Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan få raskest mulig internett over trådløst?

Anbefalte innlegg

Ja emne beskriver hva jeg vil...

Jeg bor i bodø og har ADSL2+ 12288 / 1024 kbps.

Jeg har da trådlsøt nett i huset. En liksys WRT54G. + linksys kort.

Jeg vet at man taper mye ved å bruke trådløst nett...men hvordan begrense tapet mest mulig? Jeg vil gjerne ha sikkerhet på nettverket.

Skal jeg bruke WPA eller WEP? Gir 64 bits raskere enn 128?

Er det andre ting jeg kan gjøre? Bytte programmvare på ruteren?

Mvh espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du taper ikke så mye med dagens utstyr så lenge du ikke har plassert routeren tilnærmet fornuftig. Sitter på trådløst nett her og har ping på 1-2 ms til routeren. Da jeg satt på kablet nett hadde jeg stort sett 1 ms. Har 128 bits WPA (Ikke bruk WEP, det er en spøk mot alle som noensinne har jobbet med datasikkerhet), og jeg klarer ikke se at et tillegg på i gjennomsnitt 500 µs er sjenerende mtp fordelene trådløst nett har.

Dersom du derimot har problemer med at ikke klarer å holde en forbindelse på over 10 mbps over den trådløse linken kan mye ordnes med å laste inn nyeste firmware og ekspirimentere litt med plassering av router og maskin.

Lenke til kommentar

Hvis du har god forbindelse trenger du ikke å gjøre noe. For å pinge, skriver du "ping [ip-adresse]" i command prompt. Vet ikke hva slags IP-adresse routeren din har, men det står sikkert et eller annet sted.

500 µs = 500 mikrosekunder = 500*10^-6 sekunder = 0.5 millisekunder. Den siste tok du vel. Tenkte at når ping ligger mellom 1 og 2 ms, ligger nok den reelle tiden rundt 1.5 ms i gjennomsnitt.

Ikke bytt fra WPA, inntil videre er det den beste løsningen selv om den ikke er optimal.

Så, for å oppsummere, om du ikke har noen store problemer med at du faller ut eller har veldig høy ping til ruteren din, er ikke det trådløse nettet noen synder. Ikke engang med høy sikkerhet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...