Gå til innhold

Nye linux-drivere fra ATI

Anbefalte innlegg

Nå har ATI brutt 2-måneders syklusen og lansert en helt ny linux-driver, 8.19.10. PowerPlay™ Support og initial suspend and resume support er to nye funksjoner som hittil har vært forbeholdt windows-driverne. Dette ser faktisk veldig positivt ut. Egentlig skulle det ikke kommet en ny driver før i desember.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg installerte disse i går, og gikk fra 110 FPS i ppracer, til 160-170 FPS med mitt Radeon 9800PRO kort!

5150085[/snapback]

Det er en ganske pen økning. Nå har jeg prøvd PowerPlay funskjonen på min laptop, og PowerPlay fungerer strålende. Så dette er svært godt nytt for alle som bruker GNU/Linux på sine laptop'er med ATI grafikkontrollere. Her kan man forlenge batterilevetid betraktelig.

Lenke til kommentar

Jøss!! Kanskje dette er starten på en aldri så liten revolusjon?

Husker da jeg selv hadde ati kort (9600xt, døde tragisk i en drukningsulykke), var utrolig strevsomt med hardware akselrasjon i linux... nVidiakortet mitt er jo supert på driver-siden. dualscreen, hw-accelration og tv-out i pal-b funker jo ypperlig :)

Håper ati virkelig fikser driverene sine skikkelig, en gang for alle. Dette tror jeg vil hjelpe bittelitt på antall brukere av linux også.. :)

Og, ja.. Jeg bruker linux :p (har ikke windows, og har ingen planer om å gå tilbake)

Lenke til kommentar

Det vil nok ta en stund før de tar igjen nVIDIA på driverfronten i Linux/UNIX. Husk at nVIDIA ikke bare har linux-drivere, men også drivere for FreeBSD x86 og Solaris for x86 og x64 (EM64T og AMD64). Men denne driverreleasen er noe av det beste jeg har sett fra ATI. PowerPlay er ganske nyttig for bærbare PC'er.

Edit: så konklusjonen er enkel: har man ATI-kort fra Radeon 8500 og oppover, så bør man bruke ATI sine egne drivere.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
så konklusjonen er enkel: har man ATI-kort fra Radeon 8500 og oppover, så bør man bruke ATI sine egne drivere.

Ville nok heller sagt fra 9500 og oppover. Driverene som følger med X er mer en bra nok for 7000-9250.

5150267[/snapback]

Men har man laptop, og f.eks. Mobility Radeon 9000 og oppover, vil man gjerne ha PowerPlay-funksjonen. Og den får man ikke i open-source driverne.

Lenke til kommentar
Jeg installerte disse i går, og gikk fra 110 FPS i ppracer, til 160-170 FPS med mitt Radeon 9800PRO kort!

5150085[/snapback]

Oj, dæven. Jeg har riktignok Laptop med Intel integrert, men det var stor forskjell mellom ditt og mitt!

Jeg får rundt 15 fps i ppracer :hmm:

Du kan jo ikke akkurat sammenligne de kortene ;) Har selv integrert Intel og i PPRacer får jeg litt over 30fps på standardinstillingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...