trrunde Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Læreren vår på IKT driftsfag sier at ADSL for privatpersoner er slik at vi deler f.eks den 2Mb linjen vår med 20 andre, jeg trodde ikke det var slik nå at vi delte linjen med andre nå når vi har adsl. Når vi som privatpersoner får adsl blir da den linjen delt med flere andre slik at vi må konkurere med de andre om linjen? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Læreren vår på IKT driftsfag sier at ADSL for privatpersoner er slik at vi deler f.eks den 2Mb linjen vår med 20 andre, jeg trodde ikke det var slik nå at vi delte linjen med andre nå når vi har adsl. Når vi som privatpersoner får adsl blir da den linjen delt med flere andre slik at vi må konkurere med de andre om linjen? 5152008[/snapback] Han tar feil. Eller, han har iallfall misforstått. Hver bruker har såvidt jeg har forstått en dedikert linje frem til sentralen, også deler man på en båndbredde derfra, men denne båndbredden er tilpasset antall abonnenter (sikkert vha en eller annen form for lastberegning). Så nei, man deler ikke adsl-linja si. Med mindre man f.eks har en usikret trådløs router, da a. Lenke til kommentar
expose2k Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Hvis han har rett, syntes jeg synd på de som evt. deler linje med meg Men jeg trur han tar feil Men i trådløse nett, TROR jeg det er sånn... Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Nei, læreren din er gammel og utdatert. Kapasiteten i nettet er mye bedre nå enn i gamledager, for 3-4 år siden kunne du oppleve å ikke få hastigheten du skulle ha på belastede tidspunkt på dagen. (kun opplevd ved internett via kabel-tv dog) men det var ikke noe utbredt problem dengang, bare sånt du opplevde når hele nabolaget lastet mp3 og shit samtidig (værste napster og kazaa tiden) gi læreren din et hint, få klassen til å spleise på "internett for dummies" til ham. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Vel, på små sentraler kan han ha nesten rett. Fra modemet ditt frem til DSLAM på sentralen kan du ha dedikert 2Mb linje. Men derifra kan du dele dine 2Mb med ganske mange. Vært bort i sentraler som har 6x2Mb inn. og 50-60 abonenter tilkoblet.... Dette fungerer somregel fint da det er veldig få av oss som makser linja hele tiden. Men selvsagt går det også galt fra tid til annen. Leste et sted at det vanligste var å "overboke" sentralene 30-1 og noen ganger utrolige 100-1.... Lenke til kommentar
Rim Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Det er helt vanlig å overbooke sentralene og det skjer selvfølgelig den dag i dag, uansett hva Roskov sier. Uansett er det sjeldent et problem og nå som Telenor er iferd med å droppe ATM nettet til fordel for IP nettet sitt så blir det enda bedre. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 gi læreren din et hint, få klassen til å spleise på "internett for dummies" til ham. 5152089[/snapback] Klippet fra vilkårene til Jara på ADSL Basis: ADSL Basis har ingen båndbredde- eller forsinkelse-garantier. PVP kapasitet mellom DSLAM og Videreselger er minimum 20:1, dvs. trafikkens maksimalrate (nedstrøms) konsentreres med en faktor på 20:1. Videreselger kan velge høyere konsentrasjonsfaktor (f.eks 30:1), men ikke lavere. Det overbookes på PVC nivå innenfor en og samme PVP. Videreselger kan få oppgradert PVPen når 80% av overbookingsfaktor er oppnådd. Økningen av PVP kapasiteten gjøres i steg på 2 Mbit/s, eller med inntil 10% av den opprinnelige PVP kapasiteten (avrundet oppover til nærmeste hele partall) dersom Videreselger ønsker dette. Så kan man jo selvsagt ta debatten om hvem som bør lese hva. http://www.jara.no/produktlosninger/produk...ad_20050901.pdf Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Debatten er vel et definisjonsspørmål! ;-) 20:1 er trolig en overbokingsfaktor som i 99.9% av tilfellene gir et raskt nett for de som bruker det. Man har fortsatt sin egne dedikerte linje mot sentralen, men hvis alle abonnenter laster ned på full f..., ville vel farten vært 1/20 av hva abonnerer på. Siden dette "aldri" er noe problem, så må dette vel sies å være en fornuftig bruk av ressurser! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå