indahla Skrevet 14. november 2005 Rapporter Del Skrevet 14. november 2005 Jeg har satt inn 2 nye Seagate 7200.8 200GB IDE (alla denne Seagate Barracuda 7200.8 250GB IDE ATA/100 8MB 7200RPM) i tillegg til en jeg hadde fra før (samme type). Men, jeg sliter litt med Master-Slave problematikken. Jeg ønsker å ha diskene som følger: 1) den gamle disken inneholder WinXP Pro og skal stå som Master 2) de 2 nye diskene skal settes sammen til en stor partisjon på 400GB 3) jeg har også en CD-brenner som skal kobles til. Hovedkortet mitt støtter 2 IDE-lenker. På diskene kan jeg kun velge Master eller cable-select (ikke slave). Jeg har forsøkt å koble som følger: IDE-lenke 0 = OS-disken (master) kobler i enden (og satt som Master via jumper) og den ene av de nye diskene midt på lenken (cable-select) IDE-lenke 1 = CD-brenner i enden (har ikke gjort noe med jumper) og den andre av de nye diskene midt på lenken (cable-select). Når jeg så booter finner ikke maskinen noe OS å boote. Hvis jeg manuelt trykker ESC for å velge boot-device og deretter velger den gamle disken manuelt booter Windows uten problemer... What to do...? Skal jeg koble anderledes? Hva med jumpere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2005 Rapporter Del Skrevet 14. november 2005 J... På diskene kan jeg kun velge Master eller cable-select (ikke slave). 5151507[/snapback] Det må være feil. Du har følgende valg: Master or single drive Slave Master with non-ATA compatible slave Cable select Slave velger du ved å ta ut alle jumpere. Hvis du bruker CS må jo begge enhetene bruke CS. Se installation guide. http://www.seagate.com/cda/products/discsa...081,628,00.html Lenke til kommentar
indahla Skrevet 14. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. november 2005 J... På diskene kan jeg kun velge Master eller cable-select (ikke slave). 5151507[/snapback] Det må være feil. Du har følgende valg: Master or single drive Slave Master with non-ATA compatible slave Cable select Slave velger du ved å ta ut alle jumpere. Hvis du bruker CS må jo begge enhetene bruke CS. Se installation guide. http://www.seagate.com/cda/products/discsa...081,628,00.html 5151784[/snapback] Det du skriver for å velge slave stemmer helt sikkert. Jeg skal teste det. Men, bør jeg koble de sammen på lenkene slik jeg har skrevet (Master + en ny disk på en lenke, og CD-brenner + en ny disk på den andre lenken) eller bør jeg endre det til Master + CD-brenner på en lenke og de 2 nye diskene på den andre lenken? Hva skal i så fall jumpersettingene være? Takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. november 2005 Rapporter Del Skrevet 14. november 2005 Jeg tror ikke du finner noen stor forskjell om du kobler på ene aller andre måten. Men kopiering fra en enhet til en annen tror jeg går raskere hvis de er på hver sin kabel. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 29. november 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. november 2005 Jeg har forsøkt å fjerne jumperen fra begge de to "nye" diskene, men maskinen klarer fortsatt ikke å velge den gamle som oppstartsdisk. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
indahla Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 bump, bump, bump... Lenke til kommentar
.dat Skrevet 13. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2006 Sett den HD'en der OS'et ligger som "first boot device" i BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå