Gå til innhold

overklokking av Amd 3000+ spørsmål om temperatur

Anbefalte innlegg

Har endelig fått til å klokke cpu :cool: det er er 3000+ 64 AMD

Temperaturen ligger fra 32°C ide til 36°C

Load@1800mhz (200mhz)

Har klokka til 2250mhz (250mhz)

Og tempen ligger bare på max 39-40°C etter 12 min med Prime95.

Kan eg bare klokke oppover til tempen nærmer seg 50°C eller kan cpu bli ødelagt?

kjøleren er kald når eg kjenner på den så tror ikke HK leser feil temperatur.

Har boxed kjøler.

Har sett ned minne-hastigheten og pci-lock på :cool:

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse Athlon XP CPU'ene tåler ganske høye temperaturer.

Min XP2500 har ligget på 50-55 grader konstant i over et år (kjører SETI@home som gir meg 100% load 24/7).

Så du trenger neppe å bekymre deg.

5150414[/snapback]

gå over til Folding :love:

Min prescott har kjørt på ca 45-50grader i et halvdt år nå @ 100%, ingen problem.

Prøv deg frem, du merker når den begynner å bli ustabil :thumbup:

Lenke til kommentar

5150482[/snapback]

Etter nesten 8000 workunits i SETI@home classic på litt over 3 år, og 17,852.56 i credits i SETI@home (BOINC) så har jeg bestemt meg for å begynne å slå av maskinen om natta.... ;)

Samt å la den slippe 100% load. Maskinen jeg sitter på nå er 2 år gammel, og har stått på omtrent 24/7 siden den var ny. Selv når jeg har vært på ferie.

Så det blir neppe folding på meg.

Nok off topic.

Ville nok vurderte en bedre kjøler ved klokking. På min XP2500+ kjører jeg en Swiftech MCX462V m/92mm Papst (ca 23dB).

Kjørte CPU'en fint på 2250 MHz.

Lenke til kommentar

5150482[/snapback]

Etter nesten 8000 workunits i SETI@home classic på litt over 3 år, og 17,852.56 i credits i SETI@home (BOINC) så har jeg bestemt meg for å begynne å slå av maskinen om natta.... ;)

Samt å la den slippe 100% load. Maskinen jeg sitter på nå er 2 år gammel, og har stått på omtrent 24/7 siden den var ny. Selv når jeg har vært på ferie.

Så det blir neppe folding på meg.

Nok off topic.

Ville nok vurderte en bedre kjøler ved klokking. På min XP2500+ kjører jeg en Swiftech MCX462V m/92mm Papst (ca 23dB).

Kjørte CPU'en fint på 2250 MHz.

5150547[/snapback]

Det viser hvertfall at maskina tåler mye bank ;)

eneste måten å vite om den er stabil,,, gi den 100% 24/7 :thumbup:

Lenke til kommentar
kjører på 2430mhz og tempen er bare 41°C max? er det normalt?

5150671[/snapback]

Tjo omtrent som jeg har nå det, 15 min med prime95 så er det ca 44°C.

Men da bruker jeg en Zalman vifte. Og denne processoren klarer ikke de samme temperaturene som en Prescot eller gammel XP processor (om jeg ikke tar helt feil). Jeg klocka min til 275*9=2475mhz, 1,5V. Dettte går så fint så :)

Lenke til kommentar

Forsiktig her!

Det er snakk om en 64Bit Athlon CPU her som har anbefalt max temp på 65 grader, 32Bit Athlon har anbefalt max temp på 85 grader.

Har selv en 3000+ Winchester med Thermalright XP120 kjøler m. papst 120mm 1600RPM vifte som ennå ikke har nådd 50 grader (49 er max oppnådd til nå) og er klokket til 2440MHz, den frekvensen er et kompromiss med minnebrikkenes max ytelse og høyest hypertransport (2170MT/s) på mitt Asus A8N-SLI deluxe. Voltcore er senket mest mulig uten at det går på bekostning av stabiliteten (1.440 Volt).

Temperaturen var ikke nevneverdig lavere på 1800MHz ved belastning, jeg prøvde aldri boxed kjøleren så kjøleeffekten der kjenner jeg ikke, alt er uansett relativt til hardware i hvert enkelt kabinett.

Angående temp. på CPU'en så mener jeg å ha lest her i forumet at den termiske sensoren er på CPU chipen og ikke på hk, det samme gjelder nforce4 brikkesettet, altså skal angitt temp. være korrekt medmindre BIOS'en ikke leser den riktig. Det burde gå an å gå opp til 55 grader ved max load basert på at termisk sensor er innebygget i CPU'en, jeg går ikke god for at det er anbefalt, eller om det nødvendigvis blir så mye varmere ved å klokke høyere enn 2250MHz. hvis voltcore ikke må økes for mye.

:cool:

Endret av GARDNR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...