Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med tysk grammatikk

reds

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg er en 9.klassing som trenger litt help Jeg har en tyskprøve på kommende onsdag, men trenger litt hjelp med grammatikken. Det jeg trenger hjelp med, er eiendomspronomen, dativpreposisjoner, modale hjelpeverb og fast \ løst sammensatte verb. Jeg klarer nesten ikke å få dette til å stemme overens med hverandre.

Vi pugger bøyning av ubestemte\påpekende\spørrende pronomen i Nominativ, akkusativ og dativ. Genitiv kommer 10. klasse. Dette klarer jeg å holde styr på i oppsatte tabeller, men når det kommer til å skrive det inn i setninger er jeg håpløs. Noe jeg ikke har fått med meg er hvordan man skal vite at det skal stå i akkusativ, nominativ eller dativ. Vet at det retter seg etter kjønnet på subjektet i setningen, såpass har jeg fått med meg.

Er litt mye å be om, men trenger hjelp her. :no:

Mvh. Marius E.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En flue spiser en smule

Fluen er da subjektet og er i subjekt / nominativ. Det betyr at du skal finne hvilke kjOnn flue er og sette ubest art nom foran den. Verbalet er A spise. Da kan du spOrre deg, hva / hvem Verbal pluss Subjekt. AltsA hva spiser fluen. Jo, den spiser en smule. Det gir Direkte objekt akkusativ. For et direkte objekt stAr allitd i akkusativ, med mindre det er preposisjoner osv. Da mA du slA opp smule og finne kjOnn. Hvis det feks er hankjOnn og det er i akkusativ blir det DEN (smule)

Lenke til kommentar

Takk for fin forklaring der! Lyser litt opp.

Noen fler som vet hva som kan hjelpe å huske på? Prøven er i morgen, så jeg vil gjerne ha de tipsene jeg kan få! ;)

Mvh. Marius E

Edit: Har jeg skrevet setningen riktig? zu essen er jo et sterkt verb, så det skifter stammevokal, er det ikke så?

"Ein Fliege isst ein Krümel."

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Nå er vel faktisk Krümel et hankjønnsord. Siden Krümel står som direkte objekt i setningen, skal Krümel stå i akkusativ.

Den ubestemte artikkelen i akkusativ, hankjønn er "einen".

Fliege er et hunnkjønnsord og står her i nominativ fordi den er subjekt i setningen. Den ubestemte artikkelen i nominativ, hunkjønn er "eine".

Da får vi:

"Eine Fliege isst einen Krümel."

Håper det ble litt klarere nå!

Endret av HansErik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...