Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN router anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Min søster får snart ADSL og skal derfor ordne seg WLAN. Trenger en rimelig og bra router, ingen spesielle krav bortsett fra at den er stabil og brukervennlig.

 

At den har USB eller skriverport kan være nyttig, men ikke noe krav. Mulig det blir aktuelt å ha felles lagringsplass (USB harddisk/dongle tilkoblet router) og skriver uten å være avhengig av at stasjonær PC er på. Blir sikkert handlet bærbar PC i løpet av nærmeste framtid.

 

Laftet hus med vanlig størrelse, betong mellom kjeller og 1 etg. Skal plassere router nært trappa, ca midt i huset. Kryptering blir neppe brukt pga mangel på naboer :)

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har selv Asus Wl500g. Den har fungert godt hittil. Har vært nødvendig med noen firmware updates, men den jeg har nå fungerer utmerket. Den har både printer port og usb port for ekstern harddisk. Har ikke prøvd den med ekstern harddisk enda, men printeren er enkel å installere bare du bruker programvaren som følger med.

 

Du får den for ca. 6-700kr nå, ifølge hardwares prisguide:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17273

Endret av Tha_Zaynt
Lenke til kommentar
www.fjellnett.no

 

500-1000 kr er helt greit.

 

Hva med ukens tilbud på komplett? SMC router og PCI kort til 695kr. Må også kjøpe trådløst PCI kort siden den stasjonære PCen står i et annet rom enn der routeren vil stå.

5153342[/snapback]

 

Det kan være et ok kjøp. Jeg har ikke noe erfaring med SMC, men har inntrykk av at de ikke har like god rekkevidde som dyrere produkt.

Personlig ville jeg lagt til 150,- kr og kjøpt denne pakken i stedet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304347&cks=PRL

 

150,- kr er plutselig ikke så mye når du står der med et produkt som ikke oppfyller forventningene...

 

Ukens tilbud på MPX er også et meget godt alternativ: http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...9384&plid=59384

Endret av Scandim
Lenke til kommentar

En ting som kan være en fordel er at jeg har erfaring med routeren, siden det er stor sjanse for at jeg må hjelpe til med konfigurering. De to routerne jeg har erfaring med, er ASUS WL500g og LINKSYS WRT54g.

 

Da er kanskje ASUS beste valg med tanke på printserver og USB? Samme pris ca.

 

www.shg.no har bra pris på ASUS WL500g DELUXE, 683kr.

 

Er det noen stor forskjell på vanlig og DELUXE modell?

 

Må også ha wlan PCI kort (eller usb). Ser at det er dårligere erfaringer med ASUS sitt PCI kort som selges til 193 kr hos shg (fast antenne). Der har også et ASUS kort til 172kr med løs antenne. Men finner ikke info om det på hjemmesida til ASUS.

 

Noen andre tips her?

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar

Har ikke noe konkret anbefaling når det gjelder PCI-kort.

 

Men erfaringsmessig så er nok det lureste å kjøpe et kort med løs antenne som kan plasseres f.eks. oppe på en hylle. Eller kan det fort bli dårlig signal dersom PCen står et stykke fra senderen og i tillegg blir plassert under en pult, inntil en ovn, osv.

 

Det finnes også USB-løsninger med løs antenne.

 

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

Ikke spar på noen usle 100lapper når du skal kjøpe trådløst.. da kommer du bare til å angre deg noe sinnsykt når du opplever ustabilitet og elendige hastigheter.

 

Personlig ville jeg ha brukt en linksys wrt54g router samt kjøpt kort/antenner/kabler fra www.wlanantenner.no

 

med 100mw sendeeffekt i i alle ledd i motsetning til de usle 15-35mw andre produkter leverer vil du bli fornøyd... :cool:

 

Har sjøl sliti ræva av meg med linksys, ikke det at de er dårlige men sendeeffekten mm. var for dårlig for mitt bruk... Har fremdeles en linksys DGL4300 i nettet og den er ok.

Lenke til kommentar
Ikke spar på noen usle 100lapper når du skal kjøpe trådløst.. da kommer du bare til å angre deg noe sinnsykt når du opplever ustabilitet og elendige hastigheter.

 

Personlig ville jeg ha brukt en linksys wrt54g router samt kjøpt kort/antenner/kabler fra www.wlanantenner.no

 

med 100mw sendeeffekt i i alle ledd i motsetning til de usle 15-35mw andre produkter leverer vil du bli fornøyd...  :cool:

 

Har sjøl sliti ræva av meg med linksys, ikke det at de er dårlige men sendeeffekten mm. var for dårlig for mitt bruk... Har fremdeles en linksys DGL4300 i nettet og den er ok.

5166854[/snapback]

 

OBS!

Dette gjelder ikke for den siste versjonen av wrt54g, V5.0. Denne har ikke nok minne til å legge inn uoriginal firmware, dermed får en heller ikke muligheten til å øke sendestyrken. Skal man gjøre dette må en kjøpe wrt54gl, som er noe dyrere.

Under normale forhold er det som regel ikke nødvendig å øke sendestyrken, så wrt54g er fremdeles en meget god router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...