tore_v1 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Jeg sliter med en feilmelding jeg får nå jeg spiller med et Abit HK.. Spillet går fint, men etter en stund ser jeg at jeg får en feilmelding pga for høy temp i PWM, som jeg har skjønt er en power module.. Det jeg ikke skjønner er hva dette er.. Jeg har vannkjøling, så det har nok noe å si, men jeg må vite hva jeg kan gjøre for at det blir borte, og jeg har ikke peiling på hva PWM er.. Kan noen hjelpe meg her? Enten ved å fortelle hva det er for noe, så vil nok MacGyver'n i meg finne ut resten, eller ved å konkret fortelle meg hva jeg må gjøre. Jeg kjører BW, som blåser inn i kabinettet. Vil det hjelpe å snu denne viften? Om det gir dårligere kjøling av cpu kan det bli et prob med en fx-55.. Evt kan jeg se om jeg greier å lage en trakt til luften så det blåser gjennom gitteret i Tt Shark.. Trenger jo bare litt stiv plast, så skal jeg alltids greie noe med det.. Jeg kan også sette inn en vifte til, men da vil jeg gjerne vite litt om hvor den bør sitte. Det er en vifte i front, som blåser luft over BW pumpen, og inn i kabinettet, kan lage hull til en til, som f.eks kan blåse luft inn ovenifra. Det er nok hull i døren til at luften kommer ut igjen, og pga støv vil jeg heller ha overtrykk i kabinettet.. Noen forslag / anbefalinger? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Tror PWM er tempen i PSU, men har ikke sjekka nærmere. Den finnes i Bios µGuru Utility->Abit EQ->Temperature Monitoring. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Jeg sliter med en feilmelding jeg får nå jeg spiller med et Abit HK.. Spillet går fint, men etter en stund ser jeg at jeg får en feilmelding pga for høy temp i PWM, som jeg har skjønt er en power module.. Det jeg ikke skjønner er hva dette er.. Jeg har vannkjøling, så det har nok noe å si, men jeg må vite hva jeg kan gjøre for at det blir borte, og jeg har ikke peiling på hva PWM er.. Kan noen hjelpe meg her? Enten ved å fortelle hva det er for noe, så vil nok MacGyver'n i meg finne ut resten, eller ved å konkret fortelle meg hva jeg må gjøre. Jeg kjører BW, som blåser inn i kabinettet. Vil det hjelpe å snu denne viften? Om det gir dårligere kjøling av cpu kan det bli et prob med en fx-55.. Evt kan jeg se om jeg greier å lage en trakt til luften så det blåser gjennom gitteret i Tt Shark.. Trenger jo bare litt stiv plast, så skal jeg alltids greie noe med det.. Jeg kan også sette inn en vifte til, men da vil jeg gjerne vite litt om hvor den bør sitte. Det er en vifte i front, som blåser luft over BW pumpen, og inn i kabinettet, kan lage hull til en til, som f.eks kan blåse luft inn ovenifra. Det er nok hull i døren til at luften kommer ut igjen, og pga støv vil jeg heller ha overtrykk i kabinettet.. Noen forslag / anbefalinger? 5153352[/snapback] Etter mine erfaringer, og letinger på forskjellige forum er PWM temepraturen på noen kondensatorer på hovedkortet. Sånn som jeg forstod det på mange forumer, hadde ikke denne verdien allverden å si. Men høy, det er den. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Vel, hva nå enn det er gjør at jeg må ta pauser i spilling.. Tror jeg må modifisere litt, og få ut den varmen.. Med en trakt som tar luften fra raddisen ut fra kabinettgrillen, bruker bare plastikkfoiler, av den typen man bruker på en overhead, slik at den varmeluften derfra ikke blir låst i kabinettet. Så, skal jeg se om jeg greier noe av det tilsvarende for å suge luft ut fra silent otes åpningen, slik at chipsett og varmesprederene som står på kondensatorene blir kjølt bedre, og den varmen blir trukket ut av kabinettet.. Alternativet er vannkjøling på kondensatorene, og det blir litt overkill føler jeg.. hehe Får stikke ned på skolen og kjøpe et par foiler.. hehe.. Limpistol er tingen! Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg velger å bumpe denne tråden ved et lite spørsmål. Jeg har også funnet ut at PWM er temeperaturen på noen kondensatorer på hovedkortet. I skrivende stund sitter jeg på et Abit KV7 (ikke bokstavelig talt) med en CPU Temp på 58,5C og en PWM Temp på 74C. Er dette mye? Har ikke spilt noe, kun surfet på Diskusjon.no. Prosessoren er en AMD Athlon 1,6 GHz Lenke til kommentar
007CD Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 PWM er ikke kondensatorer nei, PWM er vell rettere å si at det er strømstyringskretsen til CPU, den har kondensatorer i seg også ja men består ikke bare av det. Som oftest sitter disse kretsene også kallt PWM rundt CPU sokkelen og ligner på litt store transistorer eller en stor brikke. PWM lager i disse dager CPU spenningen din av 12V og går veldig fort varm, jo mer CPU last jo varmere blir PWM. På eldre HK som Epox 8RDA+ var ikke PWM kjølt, var derfor populært ved overklokking og montere kjøleribber på denne (Mitt 8RDA+ har kjøleribber på PWMene og LAN kontrolleren?!?, Hadde en ekstra kjøleribbe til overs ) I disse moderne tider sitter det alltid en kjøleribbe på PWM kretsen og disse krever luftgjennomstrømming og det at de ligger på 70 og opp til 100 grader er ikke uvanlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå