efikkan Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hei Jeg trenger en kompakt metallstang med cirka 2,4mm i diameter. Jeg trenger også et tynnt metallrør som skal passe akkurat utenpå metallstangen. Begge deler må lede strøm ganske godt. Delene bør helst være solide, men likevel være fullt mulig å sage i to med baufil. Vet noen om en butikk/selger som selger slike produkter? Jeg kan tenke meg at det finner hobbybutikker som gjør det, men jeg vet ikke om noen slike butikker. Jeg takker for alle svar. Lenke til kommentar
kensyv Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) stikk innom en skole med gk mekaniske fag eller lignende.. da kan de sikkert ordne noe for dg hvis du ikke har dette i nærheten så vet jeg ikke edit: forresten, hva med en rørleggersjappe? de har kobberrør som leder strøm hvertfall.. Endret 14. november 2005 av kensyv Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Takk for tipset. Det er verdt forsøket, selv om jeg tviler på at slike butikker har så små rør. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 (endret) Biltema har gjengestag, skulle jeg tro. Minste er M4. Varenr. 19-336 I tillegg har de rør. Varenr. 86-990 Mulig det er litt større enn det du hadde tenkt deg? 2,4 mm er ikke stort, spørs om du finner rør i den dimmen. Hva skal det brukes til? Endret 15. november 2005 av Mr Burns Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 15. november 2005 Forfatter Del Skrevet 15. november 2005 Takk for mer informasjon. Biltema finnes i nærheten, så kanskje jeg får muligheten til å stikke innom før jul. Jeg skal bruke det til noe elektronikk som skal være kompatibelt med gammle Lego-ledninger. Det hadde kanskje vært bedre om stangen er på 2mm, men diameteren inne i røret bør være på 2.4mm, kanskje 2.5mm. Stangen bør helst ikke ha gjenger. Grunnen til at jeg må ha noen lunde nøyaktig denne størrelsen, er for at det skal være kompatibelt. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Hmmm, må det være stivt? Uansett, det går sikkert å bestille fra f.eks. Norsk Stål. Eller du kan slå opp i gule sider! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 Hmmm, må det være stivt? Uansett, det går sikkert å bestille fra f.eks. Norsk Stål. Eller du kan slå opp i gule sider! 5161288[/snapback] Stangene og rørene skal deles opp i biter på opptil 1cm. Og de bør være ganske stive. Jeg trenger ikke enorme mengder, men kanskje en meter av stang og en meter rør med det første. Norsk Stål har faktisk kontor i min hjemkommune. Men har de så små rør og stanger som jeg trenger? (jeg fant ikke i produktkatalogen) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 16. november 2005 Forfatter Del Skrevet 16. november 2005 (endret) Jeg fant nå http://www.modellers.com/ Under Byggematerialer -> Metaller har de ulike typer rør. De har rør i kobber og messing. Men hvilket materiale passer best til mitt bruk? (kobber er dyrere) Utifra informasjonen på siden skal rør på 2mm passe inni rør på 3mm. Hvis de i tillegg har kompakte metallstanger på 2mm så hadde det vært ideellt. Det kan hende at jeg kan bruke rør til begge deler. Edit: Leder messing strøm? Endret 16. november 2005 av efikkan Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Messing leder strøm, det er en legering av kobber og sink. Hvis det ikke er store strømmer som skal gå gjennom rørene så går det fint med stål eller andre metaller også. Det blir jo større spenningstap i tillegg. Produktkatalogen er HER! Prøv med messing først, hvis det ikke virker kjøp kobber. Det er ikke SÅ dyrt! Eller bare kjøp kobber med en gang! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. november 2005 Forfatter Del Skrevet 18. november 2005 Messing leder strøm, det er en legering av kobber og sink. Hvis det ikke er store strømmer som skal gå gjennom rørene så går det fint med stål eller andre metaller også. Det blir jo større spenningstap i tillegg. Produktkatalogen er HER! Prøv med messing først, hvis det ikke virker kjøp kobber. Det er ikke SÅ dyrt! Eller bare kjøp kobber med en gang! 5171324[/snapback] For meg ser de rørene alt for tjukke ut. Jeg har også sett igjennom katalogen fra før (da du nevnte det første gangen). Hvis du fant rør i den aktuelle størrelsen i katalogen, vil du være så vennlig og si hvilket? Takk så lang ivertfall. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Avisolerer du PR 2x4mm2 eller 2x6mm2 så er lederene rundt den størrelsen du skal ha og ettersom det er 1cm lange biter som skal til så er lederene i en slik kabel mere en stive nok. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 20. november 2005 Del Skrevet 20. november 2005 Hva er det egentlig du skal lage? Ser det er noe til lego men..... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. november 2005 Forfatter Del Skrevet 21. november 2005 Hva er det egentlig du skal lage? Ser det er noe til lego men..... 5182228[/snapback] OK, jeg kan røpe litt. Jeg skal lage noen klosser med elektroniske komponenter inni. Så skal jeg lage hull for tilkobling av gamle 12v-ledninger, og jeg tenkte at pinnene på kontaktene skulle gli inni rørene, slik at det blir god kontakt. (her kan du se bilde av slike kontakter) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 22. november 2005 Del Skrevet 22. november 2005 meg forstå.... joa, har tonnevis med technic lego liggende hjemme fra den gangen jeg var liten gutt mye morro man kan få til med denslags Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå