Gå til innhold

Windows XP OEM + bytte av hovedkort

Anbefalte innlegg

Jeg har bestillt nytt hovedkort og kabinett til min Dell Dimension 8300.

Derfor lurer jeg på hva som vil skje med Windows XP-aktiveringen når jeg bytter hovedkort, ettersom OEM-lisenser blir låst til BIOS på første hovedkort de installeres på etter som jeg har skjønt det (har jeg skjønt rett?). Det ligger en del motstridende informasjon angående dette ute på nettet. Enkelte hevder at Microsoft kan nekte deg å benytte OEM-lisensen ved bytte av hovedkort, mens andre sier at det går i orden ved å ringe kundeservice under produktaktiveringen.

Hva er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du blir antagelig nødt til å ringe MS (under aktiveringsprosessen) og da sier du at du har bytta hovedkort. Er som regel ikke noe problem.

5166604[/snapback]

Sist gang jeg byttet hovedkort og måtte ringe Microsoft for å aktivere snakket jeg ikke med noen person. Det var kun en datamaskin jeg "snakket" med.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ringt Microsofts aktiveringstelefon. "Telefonsvareren" ville som ventet ikke ha koden min, men etter å ha blitt grillet med spørsmål av en travel ansatt, fikk jeg til slutt aktiveringen :-) Imidlertid sitter jeg med igjen med intrykk av at man bør ha et minimum av originalkomponenter igjen i maskina hvis man skal få fortsette å bruke OEM-linsensen sin (jeg har samme CPU ennå).

Lenke til kommentar

Det virker som det er endel strengere med OEM lisens. Jeg har en "normal" lisens på den stasjonære maskinen min hvor jeg har måttet ringe inn et par ganger grunnet store hardware endringer. På min bærbare har jeg en OEM lisens, men jeg tviler på at jeg vil foreta meg noe på den maskinen som gjør at jeg vil ha behov for å ringe MS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...