Coffie=JavaCode Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Etter å ha tenkt en del har jeg kommet frem til at noen ting burde forbedres når det gjelder data. 1) Ledninger er noe herk i en datamaskin, det skulle vært fult mulig at HD samt CD spiller hadde strøm og dataoverføring i en ledning. SATA hadde vært ypperlig til dette, siden den er liten og enkel å sette inn. 2) Få på plass 5,25" HD kan lett få over 1TB, bør være mye billigere per GB og trenger ikke å være rask så den støyer mindre. 3) PSUene levers med software der du kan regulere hvor mye strøm som skal sendes ut fra hver kabel, slik at du kan regulere strømtilførselen til blant annet vifter med mer. Men det er da selfølgelig lagt inn sperer slik at du ikke kan ta og gi for lite/ for mye strøm til en HD eller HK. 4) Bedre bruk av minne, dvs at hvis det er flere maskiner på et netverk så kan en maskin bruke minne på de andre maskinene hvis de ikke bruker den, men bare når det vil lønne seg. Altså noe ala home folding for minne på LAN. Samme kan gjøres med andre ting, men minne er det enkleste. 5) Datamuser skal få batteri som blir ladet ved bevegelse, slik som noen klokker har i dag. 6) Dette er vel mer et software ide, men å lage et program som ikke er mer enn en paraply til de programmene du vil ha der. Slik at du eks kan ha FF, DC, itunes alt i et programmer der du lett kan skifte mellom de, eks i tabs og der du kan forandre hele utsent som du vil. 7) Lage spesjelle HD maskiner. Det er da maskiner som bare er en billig løsning for de som vil ha flere HD og ikke har plass til det i kabinettet. Det kan da feks være en VIA CPU ca 1Ghz, kjørere linux eller unix og er vifteløse samt at det er plass til mange HD der du kan velge mellom eks 4-8-12-32 plasser. Samt at det er rack alternativer til highend. De vil være spesjelt stille og kommer med optimalisert programvare til akkurat det bruket, og ikke minst billige. Vet at det finnes noen lignde tråder men jeg ville bare få i gang tankegangen blant brukerne. Nesten at det ikke finnes en bedrift som har kommet ut i fra dette forumet. Siden det er vi som bruker HW så er jo vi en av de som vet beste hva som bør forandres for at HW skal bli bedre. La tankene sprudle. Lenke til kommentar
snole Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 2) Få på plass 5,25" HD kan lett få over 1TB, bør være mye billigere per GB og trenger ikke å være rask så den støyer mindre. Ikke dumt. 3) PSUene levers med software der du kan regulere hvor mye strøm som skal sendes ut fra hver kabel, slik at du kan regulere strømtilførselen til blant annet vifter med mer. Men det er da selfølgelig lagt inn sperer slik at du ikke kan ta og gi for lite/ for mye strøm til en HD eller HK. Er litt risky, man risikerer at disse kretsene som justerer spenninger feiler, og dermed ødelegger hardware. Dessuten ødelegger man vifter med å justere spenning ned. En ordentlig viftestyring bruker PWM for å redusere hastigheten på viften. Dvs at for å få 50% RPM på ei vifte så får den bare strøm 50% av tiden. I dag kan man allerede bruke software som f.eks Speedfan til å styre vifteuttakene på hovedkortet hvis det støttes. Jeg styrer mine vifter via software. Mulighet for manuell styring, samt automatisk justering basert på temperaturmålinger og innstillinger brukeren gjør. 5) Datamuser skal få batteri som blir ladet ved bevegelse, slik som noen klokker har i dag. Ikke dumt, men synes Logitch sin dockingstasjon for musen er en like grei ide. Men absolutt greit å utveksle tanker og ideer for hva man kan ønske seg. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 wow her var det ikke mye liv, ingen som har noen andre tanker?? Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Stemmer for at hardisker blir større og tregere, så dem ikke bråker.. Altså spesielt til bruk av KUN lagring, ikke no aksesstid eller no annet. Lenke til kommentar
PsychoPat Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg har noen tanker om 5,25" hdd. Jeg vet ikke stort, men jeg kan forestille meg ting som jeg håper blir diskutert: Massen til selve hdd platene blir store og tunge. Dette fører til tregere søketider, større motor, mer varme og høyere støynivå. Hvis dette er riktig vil jeg heller beholde 3,5" hdd. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Quantum holdt paa en serie 5.25" disker lengre enn alle andre produsenter. Den var stillegaaende, men ufattelig treg og med en paalitelighet som faar IBM diskene i deathstar serien til aa bli atraktive. 5.25" plater har vel ogsaa en ulempe med at hastighets forskjellen mellom indre og ytre baner er mye stoerre enn i 3.5" disker + alt PsychoPat melder :-) Ellers er stroemforsyningene i PC'er greie i at de ikke leverer mer enn det som brukes (om man ser bort fra varme og andre tap i prosessen). Om du ser paa maalinger av PSU'er saa varierer stroemforbruket med CPU/GPU og diskbruk ganske godt. Ikke uvanlig at maskiner drar >100 watt mer ved spilling enn tekstbehandling. Altsaa ikke mye aa spare paa aa strupe dem. Mere aa spare paa mer effektive PSU'er som har mindre varmetap og bedre ytelsesgrad. Der er og lettere aa styre viftene med vifteregulatorer og temp-sensorer enn aa styre hva banene kan gi, samtidig saa slipper man da aa brenne CPU'er og greier fordi PSU'en ikke gidder aa levere nok stroem til vifta... De som vil ha masse HD'er har mange fine loesninger i firewire kabinetter som tar opp til 8 disker. Beklager at disse kommentarene ikke ble mere positive :-) - Per Christian Endret 14. november 2005 av Flippo Lenke til kommentar
godal Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 1) Ledninger er noe herk i en datamaskin, det skulle vært fult mulig at HD samt CD spiller hadde strøm og dataoverføring i en ledning. SATA hadde vært ypperlig til dette, siden den er liten og enkel å sette inn. - helt enig, og bør være tilgjengelig i både ekstern og intern utgave. 2) Få på plass 5,25" HD kan lett få over 1TB, bør være mye billigere per GB og trenger ikke å være rask så den støyer mindre. - Har tenkt på dette før. Problemet er støy, vibrasjoner og robusthet. I tillegg er hd-er ekstremt avhengig av stor produksjon.. 3) PSUene levers med software der du kan regulere hvor mye strøm som skal sendes ut fra hver kabel, slik at du kan regulere strømtilførselen til blant annet vifter med mer. Men det er da selfølgelig lagt inn sperer slik at du ikke kan ta og gi for lite/ for mye strøm til en HD eller HK. - Dette blir altfor komplisert, og er kun nødvendig for vifter. 4) Bedre bruk av minne, dvs at hvis det er flere maskiner på et netverk så kan en maskin bruke minne på de andre maskinene hvis de ikke bruker den, men bare når det vil lønne seg. Altså noe ala home folding for minne på LAN. Samme kan gjøres med andre ting, men minne er det enkleste. - Poenget med minne er rask tilgang. I de aller fleste tilfeller vil caching til hd være raskere enn deling over nett. 5) Datamuser skal få batteri som blir ladet ved bevegelse, slik som noen klokker har i dag. - Har tenkt på dette selv, men det forutsetter nesten ball mus, som er mye dårligere enn optisk. Vil heller anbefale en ledning som både lader musen og parrer den automatisk med pc, som man også kan koble fra, og deretter bruke musen trådløst. 6) Dette er vel mer et software ide, men å lage et program som ikke er mer enn en paraply til de programmene du vil ha der. Slik at du eks kan ha FF, DC, itunes alt i et programmer der du lett kan skifte mellom de, eks i tabs og der du kan forandre hele utsent som du vil. - Tror du kan få til dette med noe tools. 7) Lage spesjelle HD maskiner. Det er da maskiner som bare er en billig løsning for de som vil ha flere HD og ikke har plass til det i kabinettet. Det kan da feks være en VIA CPU ca 1Ghz, kjørere linux eller unix og er vifteløse samt at det er plass til mange HD der du kan velge mellom eks 4-8-12-32 plasser. Samt at det er rack alternativer til highend. De vil være spesjelt stille og kommer med optimalisert programvare til akkurat det bruket, og ikke minst billige. - Dette fins. Nas hd'er med usb slik at man kan koble på flere usb-disker, hadde vært digg med tomme usb/ethernet kabinetter som tok flere disker og bedre støydemping. Lenke til kommentar
