Gå til innhold

Selger elkjøp pc med pirat version av XP?

9sta

Anbefalte innlegg

Kjøpte for noen måneder siden min første laptop på Elkjøp. Den er av det billige slaget da jeg kun trenger den til tekstbehandlig osv som student.

Men her om dagen da jeg skulle legge inn diverse oppdateringer fra Microsoft sin hjemmeside bare stoppet hele maskinen opp. Måtte ta ut batteriet før jeg fikk den igang igjen. Det skjer hver gang jeg prøver...

Det fulgte ikke med noen XP cd når jeg kjøpte datan. Hadde heller ikke regnet med å få med xp siden jeg ikke ga mer enn 6500 for maskinen. Men det var xp lagt inn fra før av. Er dette en piratversion siden jeg ikke får lagt inn oppdateringer?? Er det noen måte jeg kan sjekke om det er piratversion?

Hvis det er det så kan jeg vel heve kjøpet?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at Elkjøp selger piratversjoner, og i tilfelle skulle det ikke føre til at maskinen bare "stopper opp". Du ville nok fått en litt annen feilmelding.

Du skal ha en klistrelapp med produktnøkkel. På bærbare sitter den som regel under maskinen.

Det er dessverre mange som ikke leverer med Windows på CD, men det skal være med en eller annen recovery mulighet for å gjenopprette maskinen.

Hvis du ikke får tilgang på Microsoft Update, så kan du dra til butikken og klage litt.

Lenke til kommentar

De fleste maskiner i dag kommer med XP forhåndsinstallert. Programvare for å gjennopprette maskinen ligger også på maskinen, og må brennes ut på cd plater av deg selv. Dette er faktisk en tåpelig måte å gjøre det på, først og fremst siden man først trenger cd-platene når maskinen ikke fungerer(og da kan man ikke brenne de ut) og at kun 10--15% av de som kjøper maskin i dag vet dette/finner ut av dette.

Men, under maskinen skal det være et klistremerke merket Microsoft Windows XP Home Edition/Professional Edition. Dette er din lisens på XP.

Så dersom du har dette merket er det nok ikke piratvare nei...

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen!

Har vel kommet frem til at det ikke er en piratversion!:) Men den IMG. filen som noen snakker om her. Hvor finner jeg den?? Er det bare å brenne ut den på en vanlig brenne cd så har jeg "xp cd'en min"?? :hmm:

Lenke til kommentar
Takker for svar alle sammen!

Har vel kommet frem til at det ikke er en piratversion!:) Men den IMG. filen som noen snakker om her. Hvor finner jeg den?? Er det bare å brenne ut den på en vanlig brenne cd så har jeg "xp cd'en min"??  :hmm:

5162504[/snapback]

Trykk F10 eller F11 i oppstarten av maskinen, da skal du kunne velge om du vil kjøre gjenopprettingsprogrammet eller brenne det ut på cd'er.

Lenke til kommentar
Fant det litt merkelig at den bærbare jeg leier av skolen (min etter 3 år) kjører PRO, men det står "HOME" cd key oppgitt under maskinen...

5165268[/snapback]

Ikke noe spesielt med det, Admin har bare hivd inn en corporate ed. av XP pro

i maskinen din.... ;)

Lenke til kommentar
Fant det litt merkelig at den bærbare jeg leier av skolen (min etter 3 år) kjører PRO, men det står "HOME" cd key oppgitt under maskinen...

5165268[/snapback]

Tipper skolen har avtale med Microsoft som betyr at de har betalt en totalsum som gjør at alle ansatte og elever har tilgang til alle Windows og Office versjoner på maskiner eid av skolen. Er ikke mange kronene noe slikt koster.

Når det gjelder xp-cd osv til trådstarter så antar jeg at du fikk med en recovery cd/dvd eller lignende hvor du får gjennopprettet maskinen til slik den kom. Du får ikke med en egen XP-plate med OEM-lisens noe som er den type lisens som leveres på ferdig-maskiner med preinstalled OS.

Lenke til kommentar
Elkjøp er litt tvilsomme under enkelte ting. Hadde tatt kaka vis de hadde hatt en pirat versjon på pcen din.

1 ting: Fikk du xp gratis av elkjøp da eller?

5166602[/snapback]

Aner ikke. Siden maskinen var såpass billig så regnet jeg med at det ikke fulgte med XP. Det sto heller ikke noe om dette i reklamen for maskinen. Men når jeg snakket med han elkjøp typen så sa han bare at det skulle han fikse for meg, og at de ordnet ferdig alle pc'ene sine med xp før de solgte.

Men jeg tror nå at jeg "the real thing". Bare kjedelig og ikke få med selve cd'en.

Lenke til kommentar
Aner ikke. Siden maskinen var såpass billig så regnet jeg med at det ikke fulgte med XP. Det sto heller ikke noe om dette i reklamen for maskinen. Men når jeg snakket med han elkjøp typen så sa han bare at det skulle han fikse for meg, og at de ordnet ferdig alle pc'ene sine med xp før de solgte.

Har aldri hørt om at Elkjøp selger PCer uten Windows. Det må i så fall være helt utenom det vanlige. Trodde Elkjøp bare solgte ferdigbygde "merkevarer", og de PCene kommer garantert med ferdig image fra produsent, så er det bare å skru på maskinen og stort sett bare klikke ja og ha. Som nevnt tidligere her så må du selv sørge for å brenne ut "recovery-CD" (kan være flere enn en) hvis det ikke følger med CD-er. Dette er typisk noe du får beskjed om når du starter opp PCen for første gang (men hvis du lar Elkjøp gjøre dette får du jo ikke se det) og det kan også ligge et eget program på startmenyen for å gjøre dette. Jeg vet at Elkjøp selger en klargjøringsavtale med 3 mnd. servicegaranti for 995,- hvor de installerer PCen og evt. tilleggsutstyr/programmer du har kjøpt og at de fikser problemer (også problemer som skyldes brukerfeil), så det høres litt merkelig ut at de helt gratis skulle "fikse" XP.

Hvilket merke er PCen din da da?

Lenke til kommentar

Siden jeg er i samme situasjon (CL56 med XP Pro og i behov av total reinstall) spør jeg her da: Kan jeg i prinsippet og lovlig reinstallere XP Pro fra hvilken som helst XP cd og så taste koden fra klistermerket unner min laptop? Den koden er jo aktivert med min nåværende HW-konfigurasjon, så det burde vel funke. Eller? Må jeg ha en cd, som passer spesifikt til min masine? Enkelt om jeg bare kan låne en XP Pro cd av noen og likevel ha en lovlig install via mitt kjøpte og betalte serienummer?

Lenke til kommentar
Siden jeg er i samme situasjon (CL56 med XP Pro og i behov av total reinstall) spør jeg her da: Kan jeg i prinsippet og lovlig reinstallere XP Pro fra hvilken som helst XP cd og så taste koden fra klistermerket unner min laptop? Den koden er jo aktivert med min nåværende HW-konfigurasjon, så det burde vel funke. Eller? Må jeg ha en cd, som passer spesifikt til min masine? Enkelt om jeg bare kan låne en XP Pro cd av noen og likevel ha en lovlig install via mitt kjøpte og betalte serienummer?

5168443[/snapback]

Ja. Helt enkelt ja. :)

Det er lisensen(klistremerket under) som du egentlig kjøper.

Hvilken cd-plate du bruker er dermed ikke viktig.

Lenke til kommentar

Nei, det er det faktisk ikke sikkert går. Om man låner en win xp pro-cd kan denne være normal lisens, mens nøkkelen du har er en såkalt OEM-lisens. OEM-lisenser selges kun med nye pcer, og etter hva jeg vet fungerer ikke en OEM-nøkkel med en "vanlig" win xp-cd.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...