Gå til innhold

Får brukt megapixlene!

Anbefalte innlegg

Jeg er heelt fersk på foto. Men interessen er absolutt til stede:)

Har nylig bestillt meg et Canon 350D, og gleder meg veldig!

Men i samtale med en venn sier han at du sjeldent får virkelig brukt disse deilige megapixlene. Ifølge han, vil jeg aldri kunne få tatt bedre bilder enn hans 2megapixel kamera. :ermm: Hvertfall så lenge jeg ikke vet hvordan å utnytte oppløsningen:)

Kan noen komme med forslag? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han har nok satt ting litt på spissen, men dette er på en måte kjernen i den evigvarende debatten om hvorfor produsentene alltid øker megapixeltallet fremfor å se på dynamisk omfang (kapasiteten billedbrikken har til å holde detaljer i skygge og sterkt belyste områder samtidig uten å tolke det ene som HELT sort og det andre som HELT hvitt), og støy ved høy lysfølsomhet.

En vanlig forbruker vil kunne lage sine 10x15cm og 20x30cm (noe som for de fleste heller ikke er hverdagskost) forstørrelser fra 4MP-filer, og i de fleste tilfeller også fra filer med enda lavere oppløsning. 6MP, 8MP, 10MP, 12MP og 16MP tillater avsindig store forstørrelser og kraftig beskjæring, men dette vil ikke gagne den gjennomsnittlige amatørfotograf i forhold til prisen i kroner og støynivå slik markedet er idag. Kanskje får en idag mest for pengene et sted rundt 6-8MP, men poenget med diskusjonen er at det blir latterlig å avskrive 6MP-kamera i forhold til 8MP-kamera for de fleste siden de sjelden eller aldri presser brikkens oppløsningsevne i utgangspunktet.

Ha ingen bekymringer - 350D er et flott kamera som kommer til å stimulere fotointeressen og -gleden i mange år fremover! :thumbup:

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

Generelt er det klart at godt utstyr (inkl brikke) + lav (f.eks 2-3 MPix) oppløsning som regel vil gi bedre resultater enn dårligere utstyr og høyere oppløsning. Ved små forstørrelser (f.eks 10X15) er det dessuten som regel vanskelig å se forskjellen. Mange forhold spiller inn: Jo større brikke, desto bedre bildekvalitet, "nesten uansett" oppløsning.

Men: I ditt tilfelle må kameraten din ha et usannsynlig godt kamera for at det han sier skal stemme helt. Det fins kanskje forhold der hans greier seg bedre, men: Test f.eks kameraene mot hverandre på landskapsbilder i godt lys eller interiørbilder med kameraet på stativ. Lag A4-bilder, da vil trolig diskusjonen være slutt. Med skikkelig objektiv, sjølsagt. Muligens har han et objektiv som funker bedre enn den billige kit-linsa til 350D, men den kan du ikke bli stående ved om du ikke er helt fornøyd med den. Kameraet for øvrig er nemlig ganske mye bedre enn kit-linsa. Sjekk hvordan bilder i dårlig lys, uten blitz, blir. Hvis han ikke har fullformatbrikke (ca 24x36 mm) i kameraet sitt, er det stor sjanse for at du får mindre støy i bildene enn han. Generelt, kan det hende du må jobbe litt mer med å få bra bilder enn f.eks de som bruker et topp kompaktkamera. Men den innsatsen vil du få godt igjen for! Bare pass på kameraet ditt: Det er ikke bygd for å tåle særlig mye av varme, fukt, støv og slag.

Lenke til kommentar
Generelt er det klart at godt utstyr (inkl brikke) + lav (f.eks 2-3 MPix) oppløsning som regel vil gi bedre resultater enn dårligere utstyr og høyere oppløsning. Ved små forstørrelser (f.eks 10X15) er det dessuten som regel  vanskelig å se forskjellen. Mange forhold spiller inn: Jo større brikke, desto bedre bildekvalitet, "nesten uansett" oppløsning.

Siste nummer av Fotografi inneholder en ganske interessant side-by-side test av Canon EOS 1D MkII N (8.2mpix) og Nikon D2Hs (4.1mpix), og resultatet der er jo mildest talt interessant. På papiret er det seier til 1D på walkover, men i realiteten er det langt mer nyansert. Ganske interessant lesning.

Lenke til kommentar
Men i samtale med en venn sier han at du sjeldent får virkelig brukt disse deilige megapixlene. Ifølge han, vil jeg aldri kunne få tatt bedre bilder enn hans 2megapixel kamera.  :ermm:  Hvertfall så lenge jeg ikke vet hvordan å utnytte oppløsningen:)

Kan noen komme med forslag?  :thumbup:

5153534[/snapback]

Forresten: hva slags 2mpix kamera er det kameraten din har? Med 8mpix, som 350d, vil jeg anta at optikkens kvalitet vil spille inn i spørsmålet om du får "brukt disse deilige megapixlene". Kitobjektivet til 350d, dersom du har kjøpt med det, er jo ikke akkurat kjent for nettopp det. Det feier gulvet med de fleste kompaktkamera, men et skikkelig godt og skarpt objektiv vil nok gjøre det samme med kitobjektivet.

Og et siste tips, som du ikke skal ta til deg før du har blitt litt varm i trøya: Skyt raw.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...