Kjellvez Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Etter å ha tenkt en del har jeg kommet frem til at noen ting burde forbedres når det gjelder data. 1) JA! JA! JA! M.a.o. en god ide 2) Ehh... neitakk. Sikkert mulig, men jeg spør meg selv hvorfor noen ville kjøpe disker som er større fysisk når all utvikling på lagringsmedier går andre veien. 3) Slett ikke dumt, men slett ikke for amatører? 4) Minne som i RAM? Hele poenget med minne er jo at det har uovertruffent akksesstid i forhold til harddisker og ikke minst nettverk. Å kjøre minnedataene gjennom nettverk ..det vil iallefall kreve nettverksteknologi som overgår alt jeg vet om. Da blir det mer effektivt med swapfiler og diskcache lokalt eller over nettverk. 5) Dette finnes allerede. Ikke selvladende men batteriløse, trådløse muser fås hos din dealer. 6) Ja takk 7) Dette finnes allerede. Dedikerte HD maskiner, nettverksdisker o.l. teknologi fås hos din datadealer. Du kan f.eks bygge selv, med minimalt av prossesorkraft kan du jo f.eks. kjøre en dedikert filserver med skreddersydd linux. Mine ønsker: 1) Utskiftbare (interne)deler til bærbare maskiner. Så kan man bytte og oppgradere litt enklere. Jeg vet det eksisterer, men er ikke særlig vanlig. 2) En mus som former seg etter hånden, eller kommer med ulike profiler man kan klipse på. Folks hender er veldig forskjellige og en bra mus kan være vanskelig å finne for folk med store, lange, små eller rare hender. Iallefall om man har veldig lyst på en spesiell, men som ikke ligger bra i hånden. Endret 14. november 2005 av Kjellvez Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Angående paraplyen til div programmer... Skulle hatt en program som gjorde at du kunne åpne en ghost av f.eks bitcomet på din maskin, sette på nedlastinger osv. Eneste forskjell er at nedlastingen skjer på en annen maskin, så når du skrur av din egen maskin for å sove så fortsetter nedlastingen på servern. På denne måten slipper en å bruke et vnc program, som ofte er tregt osv. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Jeg har noen tanker om 5,25" hdd. Jeg vet ikke stort, men jeg kan forestille meg ting som jeg håper blir diskutert: Massen til selve hdd platene blir store og tunge. Dette fører til tregere søketider, større motor, mer varme og høyere støynivå. Hvis dette er riktig vil jeg heller beholde 3,5" hdd. 5154418[/snapback] Vel tankene mine såfall var som bare lager disker. Derfor så er ytelsen til den lite sentralt. Det som er viktig er støy varme, pris per GB. Massen på HD platene vil bli større, men vekten på en HD plate er ikke noe særlig å snakke om, så støy og mer varme er et ikke tema egentlig. Søketiden er nok nasty dårlig, men siden dette ikke er en OS disk og bare en lager disk så er ikke de noe som byr på de store problemen. Hvis det Flippo sier er sant og at det gjelder grunnet at 5,25" disker rett og slett er sånn så er det en spiker i kisten til min drøm. Angående minne så får jeg 1 i ping på mitt nettverk og hvis jeg holder på med minne intensive aktivetter altså der 3-6GB minne er tingen så vil det gå mye raskere hvis jeg hadde hatt en annen maskin med eks 2GB og brukt de to GB hvis den andre maskinen ikke holder mål. Har lekt litt med det og har laget noe alla en ram disk selv om det var 2x 256 DDR266 og det gikk så det syngte etter selv om det var nasty dårlig stabilitet. Fikk resultater som var mye mye raskere enn om jeg skulle ha brukt den lokale HD siden den allerede jobben 100%. Endret 14. november 2005 av Macfan Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 (endret) Virker nesten som du tenker paa Distributed Shared Memory. http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_shared_memory Distribuert prosessering som funker veldig fint til enkelte oppgaver som f.eks. renderfarms for 3D filmer, Folding, SETI o.l. som kan deles opp i mange mindre oppgaver som kan behandles separat. Det er vanskelig aa dele opp ting du gjoer i Word i fornuftige pakker som kan sendes til andre maskiner for behandling. Men, om OS'et hadde vaert laga for det kunne du i teorien ha hatt et nettverk av forskjellig HW med et overordna OS og starta prosesser som havner hvor det er ledig kapasitet. Men kompleksiteten til et slikt OS hadde faatt Windows til aa se enkelt ut :-) Wikipedia har et ok innslag paa dette http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_computing For all del interessante tanker siden jeg har 4 maskiner som sitter mer eller mindre ubrukte. En P3-750, P4 2.8, P4 3.4HT, P4-830 dualcore + en Centrino 1.7 laptop. Om disse kunne kjoert i nettverk og fordelt lasten mellom seg ville det vaert morro, men fy saa komplekst det OS'et maatte bli :-) Vanskeligere aa programmere for det blir det og. Bare aa se paa hvordan utviklerene maa snu om paa tankegangen for Playstation 3 Cell CPU'en som kan sees paa som et lite distribuert nettverk paa en chip og noe saa enkelt som XBox 360'en sine 3 kjerner - Per Christian [Tja, har vel blitt 4 editeringer naa :-)] Endret 17. november 2005 av Flippo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå