Gå til innhold

Hva er viktigs i en PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viss balanse er jo på sin plass. Du kjøper ikkje FX57 prosessor og setter den i en PC med GeForce 6200 grafikkort og 512mb ram.

Skjermkort lager bilder, enkelt og greit. Uten ett noenlunde oppegående skjermkort så er det ikkje noe moro å spille spill. Etter min mening er det i dag ett minstekrav med GeForce 6800 eller bedre. Slike kort får du for rett under 2000kr og oppover.

Prosessoren er hjernen i en PC. Den gjør bortimot alt unntatt å lage 3D-grafikk. Dersom du skal overklokke er en Athlon 64 3000+ ett godt valg, de klokker ofte opp til 2600-2700mhz. Dersom du ikkje klokker er 3700+ ett godt valg. Om du vil ha en dobbeltkjerne prosessor er X2 4400+ ett godt valg om du ikkje skal overklokke. Beste dobbeltkjerne til overklokking ser ut til å være Opteron 165.

Ram inneholder data som prosessoren trenger fort. Operativsystem, programmer og spill blir lastet inn i ram fra harddisken når du starter de. 1gb er blitt minimum i en ny PC som skal ha god ytelse, men det er etter hvert fornuftig å vurdere 2gb. Det som ligger i ram blir borte når du slår av PCen. Du må kjøpe ram som passer på hovedkortet du velger.

Hardisken inneholder innstallerte operativsystem, programmer, spill og alle filene dine. Mange har i dag en rask liten disk (Western Digital Raptor 74gb 10 000rpm) til operativsystem og programmer, og en større men tregere disk til å lagre ting på. Lagringsdisker er typisk fra 250gb og oppover i størrelse, 7200rpm. Filer lagret på harddisker forsvinner ikkje før du sletter dem.

Hovedkortet er ett stort kretskort med masse greier der du kobler til alt annet i en PC. Du må ha riktig hovedkort for den prosessoren og det grafikkortet du velger deg.

Det første du bestemmer deg for når du skal bygge en PC er prosessor og grafikkort. De bestemmer hvilke hovedkort og rambrikker du kan bruke.

Lenke til kommentar
Er det ikke viktig å ha et kabinet da? eller snakker vi bare om innholdet her da?

Må være tungvint å drase med seg alle delene separat på et lan da :hmm:

5150727[/snapback]

Neida, skru alt sammen fast på en plate :p

Minstekravet til Dragavon mener jeg er litt drøyt, 1GB ram er forsåvidt fornuftig men personlig klarer jeg meg med 6600GT og xp2500+ barton.

Får kanskje ikke spilt de nyeste spilla på grei grafikk men så har det ikke kommet så forbaska mange Skikkelige spill nå i det siste heller. (unntak quake4, er du ikke enig så er vi enige om å være uenig :thumbup: )

Lenke til kommentar
Var veldig generelt det innlegget ditt Dragavonn. Personlig trenger f.eks. jeg ikke mer enn 40GB til media osv, så 250GB blir overkill for meg. Og, jeg tror fyren lurt på hva som var viktigst i en maskin, ikke hvordan den funker...

5150677[/snapback]

Jeg syns faktisk Dragavonns innlegg er et av de beste jeg har lest i min tid, nesten på linje med oyvind_dahles innlegg type 60-linjer-brb-skal-bare-sette-på-potetene.

Et veldig godt innlegg som beskriver det den generelle spiller i dag trenger. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det viktigeste er valget av CPU, eller valget av Socket. Mener AMD's 939 socket vil være det beste valget i en ny gamer maskin.

Og så kommer skjermkortvalget, ville valgt et nVidia kort med PCI express. Ville valgt et som kan kjøres i SLI. Gjerne et fra 6800 serien med 256 MB minne.

Da må du ha et hovedkort som har socket 939 og som har 2 PCI express 16X slotter. (16X er for grafikkort, 1X er for andre kort). Og kortet må ha nVidia chipsett. Kort med nVidia nForce4 chipset kommer med støtte for 939 og PCIe med SLI. Disse kortene støtter DDR minne, normalt 4 brikker. Har dualchannel, det vil si, to minnekanaler. Da bør du ha minst 2 brikker for å kunne få ytelsen bedre.

Når det gjelder minne, ville ikke jeg bygget et ny maskin med mindre enn 1 GB minne. Minne koster ikke så mye for tiden, så det er bare å svi til når man først er igang.

Harddisk er egenvurdering. Ville vurdert en Raptor disk til system/spill, men det er ikke et must. S-ATA disk ville jeg valgt uansett. Trenger ikke P-ATA lenger.

-Chief-

Lenke til kommentar

1. Stabilt hovedkort (aller viktigst) (vis man ikke har stabilt hk blir ikke systemet stabilt!)

2. cpu/skjermkort (en rask CPU og en rask GPU) (vis man har treng CPU og en rask GPU blir det flaskehals)

3. rask harddisk/ram

dette burde få noen til å tenke ;D

Lenke til kommentar

1. ram

2. cpu

3. motherboard

4. gpu

Hva skal man med det beste skjermkortet hvis man bruker en halvtime på å laste farcry?

Hva skal man med en rask prosessor hvis man likevel ikke har nok minne til at spill og programmer går sømløst uten å måtte laste inn og fjerne fra rammen?

Til og med hovedkort kommer forran skjermkort. Hovedkortet må jo støtte pci-e og en grei prosessor. Og selvfølgelig bør man ha støtte for masse ram ^^

RAM er jo faktisk arbeidsminne, så jo større kapasitet jo raskere går det å laste. Er også kjedelig å spille et spill på full grafikk, men må laste hvert femte minutt pga for dårlig minne kapasitet...

Så om man har 2GB minne, 2GHz, x800 socket 939, har man en mektig pc som takler alt ;)

Lenke til kommentar

Det viktigeste for yteslse i en gamingpc er jo uten tvil GPU.

Går du et par år ned i CPU (K7 ~2GHz / P4 ~2.4 GHz), RAM ( 512 MB DDR 133 / 166 ) eller hovedkort (nForce2, i845) så kan du fortsatt dra de nyeste spillene på brukbare innstillinger med brukbar FPS så lenge du har et nytt og raskt skjermkort, men det motsatte (Gforce4 / FX / R300) så må du nok kraftig begrense både AA/AF, oppløsning og IQ for å få brukbar flyt, samme om du har AMD whizzbang 2k prosessor og mye RAM.

Lenke til kommentar
RAM er jo faktisk arbeidsminne, så jo større kapasitet jo raskere går det å laste.

5151065[/snapback]

Nei...?

Har du mer RAM kan du ha mer oppe samtidig, eller du kan ha mer detaljer i spill uten FPS-drop fordi minnet har lastet inn mer fra harddisken. Hvor fort det går å laste kommer an på minnefrekvens og timings.

Lenke til kommentar

Ja, såklart kommer dette an på harddisk og ikke minne. Minne kan fylle seg selv og tømme seg selv 10 ganger hvert sekund eller noe sånn. Iallfall for en 512 brikke i et brukende system. Så minne er aldri begrensningen på last tiden. Harddisken klarer normalt å levere rundt 30-40 MBps. Har du en bra harddisk klarer den i beste fall det dobbelte. Raptor disken til WD jeg har har vel klart noe sånn som 70 mener jeg. Det er klart det hjelper på lasttiden av både Windows og spill. Også harddisken har latency eller søketid som det heter når det er snakk om harddisk, normalt er den på 9ms, men Raptor disken klarer under 6, og det hjelper også mye på.

Og som en sa her på slutten litt over, minnestørrelse har bare noe å si på hvor mye du kan ha oppe samtidig. Det maskina ikke har plass til i minne laster den til cach på disk. Og det bruker den lang tid på å gjøre. Når man starter et spill laster den mesteparten av det den skal bruke over i minnet. Om det er f.eks. snakk om 300MB bruker den rundt 10 sekunder på å laste dette over i minne. Om det er snakk om mer, og den ikke har mer, laster den dette til swap-file på disken, og det går ikke noe lenger tid å laste det over til den, men det går lenger tid å bruke det når du er inne i spillet. Om du har høy grafikk trenger du mer arbeidsminne på skjermkortet. Minne på skjermkortet brukes til å laste inn grafikken den skal lage bilder av. Og om du har høy grafikk med mye detaljer tar grafikken mer plass og du trenger mer minne på skjermkortet. Derfor er det viktig å ha mye minne på skjermkortet også. Grafikken den ikke bruker legges i arbeidsminnet. Derfor vil det hjelpe å ha mye og raskt arbeidsminne, så den har plass til all grafikk der, og rask interface fra skjermkortet og til reste av maskina så den klarer å kopiere grafikken fra arbeidsminnet og til skjermkortet raskt. Harddisken spiller liten rolle etter at du har fått starta spillet. Sålenge du ikke har for lite arbeidsminne.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...