Gå til innhold

Installere en harddisk nummer 2 som skal bli nummer 1

Helga

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg straks i gang med dette prosjektet.

Har en 30GB disk fra før, inndelt i to partisjoner (4GB for OS/hovedprogrammer).

Jeg vil ikke reinstallere Windows 2000. Det jeg ønsker er å kopiere den gjeldende disken over på den nye, for så å formattere den gamle til backupbruk og lignende.

Den nye er på 120 GB og jeg ønsker da å gjøre om partisjonssturkturen, 4GB er f.eks alt for lite på WIndows-partisjonen.

Kan noen si noe om hvordan jeg gjør dette i praksis, med slaver og mastere og sånt? Hvis det gjøres enklest med Partition Magic eller noe, så gjerne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble den nye harddisken som slave og den gamle skal fortsatt stå som master. Så bruker du Norton Ghost 2002 (hvis du klarer å skaffe det) til å kopiere innholdet på den game disken til den nye. Deretter kobler du den nye harddisken som master og bruker Partition Magic i windows til å gjøre om partisjonstørrelsen.

Den gamle harddisken kan du koble som slave og deretter formattere i windows.

Lenke til kommentar
Quote:

Den 2002-08-28 13:32, Spaz skrev:

Koble den nye harddisken som slave og den gamle skal fortsatt stå som master. Så bruker du Norton Ghost 2002 (hvis du klarer å skaffe det) til å kopiere innholdet på den game disken til den nye. Deretter kobler du den nye harddisken som master og bruker Partition Magic i windows til å gjøre om partisjonstørrelsen.

Den gamle harddisken kan du koble som slave og deretter formattere i windows.

Jeg er 100% Enig det er den beste måten men husk en ting windows kan tulle seg litt vist du endrer størrelsen på disken men det er ikke sikkert
Lenke til kommentar

Takk, WDs Lifeguard tools er dessverre ikke tilgjengelig for w2000 helt enda (sikkert snart men det hjelper ikke nå...)

Ompartisjonere før kloning? Gir det mening da, den gamle disken er en fjerdedel av størrelsen til den nye, og prosentvis vil OS-partisjonen da vel bli for liten til at det er plass på den nåværende.

Psst: Beklager dobbelpost, det var en feil.

(Ønsk meg lykke til, dette blir en prøvelse)

Lenke til kommentar

Bruker Ghost selv, og forstår ikke hvorfor noen mener man skal partisjonere om før/etter kloning?

Det er faktisk så enkelt som å partisjonere den nye disken slik man vil ha den (f.eks. med fdisk), og deretter bruke Ghost.

Det eneste kravet er selvsagt at de nye partisjonene må romme det som som er i bruk på de gamle. Dvs det betyr ingenting hvor store de gamle partisjonene er.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har tenkt på å gjøre det samme. Men er det automatikk i at det da går an å boote fra den nye disken? Og en annen ting: MÅ den gamle settes som Master før man går i gang med Ghost (nå har jeg den nye satt som master og den gamle som slave til denne)...?

[ Denne Melding var redigert av: LDI på 2002-08-28 22:16 ]

Lenke til kommentar

Hmm Hvorfor bruke F-disk/pqmagic???

En kan jo endre størrelsen på en partisjon mens man bruker ghost. skal du ha flere partisjoner kan du bare sette av ledig plass på disken.

I 2000 eller Xp er det ingen sak og sette de opp i ettertid.

W9x ok da kan pq eller f-disk funke

husk den gamle disken er en god backup til du er sikker på at systemet er som du vil ha det!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-28 22:15, LDI skrev:

Hei. Jeg har tenkt på å gjøre det samme. Men er det automatikk i at det da går an å boote fra den nye disken? Og en annen ting: MÅ den gamle settes som Master før man går i gang med Ghost (nå har jeg den nye satt som master og den gamle som slave til denne)...?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LDI på 2002-08-28 22:16 ]</font>

Du må sette partisjonen som aktiv, så kan du boote.

Det spiller ingen rolle hvilken som er master mens du kloner. Du kan jo boote DOS fra floppy.

Lenke til kommentar

Etter mye krongling inne i det overbefolkede kabinettet har jeg fått installert den nye disken. Det er såpass med feil at det ikke er helt lett å se hva som er separate feil og hva som bare er et resultat av andre. De første gangene jeg restartet kom det flere pip og en feilmelding: "Pri Slave Drive ATAPI Incompatible".

Søk på nettet gir ikke mye til svar om hva dette skal bety, andre som har hatt problemet blir stort sett rådet til å plugge i kablene skikkelig (det er de her). Hva i all verden kan det være?

Har formattert og laget em logisk stasjon av disken, med den hensikt at den skal synes, så jeg kan få kopiert til den. Nå er disken oppe og går, bortsett fra feilmelding og piping ved boot, men den står ikke listet under Drive Image DOS. Det er altså ingen mulighet til å kopiere til den... Ingen som har noen formening om hva som kan gjøres?

Et problem som dukket opp her er at d: er utilgjengelig- jeg måtte flytte den over på sekundær IDE som master for å gjøre plass til den nye harddisk sammen med den gamle på primær. Hvordan får jeg den tilbake, er det ytterligere innstillinger/installeringer som skal til? Vær snill å ikke ta noe for gitt her, jeg har altså ikke vært borti dette før.

(Redigere, nå synes d: stajonen greit, og jeg kan høre den leser, men den finner ingen cd)

[ Denne Melding var redigert av: Helga på 2002-08-29 22:15 ]

Lenke til kommentar

Via mange sidespor og problemer ble det hele løst til slutt.

Fikk en tanke om at strømtilførselen ikke holdt til tre enheter og fjernet DVD-romen.

Klonet så disk gammel over på disk ny med Drive Image og koblet fra den gamle og satte den nye som master. Gjorde den gamle til "hidden" i DOS for å unngå konflikt (dette kan gjøres i Drive Image, men fungerte ikke her pga oppdagelse av disk-feil midtveis i kopieringen).

Det ordnet seg altså, men fremdeles er det et par løse tråder.

1. BIOS-setupen fryser (tar ikke input fra keyboard) på noen av skjermbildene, som auto-detect hard drive og hardware monitoring. Kan det ha noe med for høy temperatur å gjøre?

2. Dvd-romen som jeg reinstallerte gjenkjennes i BIOS og i Windows, men vil ikke fungere. Det står at den ikke er tilkoblet, men hvordan kan den da synes.

Denne siste tråden er faktisk så løs at den fortjener sin egen tråd her på forumet tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...