Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Post for "bulke bilen"-historier


Werable

Anbefalte innlegg

Jepp... Har hatt lappen i snart 1 mnd. og bilen til han far har fått et ublidt møte med moder natur.

Skulle rygge ut etter besøk hos en kompis. Ganske smal men rett vei. Dette skjedde kl. 21 i dag, så i mørket var det en steinknaus som stakk litt lenger ut i veien enn jeg hadde regnet med... Er en forferdelig følelse å høre metall bli ripet opp og bulket inn :cry:. Kom en ganske lang "kløft" langs siden på bilen. Bilens eier tok heldigvis episoden med fattning :)

 

Noen som har opplevd lignende episoder? Fortrinnsvis med rykende ferskt sertifikat i lommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den lyden er det værste som finnes, omtrent.

 

1) Kjørte inn på en parkeringsplass, som eneste bil, en kveld. Satt i bilen og skrev litt meldinger med ei jente og hørte på musikk osv. Skulle hjem; smalt bilen i revers, sjekka speilene uten å snu meg, og ingen lys noe steder. Kjørte og svingte og BOM, der var det full stopp. Hva faen?

 

Viste seg at det var én enslig lyktestolpe midt på plassen, uten lys i, som jeg ikke hadde sett når jeg kom inn, av en eller annen grunn. Ny bakskjerm og lakkering: 6.000,-.

 

2) Skulle ut av garasjen en dag som en hvilken som helst annen dag. Hadde bilen i fellesgarasjen i borettslaget, med sånne gule, firkanta betongstolper for annahver plass, vet dere. Hadde kjørt ut tusen ganger, men en dag, plutselig, var svingradiusen min på mysisk vis forbedret seg så kraftig at stolpen vandret inn i bakdøra og bakskjermen helt av seg selv.

 

Kjapp høyresving der altså, og ny bakdør, retta bakskjerm og lakkering kom på 10.000,-.

 

 

Dyrt å ha bil, ja. Man kommer borti ting på et eller flere tidspunkt, som oftest. Og så klart når man minst venter det, på idiotiske ting.

Lenke til kommentar

En tidlig morgen vinteren 1995/1996 , tror det var januar på E6 sør for Mo I Rana var det is med spor så det var relativt enkelt å kjøre (NSB)

I det høyre sporet var det ganske så mye vann og i 90Km/t så ble motstanden på høyre forhjul såpass stor at bakenden ble vippet ut av sporet og jeg endte med en skrens inn mot autovernet som jeg rettet opp 2 cm for sent så det endte med autovernspor langs hele høyresida av bilen.

Var i grunnen ikke så nøye da det skjedde med min første bil som kosta meg 1500.- og som ble kasta våren 1996 når vrakpanten var 6000.-

 

Det er ikke for ingenting at det blir anbefalt billige drittbiler til folk med blodfersk lapp. :innocent:

Lenke til kommentar

Dag 2 etter at jeg hadde kjøpt bilen skjedde noe jeg aldri trodde var mulig.

Jeg kjører på e18, på vei til biltema for å finne noe snacks til den nye bilen.

Plutselig ser jeg ikke en forbanna ting ut av frontruta...Joda, pansere smalt opp i 90 km/t :(

Panserlåsen var gåen.... :roll:

2 små bulker på hver sin side av panseret.

 

Totalpris med "nytt" panser og lakering 4000,-

Endret av haddis
Lenke til kommentar

har flere episoder som resulterte i bulk(er).

 

Klarte å skli ned fra en liten kant og inn i bilen til kompisen min. Liten bulk på min bil, og ei ripe i støtfangeren på den andre bilen.

 

Sto stille og venta på trafikken da han som kjørte foran bestemte seg for å rygge tilbake for så å kjøre forbi køa. Det han ikke tenker på er at jeg står bak. "Kadunk" og bilene smeller sammen. Han ødelegger bakfangeren, jeg ender opp med bøyd skilt.

 

rygga med viten og vilje inn i en snøhaug (type stor) bare for moroskyld. Liten sprekk i bakfangeren. La også sleng inn i samme snøhaug noen ganger, ingen skade..

 

Kolliderte med en taxi som brøt vikeplikt. Ble etterpå truffet av enda(!) en taxi. Bilen ble kondemnert

 

Og en liten ting som skjedde i dag:

Første dag med snø på veiene. Slak sving, bakhjula som er fulle av asfaltsøl og dritt slipper taket. Litt sen til å hente inn og sklir ned i ei midlertidig grøft (byggefelt). Grøfta var full av gjørme, men fikk hjelp av noen som gikk forbi og en snill mann i ny peugeot til å trekke bilen min opp av gjørma. Bulka skiltet og knerta en hjulkapsel i bergingsforsøket :)

Lenke til kommentar

Var en episode i februar i år, hatt lappen i vel 4mnd. Kjørte gjennom byen der det var bart og fint, kom så ut på en vei med brostein som også så tilsynelatende like bar og fin. Det jeg ikke så var at overflaten var en kombinasjon av vann og is, altså en såpeglatt kombinasjon. I høyresvingen gikk jeg rett ut, over en skikkelig forthaugskant (da snakker vi over 15cm) først forhjulet, så bakhjulet og deretter inn i et murgjerde. Prøvde å kjøre videre, men av en eller annen grunn stod venstre forhjul bøyd innover, noe som gjorde kjøring ganske håpløst, men det gikk forover, helt til girkassa ikke ville mer, da ble det stopp. Litt usikker på om det var kasse eller clutch som gikk der (det var lett å skifte gir, men bilen var like tung å dytte som om den var i gir og clutch hadde ingen effekt samtidig som jeg ikke hadde noe drivkraft på hjula fra motor), så det endte med tauing hjem for så å taue den vidre til "slaktern". Er ikke for ingenting at det anbefales billigbiler til de med fersk lapp :p Bilen var en audi 80 CC 85' til 10 lapper.

 

Det jeg har lært av denne opplevelsen: Brostein + vinter = GLATT!

Endret av norpheus
Lenke til kommentar

Har bare hatt en liten ulykke i løpet av de drøyt tre årene jeg har hatt lappen. Jeg kjører ned en forholdsvis bratt bakke med en brå sving. I denne svingen har det veldig lett for å legge seg is, så selv om det var 7-8 plussgrader den dagen hadde det lagt seg et tynt islag. Tipper årsaken var at det var kaldt i bakken eller noe. Jeg seilte iallefall inn i autovernet noe som resulterte i et knust lykteglass og en liten bulk. Fikk heldigvis bremset ned en god del, så skadene ble mindre enn jeg først trodde.

Er nok i risikosonen for å bulke på nytt ganske snart. Kjører aviser tidlig på morgenen og det er masse smale oppkjørsler å snu/rygge i, så det er vel bare et tidsspørsmål tenker jeg....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

...og i går morges skjedde det. Skulle opp en bratt bakke der det ligger 4-5 hus på toppen. Tar fart og kommer halvveis opp bakken før jeg mister festet og begynner å skli bakover. Sklir skrått bakover og treffer et gjerde med venstre bakhjørne av bilen. Utrolig nok ble det knapt noen synlige skader på bilen, men jeg måtte ringe viking for å komme meg løs. Det kostet 500 kr, men det var det verdt. En stund var jeg redd for at bilen skulle skli langsmed gjerdet slik at jeg ripet opp hele langsiden. *grøss* Hadde ikke vært ideelt å bruke novemberlønningen på omlakkering av bilen nå i disse julegave-tider

Lenke til kommentar

Nesten-bulk-historie:

 

Dette skjedde i vår / sommer en gang. Fikk lappen i januar i år.

Stod på en mørk bensinstasjon midt på nattet, og skulle rygge meg til for å kjøre ut. Klarte å rygge på en sånn bord + benk av tre. Heldigvis stod det løst og jeg kjørte sakte så det gikk bra med bilen. *forestille seg pappas reaksjon om det ikke hadde gått bra*

Lenke til kommentar

Akkurat 1 uke etter jeg fekk lappen så ble jeg påkjørt av en svær van og fekk rimelig store skade på bilen til mor (ikkje noe som er min feil da. Men det har en sammenheng med neste del.

Og da fekk vi som sagt lånebil. Den hadde jeg ikkje lov å kjøre på grunn av regler.

Men jeg fekk da lov å låne den av far. Så jeg var jo fornøyd.

Kjørte 60kmt med den på en grusvei.

Plutselig kom det en sving. Men bilen? Nja. den ville jo framover da.

Så jeg krasjet i noen steiner (jepp. ser ikkje fint ut med en 2002 ford fokus)

Da jeg gikk ut for å se skaden så gjorde jeg min ENDA større tabbe. Jeg glemte å ta på håndbrekka fordi jeg var å skremt. Så bilen trillet ned litt og traff noen stener til. Så fekk noen små fine bulker bak og.

 

Var ikkje så lett å forklare det til far.

Og dere skulle SETT reaksjonen hans. Jeg trudde dommedagen min hadde kommet.

 

Når jeg tenker over det nå så forstår jeg ikkje at jeg kunne våre som dum. Men men. Livet er ikkje lett:P

Lenke til kommentar

Kræsja nesten hele tiden når lappen var rykende fersk. Husker en episode hvor jeg kjørte rett inn i siden på bilen til mattelæreren på videregående med min Ford Granada 2.3L 78 mod. Han hadde en sånn liten bensingjerrig konebil, man kan selv tenke seg hva resultatet ble! Bilen hans ble smadret og lyden av metall som krøller seg glemmer jeg aldri! Det eneste han klarte å stotre fram mellom skjelvende lepper var "du må avpasse farten" Dette skjedde i et kryss midt i sentrum av fødestedet mitt og i det krysset var det et hus hvor det bodde noen dårlige venner av meg. De var fulle og sto å applauderte i et vindu! Ganske flaut i grunn.. Det skal sies at Ford Granada kan regnes for panservogn å være, fikk ødelagt høyre forskjerm men det fikset jeg på skolen siden jeg på det tidspunktet gikk på maskin og mekk..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Utenfor jobben min, på parkeringsplassen er det alltid en bil som står forran meg. Og alltid når jeg parkerer er det en meter i mellom oss. Men en dag bestemte jeg meg for å parkere så nærme så mulig. Og jeg visste ikke at hengerfeste på den andre bilen stakk så langt ut, så jeg dytta den andre bilen inn i murveggen og fikk en bulk i skiltet/støtfangeren selv...

Lenke til kommentar

1.) Var på vei til svenskerally med fettern min i februar i år. Han bor nord for Rena og vi starta to på natta. 6 timers kjøring ca. Jeg tok første etappe. Litt for ivrig forholdene tatt til betraktning (ingen salting). Kjører i 110 i 80-sonen. En temmelig slak venstresving i en nedoverbakke var det som skulle til. Får sleng på rompa, slenger inn clutchen og håper på det beste (fwd). Får en kontra og vi ligger sidelengs med fronten en halvmeter fra autovernet i ca.60-70m. Like før den stopper så dulter vi borti. Resultat: Oppskrapt plastikkfrontfanger. I ettertid så har jeg tenkt på at det kunne ha gått jeeeevli ille :S

 

2.) Samme vinter så rygger jeg i en brøytekant da jeg hadde dårlig sikt bakover.

 

3.) Skulle rygge ut fra hytta. Parkeringsplassen er ganske tynn på et visst punnkt. Er vel kanskje 5cm klaring på hver side av dekkene. Var fersk med lappen og presterte å rygge litt uti. En liten bulk i kanalen like ved bakhjulet. Flaut å ha med seg et par venner da ja... :roll:

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

skulle parkere langs en gate, så opp og ned veien og alt så fint ut. Det var helt til jeg svingte inn og det knaset litt under bilen. Resultat: en liten bulk under høyre bakdør. Hadde steinen vært litt høyere hadde jeg muligens ikke fått den opp.

 

Var en smarting som hadde lagt to steiner med mose på, på plenen utenfor porten :/ bortsett fra det har jeg vært heldig, eneste farlige som har skjedd meg var en buss som stod bak meg i andre feltet som plutselig skulle skifte felt, så han dro like så godt på i dødvinkelen min. 2cm fra bilen min sa passasjeren, "æh, jeg tror den bussen vil forbi". Da var det stress

Lenke til kommentar

Kræsja bilen min på lørdagen :p

 

Kom ned en litt bratt bakke etter å ha plukka opp en kompis av meg.

Snøen låg fint på bakken og jeg var litt småbekymra for dekka mine med gjennomsnittlig 3 pigger på hvert dekk.

 

Jeg kommer til en 180 graders sving og har bremset helt ned.

Akkuratt i det jeg går inn i svingen kommer det en ganske ny Toypota Yaris opp svingen.

Bilen min slipper taket og får en enorm fart inn i siden på yarisen :blush:

 

Det jeg husker best fra episoden er vel det at jeg ga opp rett før jeg traff bilen.. Slapp rattet, pedalene og sa enkelt og greit: Helvette! går ikkje uansett..

 

Traff rett bak hjulbuen og skrapa opp hele framdøra :cool:

 

Resultat: Forsikringsselskapet betaler skadene til Yarisen og ingenting på min. 20% Bonus gikk til helvette :ermm:

 

Men var jo litt funny fordi da.. brøt faktisk ut i latter etter å ha hjulpet dama jeg kræsja i :!:

Lenke til kommentar

HiTeCk: Den reaksjonen høres ut som min, da jeg kjørte i grøften forrige helg.

 

Kan først begynne å fortelle om bilen. Det er en '83 Opel Kadett 1,6D, en jævel på vinterføre. Slipper du gassen i en sving, kommer rumpen nesten uansett. Eneste som er positivt, er at den klarer å dra opp de utroligste bakker, uten å spinne.

 

Jeg lå bak en brøytebil, og de polerer som kjent bakken ganske godt. Jeg hadde himmel og hav av avstand, sikkert 6-7 sekunder. Så kom brøytebilen fram til en tankbil som hadde kjørt i grøften, og heiv inn bremsene. Han hadde kjettinger på, så det gikk ganske fint for han. Jeg tenkte at det umulig kunne gå å bremse skikkelig på det føret, så jeg begynte å bremse ned rolig, noe som viste seg å ikke skulle fungere det heller. I motgående felt var det trafikk, så det var ikke noe alternativ å legge seg ut der. Når hjulene låste seg, begynte jeg å lure på hva pokker jeg skulle gjøre, så jeg slapp opp bremsene, trykket inn clutchen, og prøvde å styre. Det gikk ikke (!). Hjulene sklei sidelengs, og jeg fortsatte like rett mot brøytebilen. Noen meter fra bilen, skjønte jeg at jeg aldri ville stoppe, så jeg prøvde en siste utvei. Jeg dradde i håndbrekket. Dette dreide bilen mot grøften, og nå tok hjulene så vidt når jeg trykket inn clutchen, så jeg seig sakte men sikkert ut i grøften. Farten var kanskje 3-4 km/h. :)

 

Rett før jeg havnet utfor veien (i brøytekanten), husker jeg at jeg kaldt og rolig sa "Nei!", til fyren som satt ved siden av. :green:

 

Brøytebilmannen kom ut av bilen, han som satt ved siden av måtte ut, og mannen i bilen bak kom ut av sin bil, så dyttet de meg opp igjen, og "reisen" kunne fortsette.

Lenke til kommentar
HiTeCk: Den reaksjonen høres ut som min, da jeg kjørte i grøften forrige helg.

 

Kan først begynne å fortelle om bilen. Det er en '83 Opel Kadett 1,6D, en jævel på vinterføre. Slipper du gassen i en sving, kommer rumpen nesten uansett. Eneste som er positivt, er at den klarer å dra opp de utroligste bakker, uten å spinne.

 

Jeg lå bak en brøytebil, og de polerer som kjent bakken ganske godt. Jeg hadde himmel og hav av avstand, sikkert 6-7 sekunder. Så kom brøytebilen fram til en tankbil som hadde kjørt i grøften, og heiv inn bremsene. Han hadde kjettinger på, så det gikk ganske fint for han. Jeg tenkte at det umulig kunne gå å bremse skikkelig på det føret, så jeg begynte å bremse ned rolig, noe som viste seg å ikke skulle fungere det heller. I motgående felt var det trafikk, så det var ikke noe alternativ å legge seg ut der. Når hjulene låste seg, begynte jeg å lure på hva pokker jeg skulle gjøre, så jeg slapp opp bremsene, trykket inn clutchen, og prøvde å styre. Det gikk ikke (!). Hjulene sklei sidelengs, og jeg fortsatte like rett mot brøytebilen. Noen meter fra bilen, skjønte jeg at jeg aldri ville stoppe, så jeg prøvde en siste utvei. Jeg dradde i håndbrekket. Dette dreide bilen mot grøften, og nå tok hjulene så vidt når jeg trykket inn clutchen, så jeg seig sakte men sikkert ut i grøften. Farten var kanskje 3-4 km/h. :)

 

Rett før jeg havnet utfor veien (i brøytekanten), husker jeg at jeg kaldt og rolig sa "Nei!", til fyren som satt ved siden av. :green:

 

Brøytebilmannen kom ut av bilen, han som satt ved siden av måtte ut, og mannen i bilen bak kom ut av sin bil, så dyttet de meg opp igjen, og "reisen" kunne fortsette.

5327581[/snapback]

 

 

Hehe vel :p du jobba ihvertfall litt mer enn meg.

Hadde jeg tenkt så langt som å bruke clutchen så hadde kansje dama klart å åpna døra etterpå :p

 

Ønsker meg nye vinterdekk til jul jeg :whistle:

Lenke til kommentar

Klarte, på litt komisk vis, å bulke bilen min i helga som var. Familien til dama skulle flytte og jeg ble utpekt til tilhengermann. Greit nok, har kjørt mye med tilhenger og syns jeg har grei kontroll på det.

 

Siste turen før vi var ferdige og vi skulle kjøre opp den samme bakken som vi hadde kjørt opp mange ganger tidligere på dagen. Halvveis oppe i bakken hopper automaten ut av gir, turtallet stiger og gjør at automaten får nok oljetrykk til å komme i gir igjen. Dunk sier det i drivverket og hjula begynner å spinne. "Jaja, bare å rygge ned og prøve på nytt da" tenker jeg. Før jeg rekker å dytte girspaken i R så begynner bilen å skli med fire stive hjul bakover, med henger!

 

Jeg var lite høy i hatten, men slapp opp bremsa og prøvde å styre etter hengeren mens jeg prøvde å få stopp på kjelken. Gikk greit helt til bremsen på hengeren gikk på, da låste hjulene på tilhengeren seg og hele farkosten begynte å sakse seg sammen. Dette var like ved en gårdsplass, så jeg prøvde etter beste evne å få slengt rundt bilen. Slapp brems, la over alt jeg var mann om og peisa inn bremsene igjen, i håp om at bilen skulle skli rundt. Men neida, ABS'n ville det annerledes og bilen sklei bare videre bakover. Enda et dunk og tilhengeren bretta seg rundt hjørnet på bilen og tilhenger og bil sklei sakte men sikkert inn i en brøytekant.

 

Det sure var at draget på hengeren var akkurat langt nok til at låsen på luka foran på tilhengeren trøkte seg inn i bakskjermen :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...