Plecto Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 (endret) Har endelig fått satt sammen den ideele lufkjølinga (mener jeg) som jeg lenge har ønsket meg og sett for meg. Planen var jo da at pcen skulle være kald og god og ha et lavt støynivå, men det ble ikke helt som forventet. Er klar over at bildet som er lagt ved er veldig lite og uklart (har ikke tilgang til digitalkamera så mobilen var det eneste jeg hadde). Har ringet rundt de 5 kabinettviftene (to stk nederst til høyre) med røde ringer. De to blå ringene er cpu viftene til Thermaltake Tower 112, cpu kjølinga mi, pluss en blå ring rundt den hjemmesnekra skjermkortkjøleren. De to viftene i front blåser inn i kabinnetet, men luftintaket er veldig dårlig da det er under kabinettet med et støvfilter pluss et gitter foran. vifta nederst til venstre blåser utover. Vifta i toppen av kabinettet (kom ikke med på bildet) blåser ut, men denne sirkler så vidt rundt da et lite tuch på viftestyringa får den til å bråke pga. det idiotiske gitteret som er over. Vifta til venstre er plassert på utsiden av kabinettet (for å få litt mer plass til cpu vifta) og blåser innover. Jeg har en cpu temperatur på 38 grader hvis kabinett døra er åpen og hvis jeg lukker den (og da evt. spiller) vil temperaturen i kabinettet øke til rundt 40-50 og jeg tør ikke tenke på hva cpu temperaturen da ligger på. Jeg kan jo da selvfølgelig øke hastigheten på viftene, men da øker jo støynivået betraktelig. Jeg har nå kabinett døra åpent om natta for å kunne skru viftene helt til bonn (laster ned om natta og får ikke sove på grunn av bråket). Er dette vanlig... har dere noen tips om hvordan jeg evt. kan replassere viftene for å få mer effektiv sirkulasjon av luften? PS: Har P4 3,4 ghz og alle viftene er kraftige 37db 80x80mm vifter bortsett fra cpu viftene som er 92mm (32db). Endret 13. november 2005 av Hektor123 Lenke til kommentar
snole Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Den vifta oppe til venstre bør du la blåse luft ut, og ikke inn. Lufta som er bak maskinen i det området er ofte varm luft som kommer ut fra PSU. Du blåser mao ferdig oppvarmet luft inn i maskinen. Den oppå kan du evt få til å blåse luft inn, eller fjerne. Regelen jeg har lært er at man bør blåse mere luft inn enn man suger ut. Da lager man overtrykk, og man slipper at luft og støv suges inn i alle kriker og kroker. Det gjør at det blir mindre hybelkaniner. Skal selv eksperimentere litt med å sette et rør i sidedøren som fører romtemperert luft rett ned på CPU kjøler. Det alene burde være nok til å senke temp en del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå