Gå til innhold

God vifte til XP2000+. Maks 200kr. Forslag ønskes

brsseb

Anbefalte innlegg

Ja Sirius Epsilon nå håper jeg du har rett i dine utsagn ellers så kommer jeg og (/=&¤&%1#)

hehehehe :smile:

Slutt på tøyset ...

Har selv en Xp 1600 med en jalla kjøler (Titan TTC-D5TB)

Som jeg er meget misfornøyd med :sad:

Ja når jeg har en temp på ca 57-60 grader (idle)

og 60-65 (full load) :smile:

Så nå bestilte jeg den der Power Cooleren og en Papst vifte, 46m³/time, 38 dB(A) pluss strømovergang...

Så tar jeg av vifta på den der gamle drittkjøleren (Titan) og bruker den som kabinettkjøler , ja det er jo en 80x80 millimeter vifte som støyer ca 29 db så den burde vel kunne bruker som kabinettvifte om ikke annet ???

Yeye takker for ditt råd Sirius , så får vi se om det funker like bra her som hos deg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finishen på kjøleren var ikke helt bra så jeg planslipte bunnen og polerte bunnen med artic silver 3 så alle porene og de siste ujevnehetene ble fylt.Nå er kjøleren knall bra!

Når det gjelder de Glacialtech viftene, så kjøpte jeg en model 2310 som jeg skulle bruke med en xp1600+.Det står at den er godkjent opp til xp2000+

men etter å ha sett på en film var tempen oppe i 65 grader.Det er litt for varmt for meg så nå sitter det en Taisol cgk 760 i den som holder 45 full load.Det er ofte viktig å ha så stille maskin som mulig men 20 grader er stor forskjell.Jeg har ikke en bra kjøler for å overklokke men for å slippe å svette.

Lenke til kommentar

Jalla: Har du brukt kjølepastaen på den vifta din evt for mye?

Jeg har nøyaktig samme vifte som deg på min XP1700 i ett chieftech scorpio kabinett (uten kabinettvifter) og min holder ca 43-48 grader idle og ca 49-52 grader ved full load nå på sommern (er ca 2-3 grader lavere resten av året).

Høres jo merkelig ut at du skal ha så utrolig mye dårligere kjøling på nøyaktig samme vifte...

-Cefwyn-

Lenke til kommentar

Hvis man har en varm AMD, så leser man først Goop-guiden! For ved å rense CPU/kjøler godt, påføre et tynt lag med god kjølepasta og montere den rett, så vil ikke en AMD være sååå varm.

Da under forutsetning at kabinettet holder _under_ 30 grader, og at hovedkortet måler temperaturene rett, noe som ikke alltid stemmer!

Etter at jeg la på AS2 på min elendige Coolermaster, så holdt faktisk min AMD T-bird 1.4GHz 52 grader idle i et varmt kabinett. Og det er ikke så verst til å være Aopenkabinett uten vifter!

Så byttet jeg ut kabinett, kjøler, kjølepasta, kabinettvifter, osv... og nå er jeg under 40. Og da ble det plutselig så kaldt at jeg er blitt nødt til å overklokke.. :grin:

Lenke til kommentar
Quote:

airguard skrev (2002-08-28 19:55):

glacial techen holder lenge den, jeg har en temp på 43idle og 49 full load med samme vifta og en xp2000.

Dere er hysteriske, hvis man har rimlig god kjøling i kabinettet er ikke dette noe problem.

må si at jeg ikke overklokker da !

Riktig, Det er mange som slurver med kjølingen av kabinettet. Er luften veldig varm i kabinettet så nytter det ikke med en god kjøler på cpu'en. :razz:
Lenke til kommentar

Har nå bestilt XP2000+-cpuen og GlacialTech viften. Får bare krysse fingene på at det går bra. Installerte PC Alert 3 (som jeg fikk med hovedkortet) for å sjekke tempen på min nåværende cpu og kabinettet.

CPUen holder seg rundt 45-48* mens kabinettet rundt 35-37*. Virker stabilt og greit. Det er VELDIG sjelden at maskinen min har hengt seg opp. Får håpe jeg klarer å holde tempen på et akseptabelt nivå med den nye viften og CPUen.

Hvordan bør tempen i et kabinett være? Har et forholdsvis trangt miditower, men cpuen har ganske god plass rundt seg siden jeg har vært nøye med å få kabler & diverse unna.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-28 22:23, Cefwyn skrev:

Jalla: Har du brukt kjølepastaen på den vifta din evt for mye?

Jeg har nøyaktig samme vifte som deg på min XP1700 i ett chieftech scorpio kabinett (uten kabinettvifter) og min holder ca 43-48 grader idle og ca 49-52 grader ved full load nå på sommern (er ca 2-3 grader lavere resten av året).

Høres jo merkelig ut at du skal ha så utrolig mye dårligere kjøling på nøyaktig samme vifte...

Cefwyn-

Har nok rett mengde med Artic Silver 2 :smile:

men mangler fullstendig kabinettvifter så det var litt defor jeg bestilte den nye kjøleren og vifta på tilbud , ja så kan jeg jo bruke den gamle vifta på titanen som kabinettvifte pluss att jeg får sjekket ut tipset til Sirius Epsilon :smile:

Får tingene og tangene om ett par dager så da gir jeg tilbakemelding her.

Hilsen the one and only..

Jalla Karlsen :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Jalla Karlsen på 2002-08-29 18:53 ]

Lenke til kommentar

Kjøp en Thermaltake kjøleribbe og sett på en Delta FFB0812EHE vifte. Bråker litt, men det er det man må svi for skal man ha bra viftekjøling. Vifta blåser 136m³/time, og det burde være nok hvis du i tilegg har et par kabinett vifter. Ville nok også ikke holdt meg under 200,- kr for ei vifte til xp 2000+.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-28 22:14, Sirius Epsilon skrev:

Finishen på kjøleren var ikke helt bra så jeg planslipte bunnen og polerte bunnen med artic silver 3 så alle porene og de siste ujevnehetene ble fylt.Nå er kjøleren knall bra!

Hva bruker jeg får og planslipe bunnen ?

Lenke til kommentar

Du bør bruke litt fint smergel papir som du kan kjøpe hos f.eks en jernvarehandel.Du bør også ha en vifte i fronten av kassa i tillegg til den bak.Bruk gjerne også en strømforsyning som har 2 eller flere vifter som f.eks q-tec 550w som de har hos komplett til 550,-.Den 3 tingen du kan gjøre hvis du har amd eller via chipsett er å kjøre vcool.Den nyeste versjonen kutter glatt 10-15 grader av idle tempraturen din og det er gratis!.

Lenke til kommentar

Vel, XP2000+ og GlacialTech-viften e no i hus og er relativt fornøyd så langt. Har latt maskinen stå på i 8-10 timer i går og i forgårs uten noen problemer. Alt virker stabilt.

Tempen varierer mellom 47-52* (3-5 grader mer enn med den gamle 1,2GHz cpuen) på cpuen og rundt 38* (1-2 grader mer). Syns også at Glacialtech viften er noe stillere enn den gamle.

Er sjeleglad at jeg ikke lot meg skremme til å kjøpe et 1/2 kilos monstervifte. Måtte vel ha kjøpt ørepropper, eller noe....

Anyway, GlacialTech ruler! (eller noe sånt....:smile:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har nå fått testa den kjøleribba [cpu] [PC PowerCooler PCH137 - "Maximus"] som sirius epsilon annbefalte her i ett tidl innlegg i denne tråden

med en papst 612 ngh [60x60]

Har også fått satt inn 2 kabinettvifter som "bråke" på ala 29 db og ca 25db...

Hadde tidl ca 62-65 grader på full load, ligger nå på ca 52-53 grader på min AMD XP 1600+ :smile:

Hadde tidl en idletemp på 58-59 , ligger nå på 48-49 grader :smile: [Dette er idle uten V-Cool]

Brukte som epsilon sa ett MEGET fint smergelpapir [1200] og pussa bunnen på ribba og satte til slutt på ett papirtynt lag med artic silver 2...

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er støynivået , ja bråker litt mye papst 612 ngh.

Ja den har jo ett støynivå på 38 db , noe som er litt vel høyt etter min smak , men selvfølgelig den er ikke så ikke som den berømte/beryktede Delta black vifta som jeg tror har ett støynivå på 43 db og høres ut som en jettmotor :smile:

men men får all del , liker man jetfly og lyden av motoren så er selvfølgelig Delta Black ett sikkert valg... :smile:

hmm var i luftforsvaret i millitæret men savner ikke DEN LYDEN DER...

Jaja nok om deltaen...

Håper nå på og venne meg til dette støynivået som papst 612 ngh gir , ja skal man ha større cpu som må man vist [?] regne med og ha en maskin som gir fra seg en del støy :sad:

Ellers er jeg fornøyd og tenker jeg vil kjøpe meg en XP 2100+ eller høyere ettervært , ja med denne kjølinga tenker jeg det ikke er no problem :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Jalla Karlsen på 2002-09-28 15:18 ]

Lenke til kommentar

Som erfaren kjøper av billig vifter kan jeg si at dem er billige :smile: De starter som regel på et passelig støynivå og ender opp som små propellfly, dette har antageligvis noe å gjøre med kvaliteten på selve vifta. Jeg hadde 2 slike(koster med kjappe 400++) før jeg endelig tok til vett og bestilte ei vifte fra Microplex, etter at jeg satt meg ned og regnet ut hvor mye jeg hadde brukt til CPU og Kabinettvifter for å holde unna varmen fra 1,4 GHz T-birden min fikk jeg sjokk(1000.-++). Og jeg som hadde kjøpt AMD for å spare penger :sad: Vel, jeg håper sef at du er heldigere, men bare for å advare andre mot å gjøre samme tabbe. Det er forresten også trist at mainstream nettbutikkene som komplett, ps-data etc ikke selger ordentlige vifter, bestilling fra microplex betyr ekstra porto, gebyr etc.

Vel jeg kvittet meg med den, tror den stod der som et dårlig minne. Erstattet den med en P4.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-28 15:43, skrev kindings:

Vel jeg kvittet meg med den, tror den stod der som et dårlig minne. Erstattet den med en P4.

Kan være uheldig med kjøler til P4 også, og da kommer man også fort opp i 1000-lappen. Hvis man bare legger i en 3-400 kroner på kjøler til AMD så får du en som er mer enn bra nok. Og kjøper du riktig kjøler første gangen (Silent Twin f.eks) så sparer du en del på å kjøpe en AMD mot en P4.

En AMD XP tåler også mer varme enn en P4. Skal visstnok tåle opp mot 90 grader før de blir ustabile, men ville ikke satset på mer enn 70-75 selv.

Lenke til kommentar

Poenget er at med P4 følger viften med som endel av pakken, klart man kan være uheldig og få en som ikke funker 100%. Slikt er det med alt.

Og som du sier; kjøper man ordentlig vifte første gangen slipper man ekstra utgifter til ny når evnt billigvifte streiker. Problemet er som jeg nevnte at skal man bestille ordentlig er Microplex nesten eneste alternativ, da tar fort 130.- i frakt/gebyrer dersom jeg ikke husker feil. Dvs en vifte til 300-400.- koster fort 500.-+ og det er som regel uten kjølepasta(50.-+ for artic ett eller annet). Dvs du har et kjøle-eventyr fra microplex som fort kommer opp mot den prisdifferansen du sikter til mellom AMD og Intel. XP2000+ koster omtrent 1000.- og 2.0 Ghz P4 koster omtrent 1800.-, kanskje ikke de beste prisene, men differansen mellom dem er representativ.

OK, vet egentlig ikke hvorfor jeg svarte på denne.. Må være den dårlige TV2 filmen :smile:

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-09-29 22:28 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...