Gå til innhold

Kan jeg stole på Speedfan gjeldene antall Volt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt litt ustabil PC i det siste, med pluttselige restart i Battlefield 2, lurte på om strømforsyningen kanskje er litt for svak, en 350W Fortron Source.

 

Maskinvare

X2 3800+

2 X 512MB OCZ 2,2,2,5 brikker

2 X SATA hardisker

Benq DVD brenner

6600 GT AGP

 

Sjekket Speedfan og i følge den så ligger +5V fra 2,23V til 5,43V. Altså veldig ustabil.

 

Sjekket så med et Voltmeter på en av 4 pins pluggene, men ifølge den så ligger 5V stabilt rett i overkant av 5V. 12V lå også stabilt på 12V.

 

Er det da Speedfan som tuller med meg, eller kan 5V linjen som går til hovedkortet være mer ustabil enn de øvrige 4 pins molex kontaktene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekket Speedfan og i følge den så ligger +5V fra 2,23V til 5,43V. Altså veldig ustabil.

 

Det er vel meget tvilsomt at PC-en i det hele tatt kan kjøre slik at du får kjørt speedfan med så lave spenninger på 5v. Så det høres litt merkelig ut.

 

Men det burde være mulig å få målt spenningene på ATX kontakten mens PC-enkjører hvis du stikker voltmeterprobene inn fra oversiden.

Lenke til kommentar

Takk for tipset, klarte å teste både en vifte kontakt på hovedkortet og ATX kontakten.

 

Begge leverte stabil 5V og 12V så problemet ligger nok ikke i ustabil strøm, men det kan jo være strømforsyningen alikevel. Kan være den kneler under høy belastning.

 

Den skal jo takle 350W totalt, men kan være at endten 3,3V, 5V eller 12V blir overbelastet under spilling av Battlefield 2.

 

Testet ut hvor mye PC'en brukte med ett Wattmeter eller hva det enn kalles, PC'en trakk opptil 197W under oppstart, 130W idle i Windows og rundt 175W under spilling av Battlefield 2. Så strengt takk skulle den også skapt problemer for meg under oppstart og ikke bare i Battlefield i og med at den trakk mer strøm under oppstart enn spilling. Virker som strømforsyningen har mer enn nok marginer å gå på når den skal takle 350W belastning og mitt forbruk aldri overstige 200W.

 

 

Feilen ligger nok en annen plass, gruble, gruble.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...