Gå til innhold

Hvordan sjekke om et int-felt er null?

Anbefalte innlegg

Jeg har en JTable, og skriver inn informasjon i den. Når jeg så klikker på en knapp, blir den inntastede infoen lagt inn et objekt, som videre skal legges til i en database. Men jeg vil ha en sjekk om radene virkelig inneholder data før jeg legger det til i databasen, men jeg får feilmelding når jeg prøver "kunde.getTelefon() == null": "The operator == is undefined for the argument type(s) int, null". Det går jo fint med både getNavn() og getEpost(), men dette er jo strings, mens getTelefon er int. Hvordan sjekker jeg om en int er null?

KundeVO kunde = new KundeVO(
Integer.parseInt((String) KundeGui.modell.getValueAt(indeksForValgtRad,0)),
(String) KundeGui.modell.getValueAt(indeksForValgtRad,1),
Integer.parseInt((String) KundeGui.modell.getValueAt(indeksForValgtRad,2)),
(String) KundeGui.modell.getValueAt(indeksForValgtRad,3)
);

if((kunde.getNavn() == null) || (kunde.getTelefon() == null) || (kunde.getEpost() == null)) {
   KundeGui.txaMelding.setText("Feilmelding! ");
   KundeGui.modell.removeRow(indeksForValgtRad);
}

public KundeVO(int id, String navn, int telefon, String epost) {
 this.id = id;
 this.navn = navn;
 this.telefon = telefon;
 this.epost = epost;
}
public String getNavn() {
 return navn;
}
public int getTelefon() {
 return telefon;
}
public String getEpost() {
 return epost;
}

Endret av remi sture
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En int kan ikke være null, det er en primitiv type. Bare objekter kan være null.

Dessuten tror jeg ikke du kan parse en int fra en streng som er null, eller en tom streng - du bør nok sjekke at feltene ikke er tomme før du lager kundeobjektet.

Endret av yonderboy
Lenke til kommentar
En int kan ikke være null, det er en primitiv type. Bare objekter kan være null.

Dessuten tror jeg ikke du kan parse en int fra en streng som er null, eller en tom streng - du bør nok sjekke at feltene ikke er tomme før du lager kundeobjektet.

5151286[/snapback]

Hm... Oki. Men hvordan fikser jeg det da?
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg til den sjekken!

Men nå har jeg et annet problem: Når jeg fyller inn info i JTabel'en uten å flytte fokus fra den siste kollonnen i den raden jeg skriver i før jeg klikker på en knapp, får jeg NumberFormatException.

Er det mulig å få vekk fokus fra den markerte raden ved klikk på en knapp?

Lenke til kommentar

5151286[/snapback]

du må evt bruke wrapperklassen java.lang.Integer

Integer tall = Integer.parseInt("ditt tall...");

Endret av vidarv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...