squabbish Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Siden jeg er i samme situasjon (CL56 med XP Pro og i behov av total reinstall) spør jeg her da: Kan jeg i prinsippet og lovlig reinstallere XP Pro fra hvilken som helst XP cd og så taste koden fra klistermerket unner min laptop? Den koden er jo aktivert med min nåværende HW-konfigurasjon, så det burde vel funke. Eller? Må jeg ha en cd, som passer spesifikt til min masine? Enkelt om jeg bare kan låne en XP Pro cd av noen og likevel ha en lovlig install via mitt kjøpte og betalte serienummer? 5168443[/snapback] Sannt som Alastor sier. Det finnes mange "smaksvarianter" av XPpro: OEM, SP1, SP2, CORP. Du kan ikke regne med at om du har en XPPro SP1 nøkkel at du kan installere den XPPRo SP2 Corporate platen du "fannt". Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 OEM virker ikke på Retail eller Corporate, det må være OEM på OEM cd, Retail på Retailcd osv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 (endret) Eg har til nå hvertfall ikke hatt noe problem om det enten var OEM eller Retail. Corporate og oppgradering er noe helt annet så klart. Og om det er SP1 eller SP2 har ingenting å si bortsett fra at en cd med SP2 så slipper du å installere denne etterpå. Det er som sagt lisensen som er viktigst, hvilken cd plate man bruker har lite å si(du må bruke enten home eller pro da). Dessuten er det lite forskjell på selve windowsen fra retail og oem, det er rettighetene og selve lisensen som er forskjell, så hvorfor er det da viktig at du bruker rett plate? obs: dersom du bruker en oem plate fra for eksempel Fujitsu-Siemens eller annen produsent, vil du få en tilpasset versjon av XP. Dvs, support er rettet mot pc leverandøren og det ligger ofte noe ekstra programvare med. Endret 18. november 2005 av nomore Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå