Gå til innhold

Autofokus - Nikon CP5700

Anbefalte innlegg

Oppdaget noe som innvirker på autofokusens effektivitet.

Gå inn i meny. >Focus > AF Area mode. Sett AF Area mode i off. Gå ut av meny.

Hvordan virker autofokusen nå, sammenlignet med før?

Har andre erfaringer med dette?

(Gjelder antagelig også CP5000?)

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-08-28 15:15 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF Area mode betyr "Autofocus area", og ON betyr som regel automatisk, OFF betyr manuell.

På en del kameraer som har dette så vil AF Area mode velge det området som er nærmest kameraet og så fokusere på dette. Avhengig av hva kameraet gjør så vil de områdene som autofocus bruker være vist på lcd'et eller ikke.

Har du Auto/Manual/Off, så vil auto som regel autofokusere hele tiden, manuell vil autofokusere i det du trykker knappen halvt ned, og off vil ikke autofokusere, evt. så må du angi med en bryter hvilket område av bildet som den skal autofokusere med, f.eks. en 4-veis retningsbryter.

Det beste tipset er å sjekke manualen til kameraet.

Lenke til kommentar

Hensikten med mitt innlegg var å tipse brukere av CP5700, (sannsynligvis også brukere av CP5000) at man kan oppnå en forbedring av AF-funksjonen ved å prøve de settinger jeg foreslår.

Jeg har prøvd alle variantene av AF, men finner den som jeg foreslår mest effektiv.

Lenke til kommentar

Her gjelder det å holde rett tunge i riktig munn :smile:

Sannsynligvis dreier dette seg om å bruke area focus eller spot focus. Spot focus vil kun fokusere på et punkt i søkeren, vanligvis markert med et synlig punkt eller en 'crosshair'

Area focus vil fokusere innenfor en definert ramme i søkeren, vanligvis markert med en firkant eller ramme i søkeren.

Selvsagt er det raskere å gjøre en spot focus, kamera vil slippe å lete etter fokuspunkt (slik den gjør i area focus) og gjøre en kontrast deteksjon på dette ene punktet. Ulempen er at det kan være vanskeligere å fokusere da en må peke mer nøyaktig på punktet man ønsker å fokusere på.

Area focus vil, om noe saktere, være bedre i mange tilfeller.

-flff

Lenke til kommentar

Nei Martin, jeg har ikke målt hastighetsendringen, men responsen på autofokus er merkbart bedre synes jeg.

Man må eksperimentere med disse instillingene, fordi det er ikke alltid at fabrikkinstillingene er optimal til det du bruker kamera til.

Jeg må ganske ofte bruke manuelle instillinger for å få til det motivet jeg ønsker å ta. Og bruk av stativ ved lange lukkertider er viktig.

Ett tips til i farta;

Sett kontrast til ÷1, og oppskarping til low eller no.

Da oppnår du at høylysene brenner mindre ut, og siden både skarphet og tone lar seg lett justere i Photoshop - vil resultatet ofte bli et bedre bilde, prøv det....

skarsk

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-09-05 21:09 ]

Lenke til kommentar

enig i det dere skriver. bruker spot fokus selv, og fester den først mot ett konrastfullt sted i dårlig belysning, før jeg endrer kamerabildet og komponerer bildet sånn som jeg vil ha det og tar bildet. allikevel noe plaget av noe treg, og ofte unøyaktig autofokus. Må ofte ta bilder av mennesker, og må fokusere på håret, og da har fokusen problemer med å feste seg. Har pratet med fagfolk om dette etter å ha lest litt om Sigma sine blitser med innebygd af illuminator. Sigma lager en blits som heter ef/500 st, som passer til nikon. denne blitsen koster ca. kr. 2000,- dyrt selvfølgelig, som vanlig, men i følge de jeg har pratet med som har testet denne blitsen opp mot flere av nikon sine digitale kameraer, så bedrer den fokuseringen i dårlig belysning og mot kontrastløse motiver betraktelig. Selve blitsen er svært bra og kan justeres i alle bauer og kanter, og gir langt bedre bilder enn vanlige blitser og ikke minst den innebygde blitsen. I tillegg forsvinner rød øyne problemene, eller dempes nesten helt bort ettersom lyset ikke står i samme høyde som linsen og i tillegg kan vendes oppover. Lurer på å kjøpe denne blitsen selv, og montere den sammen med to rimelige blitser på en skinne og sette optiske utløsere på disse blitsene. I ett slikt system håper jeg å oppnå en lignende skygge og lysvirkning som studio fotografene oppnår, ved å regulere lys styrken på blitsene innbyrdes. Tror det kan bli rått hvis feks. den midterste blitsen vender oppover, og den ene side blitsen har fullt lys, mens den andre reguleres ned til en halvparten eller en fjerdedel. Dette var vel litt på siden av det du skrev om, men bedret og raskere fokusering og en bedret belysningen av motivet, er to aspekter som ofte gir mye bedre bilder på digitale kameraer. Af lyset gjør også at fokuseringen blir raskere ettersom kameraet ser med det samme hva det skal fokusere på. Mildt sagt irriterende å miste gode bilder pga. at kameraet ikke vil ta bilder med det samme pga. at fokusen ikke vil feste seg på motivet. Petter

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har et Nikon CP 5000, og jeg har reagert på treig autofokus. Jeg mistet mitt Fuji Finepix 4700 i sommer, og da kjøpte jeg CP-en. Fuji-en var MYE raskere. Jeg skal jammen prøve å forandre på det du nevner. Men når sant skal sies, har jeg vendt meg litt til cool-pixen nå. Når bildene blir bra, blir de veldig gode! Jeg tilbakemelder!

TILBAKEMELDING: Autofokusen ble kanskje raskere, men jeg var ikke fornøyd med bildekvaliteten. Jeg har skiftet tilbake...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...