asmjan Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 CREATE TABLE sushi_meny( id number, menyid number, navn varchar2(30), type varchar2(30), beskrivelse varchar2(60), pris number, CONSTRAINT meny_id_pk PRIMARY KEY (id)); har denne tabellen hvor jeg har kopiert inn innholdet fra 2 andre tabeller inn i, men jeg får ikke til å kjøre update setninger på innholdet. Får da denne feil meldingen f.eks UPDATE sushi_matrett SET navn = laks, WHERE id = 181; WHERE id = 181 * ERROR at line 3: ORA-01747: invalid user.table.column, table.column, or column specification er evig takknemelig for dem som kan hjelpe ,eg Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 den feilen kommer når du refererer til en kolonne som ikke finnes, i dette tilfellet 'id'. har du et felt som heter id i sushi_matrett? Lenke til kommentar
roac Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 den feilen kommer når du refererer til en kolonne som ikke finnes, i dette tilfellet 'id'. har du et felt som heter id i sushi_matrett? 5151744[/snapback] Jeg begynner å bli rusten på Oracle, men er du sikker på det? For meg ser det ut som om tilordningen er problemet: UPDATE sushi_matrett SET navn = laks, WHERE id = 181; Jeg mistenker at laks her skal være en tekststreng, samt at det er et komma for mye: UPDATE sushi_matrett SET navn = 'laks' WHERE id = 181; Men som sagt, jeg begynner å bli ruste på Oralce. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 CREATE TABLE sushi_meny(id number, menyid number, navn varchar2(30), type varchar2(30), beskrivelse varchar2(60), pris number, CONSTRAINT meny_id_pk PRIMARY KEY (id)); har denne tabellen hvor jeg har kopiert inn innholdet fra 2 andre tabeller inn i, men jeg får ikke til å kjøre update setninger på innholdet. Får da denne feil meldingen f.eks UPDATE sushi_matrett SET navn = laks, WHERE id = 181; WHERE id = 181 * ERROR at line 3: ORA-01747: invalid user.table.column, table.column, or column specification er evig takknemelig for dem som kan hjelpe ,eg 5151696[/snapback] har du hele sql setningen? ... du har ikke apostrofer rundt laks , det må det jo være... og så er det komma etter laks det skal det ikke være hvis det ikke er flere felter som skal oppdateres... dvs det skal ikke være komma rett fremfor where... Lenke til kommentar
mikaelandre Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 ORA-01747 kommer ved referanse til en kolonne som ikke finnes. men jeg så ikke alle de andre feilene, og SET navn = laks blir jo feil, siden kolonnen laks ikke finnes. det vil gi den samme feilmeldingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå