Gå til innhold

Hvorfor er det bare flimring?

huf

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Tandberg/IBM et eller annet(husker ikke helt, sitter ikke hjemme.)

Skjermen er sikkert ca 14" eller no.

Det jeg skal gjøre er at jeg skal koble den på min NYE pc(se hardware helt nederst), men det blir bare flimring, når jeg kommer inn i windows.

Jeg har prøvd å stille ned både oppløysing og fargedybde ,men ingenting hjelper.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-28 16:54, Sirius Epsilon skrev:

Refresh raten er for høy for skjermen. ....

Den forklaringen var vel litt syltynn, type VG.

Det er som regel horisontalfrekvensen som blir for høy. Tror nok de fleste skjermer som er laget klarer mer enn 60Hz vertikalfrekvens, ellers hadde vel mange dødd av flimring :smile:

Lenke til kommentar

Nå får jeg helt fint skjermbilde, når jeg skrudde ned til 60Hz og 640x480 i oppløysing.

Men med en gang jeg skrur opp på 800x600 begynner flimringen igjen.

Er det noe jeg kan gjøre for å få stillt opp til 800x600 uten at det flimrer?(når det flimrer ser jeg ingenting i det hele tatt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-28 19:20, Sirius Epsilon skrev:

Nei, det er ikke vanskligere enn det.Jeg har hatt problemet på endel eldre 14" som ikke har dcc og ikke kan kjøre høyere refresh enn 60hz.MEN det er jo mulig at skjermem klarer høyere refresh rate men at windows er stilt opp til å bruke feil skjermdriver.Løsningen er uannsett den samme.

Det er jo en sammenheng mellom vertikal og horisontal frekvens. Du kan ikke forandre vertikal uten å forandre horisontal (du kan ikke selv stille horisontal direkte). Så når du stiller høyere enn 60Hz så kommer du over grensa for horisontal. Dvs det er ikke 60Hz som er grensa, selv om det ser sånn ut for deg.

Lenke til kommentar

skjermen min (en 17" targa) flimrer helst ved lav hertz... jeg kjører som regel i 85 hz på 1024x768 som er det meste monitoren tåler. På 75 hz flimrer det, og 60hz ser jeg ikke synlig flimmer men det er ikke noe behagelig til øya. Prøve også å gjøre opp hertzen.

Et program som heter Powerstrip kan du bytte V/H hertz til alle mulige verdier, lek litt med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...