel 4 disker? :wink: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hvis du tar i betraktning prisen på et Raid5-kort så kan det kanskje lønne seg med 4 disker i raid 0+1 i en vanlig raid-kontroller i stedet for 3 disker + 1 raid5-kort. Lagringsplassen blir den samme i begge eksemplene, men prisen blir kanskje en del lavere med raid 0+1. Hvis en disk kræsjer så vil nok en rekonstruksjon bli enklere med raid 0+1 enn med raid 5. Bare et forslag.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå