Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Star Wars. Hvordan se denne episke historien?

Shicca

Anbefalte innlegg

"Luke, I'm your father!"

Han sa "No, I am your father." ;)

Og droider som får "vondt" av å bli påført glødende metall: De har innebygd følelsessensorer.

At droider kan lage lyder når de dør: En kortslutning, kanskje?

5155943[/snapback]

Seriøst, at du gidder å komme med sånne beskyttende anmodninger.

5156716[/snapback]

Hm? Har lest i et Star Wars-leksikon om at de har innebygde følelsessensorer. I og med at jeg bare prøvde å gi svar på et spørsmål, så skjønner jeg ikke kritikken din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, hvem gidder å se ein film saga i ikke rett rekkefølge? Ville det blitt rett å sett LOTR trilogien i rekkefølge 3-2-1?? NEI!! For da blir jo liksom litt av hele poenget og handlingen plutselig vekke.

Men det er da selvsagt opp til enhver å se filmene i den rekkefølgen de vil. Men seriøst, hvorfor se de gamle først(selv om de er best) og så de nye som har historiken og handlingen før episode IV? Skal en få noe ut av Star Wars sagaen så tror jeg det er best å se de i "stigende" rekkefølge.

Og ser en bort fra spesial effekter, CG-grafikk og alt det dere. Så er ikke de nye filmene så aller verst heller. Vist en bare skal ha historien ut av filmene så er de nye faktisk ganske bra. For en får da vite oppstandelsen til Imperiet, hvem Keiseren er, hvem Darth Wader er og en følger Obi Wan gjennom filmene og ser hans utvikling.

PS: Dette er da bare min mening om filmen og dette er ikke ment som kritikk mot noen av de andre som har lagt innlegg om dette temaet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hvorfor du skal se filmene i "feil" rekkefølge, men hvorfor Lucas laget filmene i "feil" rekkefølge. Personlig mener jeg at denne mannen kan mer om Star Wars enn meg, og hvis han mener det er best å se filmene i den rekkefølgen de ble laget (noe det er helt åpenbart at han mener, fordi han laget de i den rekkefølgen) så stoler jeg på ham.

Lenke til kommentar
Men George har jo sagt at det er meninga å se de i numerologisk rekkefølge, dvs kronologisk rekkefølge i forhold til handlingens tidsramme, ikke vår.

5158784[/snapback]

Da ser jeg ikke poenget med å lage dem i den rekkefølgen han gjorde.

5159594[/snapback]

De tre første filmene kom på slutten av 70-tallet. Først 25 år senere kom de tre neste filmene.

Tror du virkelig at Lucas hadde den siste trilogien i tankene når han lagde de første filmene??

Lenke til kommentar

Eg trur Lucas har uttalt at dei nye sjåarane bør sjå dei i kronologisk rekkefølge, men eg er ikkje heilt enig.

Eit par sitat eg kom over på nettet:

It'll be a very different experience, because when Darth Vader walks into that spaceship with the princess, they're going to think, 'Oh my God, that's Anakin!' and they're gonna see Luke and think, 'Oh my God, that's his son!' And rather than a surprise when he says, 'I am your father,' it'll be like, 'Oh my God, finally he's told him!
Episode IV explains everything. If you start with Episode I, you're gona be thinking "What the hell is the Force??" Plus, it would be anticlimactic

Dette er 2 punkt som eg meiner er viktige og grunnlag for å sjå dei 4-5-6-1-2-3, men kvar har sin smak, og det er fint lite å gjere med det.

Lenke til kommentar
Men George har jo sagt at det er meninga å se de i numerologisk rekkefølge, dvs kronologisk rekkefølge i forhold til handlingens tidsramme, ikke vår.

5158784[/snapback]

5159594[/snapback]

De tre første filmene kom på slutten av 70-tallet. Først 25 år senere kom de tre neste filmene.

Tror du virkelig at Lucas hadde den siste trilogien i tankene når han lagde de første filmene??

5160186[/snapback]

Ja, det gjør jeg faktisk.

Lenke til kommentar
[iC,15/11-2005 : 11:09]
"Luke, I'm your father!"

Han sa "No, I am your father." ;)

Og droider som får "vondt" av å bli påført glødende metall: De har innebygd følelsessensorer.

At droider kan lage lyder når de dør: En kortslutning, kanskje?

5155943[/snapback]

Seriøst, at du gidder å komme med sånne beskyttende anmodninger.

5156716[/snapback]

Hm? Har lest i et Star Wars-leksikon om at de har innebygde følelsessensorer. I og med at jeg bare prøvde å gi svar på et spørsmål, så skjønner jeg ikke kritikken din.

5158002[/snapback]

Følelses-sensoren er helt grei den! Det jeg mener er det du sa om "en kortslutning, kanskje?". Dette finner jeg høyst usannsynlig. Jeg tror nok at den eneste logiske grunnen til at de lager slike lyder er fordi produsenten (altså ikke Lucas) har lagt det til slik at det skal være artig. For meg, som ser på meg selv som en fan av de eldre filmene heller enn de nye, så synes jeg dette bare ble tåpelig.

Lenke til kommentar

5158784[/snapback]

5159594[/snapback]

Grunnen er ganske enkelt fordi at Lucas ikke hadde den historien da han startet opp på 70-tallet. Han hadde historie som vi nå har i "Star Wars" ("Et Nytt Håp" om du vil) og de andre tre gamle filmene. Det er en grunn til at han har ventet i så mange år før han har begynt på med Star Wars igjen.

EDIT:

Pirke Pirke: Det var kun den første som kom på 70-tallet. De andre kom i '80 og '83. ;)

EDIT2:

Ok, hvem gidder å se ein film saga i ikke rett rekkefølge? Ville det blitt rett å sett LOTR trilogien i rekkefølge 3-2-1?? NEI!! For da blir jo liksom litt av hele poenget og handlingen plutselig vekke.

Men det er da selvsagt opp til enhver å se filmene i den rekkefølgen de vil. Men seriøst, hvorfor se de gamle først(selv om de er best) og så de nye som har historiken og handlingen før episode IV? Skal en få noe ut av Star Wars sagaen så tror jeg det er best å se de i "stigende" rekkefølge.

Og ser en bort fra spesial effekter, CG-grafikk og alt det dere. Så er ikke de nye filmene så aller verst heller. Vist en bare skal ha historien ut av filmene så er de nye faktisk ganske bra. For en får da vite oppstandelsen til Imperiet, hvem Keiseren er, hvem Darth Wader er og en følger Obi Wan gjennom filmene og ser hans utvikling.

PS: Dette er da bare min mening om filmen og dette er ikke ment som kritikk mot noen av de andre som har lagt innlegg om dette temaet.

Altså, om man har sett alle filmene og skal se dem igjen, er det nok best å se dem kronologisk. Har man, however, IKKE sett dem før, mener jeg det er best å se dem i rekkefølgen 4-5-6, 1-2-3.

Grunnen er fordi det er visse ting som binder dem sammen sånn. Lucas lagde dem sånn at det ikke skulle bli pointless å se de nye. Han har lagt til en del ting som man ikke kan skjønne før de skjer, selv om man har sett de gamle.

Man får også forklart mye bedre hva i huleste det er som foregår i den første filmen (ep. IV).

Ser man Ep. I først, vil man ike skjønne mye, da man blir kastet ut i dette universet utrolig brått. Grunnen er jo fordi at Lucas ikke følte at de trengte å lage masse introduksjoner når han regnet med at "alle" har sett de gamle filmene.

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg trodde det var noe slikt som et manus til film 7-8-9 og jeg ... Har i hvertfall lest noe sånt noe (værste sløsing medf papir jeg har sett)

Lenke til kommentar

Jeg må også skyte inn at fordi jeg nesten hele livet har vært så indoktrinert med de tre første Star Wars-filmene og universet, er det ganske så umulig for meg å se an hvordan man skal se filmene i henhold til forståelses-, følelses- og overraskelsesmessigheten overfor historien.

Det har kommet fram mange fine argumenter her, men jeg syns fremdeles at man kan se filmene i numerologisk rekkefølge fordi de fungerer sånn sett for meg. Jeg syns forsåvidt Shiccas I-IV-V-VI-II-III er en svært interessant teori. Episode III er utvilsomt en fantastisk avslutning.

Angående roboter som lager lyder når de dør: Jeg syns det var artig, jeg. I Episode III ga det en lettfattelig og ikke altfor høytidelig stemning på starten.

Lenke til kommentar
Det har kommet fram mange fine argumenter her, men jeg syns fremdeles at man kan se filmene i numerologisk rekkefølge fordi de fungerer sånn sett for meg. Jeg syns forsåvidt Shiccas I-IV-V-VI-II-III er en svært interessant teori. Episode III er utvilsomt en fantastisk avslutning.

5161686[/snapback]

Personlig synes jeg noen av argumentene som har kommet er lite utdypende, og nokså slappe i fisken. Enkle argumenter som IV - V - VI - I - II - III fordi de orginale filmene er best holder ikke IMHO.

Jeg har vokst opp med Ep. IV - V - VI filmene selv. Kjøpte de på VHS da den boksen kom i '97 elns, og nå på DVD. Har forgudet disse, og holder selvsagt disse foran de 3 nyere Star Wars filmene.

Et argument for å ikke starte med Episode I, men med IV var jo å få forklart litt mer rundt the Force. Personlig synes jeg Episode I inneholder en helt grei og enkel start på hva the Force er. Ved å følge opp Episode I med Episode IV gir derfor etter min mening en helt grei innføring i universet Star Wars.

Lenke til kommentar
Fint å høre! Før trodde jeg at det var mange som hadde samme mening som meg (altså den meningen du har), men så, etter å ha snakket med mange her på forumet, ble jeg nesten lynsjet for min mening, for de nye filmene var jo "såååååå bra"!

Fint å høre at det finnes mange som er irritert over de nye filmene.

5153647[/snapback]

Tror aldri majoriteten i denne delen av forumet har ment det. Men jeg tviler jo ikke på at dette er sant med tanke på f.eks gamer-delen

Lenke til kommentar
[iC,14/11-2005 : 18:58]Fint å høre! Før trodde jeg at det var mange som hadde samme mening som meg (altså den meningen du har), men så, etter å ha snakket med mange her på forumet, ble jeg nesten lynsjet for min mening, for de nye filmene var jo "såååååå bra"!

Fint å høre at det finnes mange som er irritert over de nye filmene.

5153647[/snapback]

Tror aldri majoriteten i denne delen av forumet har ment det. Men jeg tviler jo ikke på at dette er sant med tanke på f.eks gamer-delen

5168209[/snapback]

Enig, Nissen, jeg følte jeg var nærmest alene i å like den første og digge den andre.

Lenke til kommentar

Vel, angående den måten å se filmene på hvis man ikke har sett dem før går det jo lett å forveklse at lille anakin i 1'ern er luke i 4'ern. Og da kan man bli enda mer forvirret..

Jeg sier at det er best å se dem i den rekkefølgen som de ble laget i. Det er nevnt to grunner til det før i tråden oxo, samt at at vader er faren, og hyperspace reisene..

Jeg vil også påstå at GL har sagt at de skal bli sett på den måten som han lagde dem i!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...